محور باید نجات کشور باشد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» استقبال اصلاح طلبان از مثلت آشتی ملی

در شرایطی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی،کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات ریست جمهوری دهم دوران حبس خانگی را می گذرانند، گروهی از اصلاح طلبان میانه رو با تاکید بر محوریت هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و ناطق نوری مشغول برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با شعار “آشتی ملی” هستند؛ طرحی که سهیلا جلودارزاده نماینده سابق مجلس معتقدست “شدنی است به شرط اینکه محور آن واقعا نجات کشور باشد”.

 این عضو شورای مرکزی خانه کارگر جمهوری اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: “افرادی همچون خاتمی، هاشمی و ناطق نوری با توجه به وارستگی شخصیتی که دارند می‌توانند دور هم جمع شوند و با توجه به طرفدارانی که هر یک از آن‌ها دارند، ائتلاف آن‌ها می‌تواند شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کند.”

اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری سه نفری هستند که از آنها به عنوان مثلث “آشتی ملی” یاد می شود. براساس تحلیل ها، یکی از سه ضلع این مثلث در انتخابات یازدهم به عنوان کاندیدای آشتی ملی نامزد پست ریاست جمهوری خواهند شد.

در چین فضایی خانم جلودارزاده گفته است: “اگر رضایت عمومی را یک شاخص اصلی در نظر بگیریم باید اعتراف کنیم که با توجه به اینکه وعده‌های از پیش داده شده امروز نه تنها عملی نشده بلکه متاسفانه روز به روز بر خلاف آن‌ها نیز عمل شده است، بنابراین زمینه نارضایتی در جامعه فراهم شده چرا که مردم شرایط قابل اعتمادی را برای زندگی پیدا نمی‌کنند.”

سید محمد خاتمی هم چندی پیش در همین راستا در دیدار با آزادگان دوران جنگ ایران و عراق با اعلام اینکه طی ۷ سال گذشته درآمدهای افسانه‌ای حاصل از فروش نفت به رقم ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد گفته بود: “در دوران اصلاحات با بودجه ۲۰ میلیارد دلاری ما رشد اقتصادی ۴ ممیز ۷ درصدی را تجربه کردیم، اشتغال ۶۰۰ هزار نفری را تجربه کردیم. در حالی که خشکسالی، زلزله و رسیدن قیمت نفت به زیر ۱۰ دلار را داشتیم و گاهی درآمد سالانه مان ۱۰ میلیارد دلار بود در حالی که بودجه را با ۱۹ میلیارد دلار بسته بودیم.”

خاتمی با انتقاد از دولت افزوده بود: “ما با رشد صنعتی ۱۴ درصدی و رشد کشاورزی ۱۱ درصدی و رشد بالای سرمایه گذاری توانستیم ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم. اما الان چطور ممکن است رشد اقتصادی زیر ۲ درصد باشد اما ۲ میلیون شغل ایجاد شود؟! مگر اینکه معجزه شود!”

انتقادهای اقتصادی خاتمی که به نوعی تحرک انتخاباتی محسوب شده،همزمان است با خروج علی اکبر ناطق نوری از سکوت سه ساله خود. رییس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی پس از آنکه فرزندانش از سوی احمدی نژاد متهم به رانت خواری شدند، به طور جدی گوشه نشینی را بر حضور در متن ترجیح داد تا اینکه چندی پیش در گفتگو با هفته نامه نگاه پنجشنبه به طور تلویحی اتهامات احمدی نژاد را چنین پاسخ داد: “من ناطق اگر واقعا تخلف دارم باید بررسی شود. اساسا چرا مثل منی مورد سوال و مواخذه قرار نگرفت. واقعا این سوال جدی من است… تعارف نمی کنم. واقعا من چرا مورد سئوال قرار نگرفتم؟ چرا مواخذه نشدم؟ اگر نسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعا برای من سئوال است و اصلا این برای من مسئله است، برای جامعه هم مساله است، مردم ماها را می بینند.”

وی پس از انجام این گفتگو هنگامی که برای سخنرانی به مشهد رفته بود از سوی گروه موسوم به انصار حزب الله، با بطری های آب معدنی مورد حمله قرار گرفت و سخنرانی اش ناتمام ماند. دو روز بعد، انصار حزب الله مسوولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

ضلع سوم این مثلث اما هاشمی رفسنجانی است که برای نخستین بار وب سایت رجانیوز متعلق به اصولگرایان رادیکال حامی گفتمان سوم تیر، امکان کاندیداتوری وی را منتشر کرد. سپس یکی از روزنامه های اصلاح طلب به گمانه زنی رسمی در این باره پرداخت و احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات قوت یافت. همزمان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در یک نشست خبری اعلام کرد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی ندارد.

گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری در زمانی شدت گرفته که دختر کوچک او یعنی فائزه هاشمی برای گذراندن دوران محکومیت شش ماه روانه بند امنیتی زندان زنان اوین شده است.

همزمان مهدی هاشمی که رسانه های اصولگرا از او به عنوان یکی از حامیان اعتراض های پس از انتخابات نام می برند، شب گذشته به تهران بازگشت. برخی ناظران، بازگشت مهدی هاشمی، آن هم در شرایط فعلی رابه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ربط داده اند و اینکه مجموعه تصمیم گیر جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده که شرایط کشور باید متعادل شود.

 سهیلا جلودارزاده اما گفته است: “ائتلاف این سه نفر برای انتخابات امر شدنی است به شرط اینکه محور آن واقعا نجات کشور باشد. افرادی همچون خاتمی، هاشمی و ناطق نوری با توجه به وارستگی شخصیتی که دارند می‌توانند دور هم جمع شوند و با توجه به طرفدارانی که هر یک از آن‌ها دارند، ائتلاف آن‌ها می‌تواند شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کند.”

تحرکات انتخاباتی منتقدان دولت های نهم و دهم در حالی نمود عینی گرفته که به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی احتمال جنگ میان اسراییل و ایران قطعی است اما زمان دقیق آن مشخص نیست.