محمد صادقی هر چند به کم کاری و گزیده کاری معتقد است، اما این روزها سریال های “ابراهیم خلیل ا…” و ”بی صدا فریاد کن” با بازی او در دو نقش کاملاً متفاوت از شبکه دوم سیما درحال پخش است. او دیگر به یکی از پایه های ثابت ساخته های مهدی فخیم زاده تبدیل شده است و همواره با شکل و شمایل خاصی از همکاری اش با اوصحبت می کند. به بهانه بازی او در مجموعه “بی صدا فریاد کن” گفتگویی با او در تهران انجام داده ایم.
گفت و گو با محمد صادقی
کم کار و جدی
این روزها درحال استراحت هستید یا اینکه مقابل دوربین هم می روید؟
درحال حاضر فقط معطوف به “مختارنامه” داود میرباقری هستم که کارمن کماکان البته به صورت جسته وگریخته ادامه دارد و قرار است درسه – چهار لوکیشن دیگر هم در هفته ها و ماه های آتی بازی داشته باشم.
پس می توان گفت علت کم کاری این روزهای دکترصادقی به خاطر حضورش در مختارنامه داود میرباقری است؟
شاید بخشی از کم کاری من به حضور در این کار برگردد، اما اصولاً من آدم پرکاری نیستم. اصولاً تعداد کار و مسائل مادی کار برای من مطرح نیست. به خصوص الان که اصلاً تمایلی به بازی در کارهای متفرقه ندارم و بیشتر دنبال کارهایی هستم که در ذهن تماشاگر به نوعی ماندگارتر باشد و کاری باشد که مرور زمان شامل حالش نشود و یک شبه به دست فراموشی سپرده نشود.
برویم سراغ مهدی فخیم زاده، دیدگاه های مختلفی درمورد آثارمهدی فخیم زاده وجود دارد. برخی ها معتقد هستند که دراین چند کار اخیر دیدگاه و نحوه کار او تغییری نکرده و به یک شکل ثابت تبدیل شده است.
اتفاقاً من با این موضوع موافق نیستم و معتقد هستم این یک نظرحرفه ای نیست. به نظرمن کارگردان ها و میزان تسلط شان بر کار را می توان از روی ژانرها و آثار مختلفی که ساخته اند، تشخیص داد. من نمونه خیلی شاخصی را در سینمای جهان برای شما مثال می زنم. آلن پارکر فیلم موزیکال می سازد، درباره یک زندانی در ترکیه فیلم می سازد، کارکمدی می سازد، کار جناحی می سازد و… به نظرمن آقای فخیم زاده هم درسینمای بومی خودمان هم فیلم سیاسی کارکرده مثل تشریفات و…
البته منظورکارهای اخیرمهدی فخیم زاده است؟
ایشان یک سه گانه پلیسی می سازند که البته در مورد این سومی هنوزقضاوت نمی توان کرد. به هرحال پلیسی هم با طنز و کمدی و تاریخی متفاوت است. بنابراین من دقیقاً مخالف این نقطه نظری را که شما از دیدگاه بعضی ها اشاره کردید معتقد هستم و می گویم مهدی فخیم زاده ازمعدود کارگردان هایی است که به راحتی در گونه های مختلف مانورمی دهد و کارهای قابل قبولی هم ارائه می دهد. البته ممکن است این سه کار اخیر با هم شباهت هایی داشته باشد چون هرسه کار در یک گونه خاص ساخته می شود هرچند که آن کار قبلی ایشان بیشتر ابعاد طنز و تخیل داشت و این کار بیشتر جنایی است که البته درقسمت هایی ازآن ما طنز و کمدی را می توانیم ببینیم.
در مورد شخصیتی که درمجموعه “بی صدا فریاد کن” بازی کرده اید، صحبت کنید. چقدر این نقش را متفاوت دیدید؟
این کاراکتر یک آدم پیچیده وعجیبی است و من به سهم خودم سعی کردم که این شخصیت به لحاظ ظاهری شکل و شمایل یک شخصیت منفی را نداشته باشد. البته این مسئله مد نظر خود آقای فخیم زاده هم بوده است. ما اصلاً این آدم را نازل درنظرنگرفتیم، بلکه معتقد هستیم که بسیارآدم پیچیده ای است و می خواستیم با این کار بیشتر کنجکاوی را تحریک کنیم که چرا و چگونه؟ سعی شده درپرداخت شخصیت این آدم او را چند لایه ببینیم.
به عنوان کسی که دراین رشته و حرفه تحصیلات عالی داشته اید، سطح آثار تلویزیونی ما را نسبت به گذشته چگونه می بینید؟
من الان شانزده سال است که درایران حضوردارم و حتی المقدور آثار تلویزیونی را دنبال می کنم ومی بینم. کارهای مختلف تلویزیون در جمعی جهات پیشرفت کرده است. پیشرفت ما درنورپردازی، تصویربرداری، ترفندهای فیلمسازی و… با پانزده سال پیش قابل مقایسه نیست. به لحاظ کارگردانی و بازیگری و تنوع مضامین هم خیلی پیشرفت داشتیم. تنها زمینه ای که باید فکری اساسی برای آن شود نویسندگی است که باید توجه بیشتری به بخش آن کرد.
هنوز هم به تدریس اشتغال دارید یا اینکه تعدد کاراجازه حضورسرکلاس را نمی دهد؟
بطور پراکنده بله، در همایش و سمینارهایی که دعوت می شوم حضورپیدا می کنم وبا کمال میل می پذیرم، اما تدریس منضبط و اینکه سر کلاس حاضر بشوم، نه، چون این مسئله با کار تولید تداخل دارد. من درکارآموزش به نظم اعتقاد خاصی دارم. اتفاقاً برای تدریس دلتنگ هستم ودلم می خواهد بازگردم.