گامی برای حل بحران هسته ای

نویسنده

» گزارش راو استوری از ابهام زدایی ها

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد که این دولت قصد دارد نگرانی های موجود در مورد برنامه های اتمی ایران که گفته می شود تلاش برای ساخت پنهانی سلاح اتمی است، برطرف کند تا مشکل اتمی ایران با قدرت های جهان را حل کند.

شاید گفته های علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مهم تر باشد که گفت: “ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد که از تاسیسات اتمی ایران بازدید کنند.”

اظهارات این دو درحالی بیان می شود که رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، تمایل خود را برای رسیدن به یک راه حل فوری، شفاف و گفتگو با قدرت های بزرگ ضمن حفظ حقوق ایران، اعلام کرد.

ظریف، وزیر میانه رو امورخارجه ایران گفت: “در حوزه اتمی، دو اصل وجود دارد، اولین و مهمترین آن احترام به حقوق ما در مورد فن آوری اتمی، بخصوص غنی سازی اورانیوم است. دوم برطرف کردن نگرانی های بین المللی در مورد این برنامه هاست.”

ظریف بعد از تماس تلفنی با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست مذاکره کنندگان گروه 1+5 صحبت کرد. شش قدرت جهان از ایران خواسته اند که دست از غنی سازی اورانیوم بردارد.

روندی که ایران اصرار دارد که صلح آمیز است ممکن است منجر به ساخت سلاح اتمی بشود.

ظریف می گوید: “کاهش دادن نگرانی های بین المللی مورد علاقه ماست زیرا ساخت سلاح اتمی در ساختار سیاست های جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد. در نتیجه ما می خواهیم که هر نوع ابهام که در برنامه های اتمی ایران وجود دارد، برطرف کنیم.”

وی گفت: “من به خانم اشتون گفتم که اگر خواست سیاسی برای حل این مسئله وجود داشته باشد، بخصوص در مورد حقوق اتمی ایران، ما آماده هستیم که قدمی به جلو بر داریم.”

پیش تر، کاترین اشتون گفته بود که به آقای ظریف گفته است که من و همکاران آماده از سر گیری مذاکرات هستیم و امیدواریم که او را در جریان نشست عمومی سازمان ملل اواخر ماه، ملاقات کنیم.

اشتون در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است ظریف در مذاکرات اتمی سرپرست مذاکره کنندگان ایران باشد، گفت که من نمی دانم مخاطب من در این دیدار چه کسی خواهد بود. من امیدوارم تاریخ دور جدید گفتگو ها در نیویورک تعین شود.

گفتگو های ایران و شش قدرت جهان از ماه آوریل تاکنون بی نتیجه مانده است.

کشورهای غربی و اسرائیل می گویند که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است. ایران این اتهامات را رد می کند.

روحانی که تلاش می کند ایران را از این بن بست اتمی نجات بدهد، تاکید کرد که این کشور از “حقوق مسلم” خود از جمله غنی سازی اورانیوم، دست بر نمی دارد.

صالحی گفت که متوجه نگرانی های بین المللی هست و ایران آماده برطرف کردن این نگرانی ها با استفاده از همه توافقنامه ها، قوانین و ساز و کارهای بین المللی است.

او به ایرنا گفت که ایران حتی می تواند “پروتکل الحاقی را بپذیرد که در آن به بازرسان اجازه داده شده است که سرزده از تاسیسات اتمی ایران بازدید کنند.

او با مورد خطاب قرار دادن قدرت های جهان گفت که اگر آنها چنین چیزی را بخواهند باید حقوق ایران در زمینه اتمی را نیز توسط آژانس بین المللی وضع شده است، بپذیرند.

ایران از سال 2003 که خود روحانی رئیس گروه مذاکره کننده ایران بود، به پروتوکل الحاقی عمل می کرد اما این کار بعد از انتخاب شدن محمود احمدی نژاد در سال 2005، متوقف شد.

گفتگو ها بین ایران و قدرت های بزرگ برای رسیدن به یک توافق تاکنون شکست خورده است و آخرین پیشرفت این شد که ایران وآژانس در 27 سپتامبر در وین مذاکره کنند.

آژانس ده ها سال است که برنامه اتمی اتمی ایران را دنبال می کند و ایران به دلیل ممانعت از توقف غنی سازی اورانیوم با چندین قطعنامه بین المللی روبرو شده است.

آژانس می خواهد که ایران اجازه دسترسی آنها به سایت های اتمی، اسناد و دانشمندانی که در برنامه های اتمی شرکت دارند را بدهد. آژانس معتقد است که ایران قبل از سال 2003 تلاش می کرده که به سلاح اتمی دست پیدا کند و امکان دارد این تلاش همچنان ادامه داشته باشد.

ایران می گوید که اظهارات آژانس بر اساس اطلاعات بی پایه و اساس جاسوسان سیا و موساد است. اطلاعاتی که آنها حتی اجازه دیدن آن را نداشته اند.

آژانس در گزارش این فصل خود می گوید که ایران صدها سانتریفوژ دیگر از ماه مه به تاسیسات خود افزوده است تا بتواند اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی سازی کند.

این روند به ایران این امکان را می دهد که به سرعت به سوخت مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی دست پیدا کنند.

راو استوری، 6 سپتامبر