به روحانی گفتند مجلس مخالف است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مولوی عبدالحمید در مورد جای خالی اهل‌ سنت در کابینه

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز عید فطر امسال گفته است که با وجود تلاش آنها و نمایندگان مجلس برای حضور دست‌کم دو وزیر اهل‌ سنت در کابینه رئیس ‌جمهور جدید ایران، اما نزدیکان روحانی به وی گفته‌اند که مجلس مخالف حضور وزیر اهل سنت در کابینه است.

به گفته این روحانی اهل سنت چشم پوشی از معرفی وزیر اهل سنت برای حضو در کابینه در حالیست که “در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد.”

او گفته است: “علیرغم تلاش های بسیار ما و نمایندگان مجلس که در خواست کرده بودیم حداقل دو وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان آقای روحانی به او گفته اند مجلس با حضور وزیر سنی در کابینه مخالف است.”

مولوی عبدالحمید که از روحانیون پر نفوذ در میان سنی های استان سیستان و بلوچستان است یکی از دعوت شده گان به مراسم تحلیف حسن روحانی بود. او با اشاره به سخنرانی روحانی در این مراسم، سخنان وی را بسیار امیدوار کننده توصیف کرده است.

حسن روحانی که بیشترین آرای خود را در سیستان و بلوچستان و کردستان، دو استان عمدتاً سنی نشین کشور کسب کرده بود، در آستانه انتخابات و پس از آن وعده داده بود که بر تأمین حقوق اقوام،‌ ادیان و مذاهب کشور تاکید خواهد کرد.

در هفته های منتهی به مراسم تحلیف و تنفید رئیس جمهور جدید ایران لیست‌هایی از گزینه‌های احتمالی وزاری پیشنهادی آقای روحانی به مجلس منتشر شد که در میان آنها یک گزینه اهل سنت هم وجود داشت. اما نام بیژن ذولفقار نسب،‌ تنها گزینه اهل سنت که پیشتر مطرح شده بود در نهایت میان نام وزرای معرفی شده به کابینه قرار نگرفت.

 

“روحانی وعده وزیر نداده بود”

حسن روحانی در بیانیه ده ماده‌ای در مورد اقلیت‌های قومی و مذهبی،به صراحت وعده داده بود که به مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری اهمیت خواهد داد؛ آنهم به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت کابینه را داشته باشند.

با این حال مولوی عبدالحمید گفته است: “آقای روحانی قول وزیر اهل سنت را نداده اند، اما ما معتقدیم اگر ایشان می‌توانست در کابینه خود وزیر اهل سنت معرفی کند، این کار برای ایران و برادران شیعه مایه عزت، و در دنیا نشان دهنده سعه صدر رهبران و مسئولان نظام، و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شد.”

امام جمعه زاهدان افزوده است فعالان اهل سنت گفته بودند که “آقای روحانی وزیر اهل سنت به مجلس معرفی کند و از وزرای خود نیز با قدرت دفاع کند؛ اگر مجلس با آنان مخالفت کرد، گناه آن بر گردن مجلس است.”

گرچه در مواردی مانند ریاست جمهوری به دلیل دارا بودن شرط پیروی از مذهب رسمی امکان ریاست جمهوری برای اقیت های مذهبی از جمله اهل سنت وجود ندارد، اما در مورد ویژگی های وزرای به مجلس به علت عدم اشاره به شرط مذهب، به نظر می رسد دست کم طبق قانون اساسی منعی برای حضور اهل سنت در کابینه وجود ندارد.

با این حال شهروندان اهل سنت تا کنون موفق نشده اند به عنوان وزیر وارد کابینه دولت های جمهوری اسلامی مختلف شوند.