کلاف سردرگم نیروگاه بوشهر

نویسنده
حسین محمدی

» اطلاعات پنهانی اتمی به آژانس رسید

در حالی که جلوگیری از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسه ایمنی و آموزشی سازمان بین المللی انرژی اتمی با واکنش ایران رو به رو شده است، روسیه اعلام کرده که نیروگاه بوشهر حدود دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. بهره برداری از نیروگاه بوشهر، با وجود وعده مقامات رسمی، تاکنون چندین بار به تعویق افتاده و هنوز مشخص نیست این نیروگاه چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده اطلاعات تازه ای دریافت کرده  که مدعی کار مخفیانه در ایران بر اجزای یک برنامه تسلیحات اتمی است.

 

 شاید وقتی دیگر

۹ ماه پس از راه‌اندازی اولیه نیروگاه اتمی بوشهر، رضا سجادی خبر از آن داده که پیمانکار این نیروگاه، برای راه‌اندازی این نیروگاه در اواسط مردادماه، اعلام آمادگی کرده‌است.

سفیر ایران در روسیه در این باره گفته است: “از ابتدا تاریخ قطعی برای راه‌اندازی نیروگاه اعلام نشده ‌است اما در نشستی که با معاون روس‌‌اتم داشتم اعلام شد روس‌اتم برای راه‌اندازی این نیروگاه در دهه اول اوت اعلام آمادگی می‌کند”.

 سخنان سجادی در حالی بیان شده است که پیش از این منوچهر متکی اعلام کرده بود نیروگاه بوشهر در تابستان ۸۹ به طور کامل راه‌اندازی و برق آن در شهریورماه وارد مدار خواهد شد.

 پس از جلوگیری از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسه ایمنی و آموزشی سازمان بین المللی انرژی اتمی ، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، گلایه کرده که: “آژانس بین المللی انرژی اتمی، بدون رعایت مسائل حقوقی و قانونی در بعضی از کنفرانس ها و کارگاهها، جلوی شرکت متخصصان ایرانی را گرفته است.”

به گفته وی: “در کنفرانسی که اخیرا در ژاپن برگزار شد، جلوی شرکت تعداد زیادی از جوانان ایرانی که دارای مقالات علمی بودند گرفته شد.”

در آخرین گزارش دبیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی، این سازمان بار دیگر به انتقاد از روند همکاری جمهوری اسلامی با آژانس پرداخته است. از سوی دیگر برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که هم زمان با حضور هفته گذشته احمدی‌نژاد در اجلاس شانگهای، روسای جمهور چین و روسیه از جمهوری اسلامی خواسته اند برای رفع بن بست ناشی از اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران بیشتر بکوشد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که هفته گذشته آمریکا، انگلستان، آلمان، روسیه، چین و فرانسه  در بیانیه مشترکی اعلام کردند: “ناکامی های مستمر در پیروی از قطعنامه های سازمان ملل نگرانی ها درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران را تشدید می کند”.

این بیانیه زمانی صادر شده بود که جمهوری اسلامی اعلام کرد ظرفیت تولید اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را به سه برابر افزایش می دهد و فرآیند غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد از نطنز به تاسیسات زیرزمینی فردو منتقل می شود.

رییس جمهور چین، در این دیدار خواستار آن شده که جمهوری اسلامی “گام های ملموس در زمینه ایجاد اعتماد بردارد و فرآیند گفتگو را سرعت بخشد”.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز خبر داده که “به رئیس جمهور ایران گفته شد که لازم است همکاری سازنده تری با گروه پنج به علاوه یک داشته باشد  و مهمتر از هر چیز نیاز به بهبود شفافیت در تماس ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد.”

اما اکنون سفیر جمهوری اسلامی در روسیه مدعی است سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، به منظور شرکت در مراسم راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست نیروگاه بوشهر که گفته می شود قرار است برق مورد نیاز کشور را تامین کند – چه زمانی وارد شبکه می شود. پیش از این بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفته بود: “زمانی برای این مساله اعلام نشده‌است”.

پیش از این و در پی شکسته شدن یک پمپ، میله‌های سوخت این نیروگاه از قلب رآکتور آن بیرون آورده شد. آن زمان  روسیه، مهندسان ایرانی را مقصر دانست، زیرا معتقد بود “آن‌ها بر استفاده از قطعات کهنه اصرار دارند”.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده  اطلاعات تازه ای دریافت کرده  که مدعی کار مخفیانه در ایران بر اجزای یک برنامه تسلیحات اتمی است: “آژانس نگران وجود احتمالی فعالیت های فاش نشده اتمی در گذشته و حال است. از جمله فعالیت هایی مرتبط با توسعه یک کلاهک اتمی برای یک موشک… در مجموع آژانس نمی تواند نتیجه گیری کند که همه مواد اتمی در ایران فقط به فعالیت های صلح آمیز محدود می شوند”.

در واکنش به این گزارش علی اکبر صالحی، وزیرامور خارجه و رییس سابق سازمان انرژی اتمی، مدعی شد که “همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره خوب بوده و از نظر شفاف سازی شاید ایران جزو نادر کشورهایی باشد که فعالیت هسته ای آن به این میزان زیر نظر آژانس است.”