مداخلات ایران در تشکیلات القاعده

نویسنده

seyfoladl_b.jpg

تهران قصد دارد موقعیت سیف العدل، یکی از فعالین طرفدار ایران را در نزد القاعده ارتقا<بخشد و جایگاه وی را به شخصیت شماره 3 این سازمان تروریستی ترفیع دهد.

روزنامه دیلی تلگراف در همین مورد گزارش می دهد که درحال حاضر رییس جمهور احمدی نژاد در تلاش است با متقاعد کردن مسؤولین القاعده، موقعیت سیف العدل را به شخصیت شماره 3، یعنی بعد از اسامه بن لادن و ایمن الظواهری ارتقا دهد.

به گفته دیلی تلگراف، سرویس های اطلاعاتی غربی معتقدند ایران تلاش می کند نسل جدیدی از سران القاعده را روی کار آورد؛ کسانی که با توجه به سلامت ناپایدار بن لادن، در آینده بتوانند کنترل شبکه را برعهده گیرند.

سیف العدل، شخصیتی طرفدار دولت ایران، متولد مصر و 46 ساله، در اواخر سال 2001 به دنبال مداخله ائتلاف بین المللی در افغانستان از این کشور فرار کرد و از آن تاریخ در اقامتگاهی تحت نظارت ایران سکنی گزیده است.

سیف العدل، سرهنگ سابق نیروهای ویژه مصر، در سال های 1980 به عضویت گروه القاعده درآمد تا در افغانستان علیه نیروهای شوروی مبارزه کند. وی جزو 22 نفری است که ازسوی سازمان اف بی آی تحت تعقیب اند و نام او در لیستی که پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 علیه ایالات متحده منتشر شد، به چشم می خورد.

دیلی تلگراف همچنین می نویسد که وی به همراه دو پسر بن لادن به نام های سعد و محمد در تهران زندگی کرده است.

اگر سران القاعده سیف العدل را به عنوان شخصیت شماره 3 در تشکیلات خود بپذیرند و همچنین دیگر مسؤولین طرفدار دولت تهران را در سازمان خود جذب کنند، دولت ایران نیز به نوبه خود تجهیزات و آموزش های لازم را برای آنها تأمین خواهد کرد.

ازطرف دیگر، قابل ذکر است که پاسداران انقلاب اسلامی رزمندگان القاعده را در پایگاه هایی آموزش می دهند که در گذشته توسط دیگر گروه های نظامی اسلام گرا، مانند شبه نظامیان شیعه حزب الله لبنان استفاده می شده است.

یکی از مسؤولین سرویس های اطلاعاتی غربی به دیلی تلگراف اظهار داشت: “روابط بین ایران و القاعده بسیار بیشتر از تأمین تجهیزات است.”

منبع: فرانس پرس، 16 نوامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش