دانشگاه آزاد، جای پای رهبری

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره دانشگاه غیردولتی و ماجرای سکینه

علی اکبر دارینی

رهبر ایران دیروز با صدور حکمی، راه را برای مالکیت دولت بر بزرگترین دانشگاه خصوصی کشور باز کرد و ضربه محکمی بر میانه روهای کشور وارد کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی به کانون منازعه قدرت میان رئیس جمهور ایران از یکسو و اکبر هاشمی رفسنجانی چهره مصلحت گرا و پشتیبان کلیدی میانه روها در کشور تبدیل شده بود.

دانشگاه آزاد در سال 1982 تأسیس شد و در جریان انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری در سال 2009، یکی از مراکز اصلی تظاهرات اعتراض آمیز بود. مخالفان معتقدند این انتخابات همراه تقلب بوده است.

در حکم آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران آمده است وقف دانشگاه آزاد، که آن را از نظر مالی مستقل نگاه می دارد، از نظر دینی غیرقانونی است و به همین دلیل باطل و اشتباه است.

وقف دانشگاه در سال 2009 و مدت کوتاهی پس از انتخاب هیأت مؤسس دانشگاه و به منظور مستقل نگه داشتن دانشگاه از قدرت فزاینده تندروها در طبقه حاکم کشور انجام شده است.

دانشگاه آزاد با بیش از 1.3 میلیون دانشجو در بیش از 350 شعبه در سراسر کشور به میرحسین موسوی نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری امکان داد در جریان تبلیغات انتخاباتی به منابع عظیم دانشگاه دسترسی داشته باشد و صدای خود را در سراسر ایران به گوش مردم برساند.

از همان زمان بود که احمدی نژاد و اردوگاه افراطی وی کمر به محروم کردن رفسنجانی از این نهاد قدرتمند چندین میلیارد دلاری ببندند. دارایی های این دانشگاه بالغ بر 250 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

در رویداد دیگری در ایران، این کشور از دستگیری دوتبعه خارج خبر داده که مشغول مصاحبه با پسر زن محکوم به سنگسار به اتهام ارتکاب زنا بودند. حکم این زن سبب به راه افتادن اعتراضات بین المللی شده بود.

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه گفت این دو خارجی با روادید جهانگردی وارد کشور شده اند و هیچ مدرکی در اختیار نداشتند که اثبات کند آنها خبرنگار بوده اند.

اظهارات وی در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است.

انجمن روزنامه نگاران آلمان در برلین اعلام کرد دو خبرنگار آلمانی روز یکشنبه  در حین انجام مصاحبه با سجاد قادرزاده، پسر سکینه آشتیانی، دستگیر شده اند.

این انجمن نام دو خبرنگار یاد شده را افشا نکرد اما از ایران خواست بلافاصله آنها را آزاد کند.

معلوم نیست قادرزاده و وکیل مادرش هوتن کیان در کجا نگهداری می شوند و تلفن های همراه آنها همزمان با دستگیری خبرنگاران از کار انداخته شده است. این نشانه ای از دستگیری آنهاست. 

انتظار می رود دستگیری های جدید سبب محکومیت بیشتر بین المللی  ایران شود، آن هم در شرایطی که این کشور بر سر برنامه هسته ای خود زیر فشار غرب است.

در عین حال، ایالات متحده نیز مکرراً ادامه حبس دو مرد آمریکایی را که در 14 ماه گذشته در زندان های ایران به سر می برند، محکوم کرده است. ایران در ابتدا این دو آمریکایی را به عبور غیرمجاز از مرز خود با عراق متهم می کرد اما بعداً آنها را به اتهام خطرناک جاسوسی متهم کرد.

زن آمریکایی که به همراه دو آمریکایی دیگر بازداشت شده بود، ماه گذشته به دلایل انسان دوستانه آزاد شد. وی و دولت آمریکا اصرار دارند سه کوهنورد آمریکایی بیگناه هستند و حتی اگر از مرز هم عبور کرده باشند، این کار غیرعمدی بوده است.

 

منبع: بوستون گلوب- 12 اکتبر