اوباما متعهد به مبارزه با توسعه خلافت

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از حملات نظامی آمریکا در عراق

باراک اوباما به درگیری درازمدت آمریکا در عراق متعهد شده و هشدار داده بحران پرسرعت شمال عراق بلافاصله حل نخواهد شد.

فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا که خاورمیانه را پوشش می‌دهد در بیانیه‌ای گفت، نیروهای آمریکا “با موفقیت چهار حمله هوایی برای دفاع از شهروندان ایزدی انجام داده اند.”

این بیانیه می‌گوید، در اولین حمله، ترکیبی از جنگنده‌های آمریکا و هواپیماهای بدون سرنشین یکی از دو نفربر مسلح داعش را که در نزدیکی سنجر به شهروندان ایزدی شلیک کرده بود هدف قرار داد. حدود ۲۰ دقیقه بعد، پس از تعقیب، دو نفربر مسلح دیگر و یک کامیون مسلح را نیز نابود کرد. در منطقه سنجر حمله چهارمی نیز صورت گرفته و یک نفربر دیگر هم نابود شده است.

شنبه شب، برای سومین بار، کمک‌های آمریکا برای شهروندانی که از داعش به کوه‌ها پناه برده‌اند از هوا به زمین انداخته شد. این هواپیماها ۷۲ بسته، محتوی بیش از ۳۸۰۰ گالن آب و بیش از ۱۶ هزار غذای بسته‌بندی شده را برای شهروندان پرتاب کرده است.

با توجه به گزارش‌های روز شنبه، مبنی بر اینکه جهادی‌ها با عبور از مرزهای لبنان از سوریه، جبهه‌ تازه‌ای را گشوده اند، رئیس‌جمهور آمریکا اقرار کرد که حل این بحران سریع نخواهد بود.

اسقف اعظم اربیل به آبزرور گفته است، پس از حمله جهادی‌ها، کمتر از ۴۰ مسیحی در شمالغربی عراق باقی مانده اند و همگی مجبور به فرار از موصل و نینوا به سمت اربیل شده‌اند. او می‌گوید: “ما انتظار نداشتیم موصل یک روز خالی از مسیحیان شود و نینوا دیگر اقلیت نداشته باشد.” او با اشاره به سرزمین‌های پیرامون موصل که همواره گهواره تمدن بوده است می‌گوید: “اعتماد بین جوامع از بین رفته است؛ خصوصا در ارتباط با عرب‌ها. تمام این اقلیت‌ها ۲۰۰۰ سال در کنار هم زندگی کرده‌اند.”

پس از آواره شدن ۱.۲ میلیون نفر از اواسط ماه ژوئن، کردهای شمال عراق از اوباما خواسته‌اند حمله علیه داعش را که در روز جمعه فقط ۵۰ کیلومتر با اربیل فاصله داشتند و در جهت شرق به سمت پایتخت کردستان حرکت می‌کردند، قطع نکند. نیروهای پیشمرگه کردستان روز شنبه گفتند، به نظر می‌رسد حداقل چهار حمله هوایی آمریکا، پیشروی جهادی‌ها را کند کرده است. مقامات اربیل، از جمله هشیار زیباری، وزیر امور خارجه سابق عراق که در ماه ژوئن از پست خود استعفاء داد، از اوباما خواسته‌اند تا حملات خود را ادامه دهد. او این حملات را “برای کردستان، عراق و تمام منطقه تصمیمی حیاتی” دانست.

اوباما اقرار کرده است، بازسازی ارتش عراق، تقویت اعتماد بین سنی‌ها و از بین بردن تهدید جهادی‌ها یک پروژه درازمدت خواهد بود. وی افزود: “«فکر نمی‌کنم بتوانیم این مشکل را در عرض چند هفته حل کنیم؛ زمان بیشتری لازم است.”

او روز جمعه دستور حمله هوایی علیه نیروهای داعش را صادر کرد. این اقدام نظامی حدود سه سال پس از خروج آخرین گروه سربازان آمریکا از عراق صورت می‌گیرد.

در همین حال هواپیماهای نظامی بریتانیا هم در رساندن غذا، آب و چادر برای هزاران آواره در کوه‌ها، به آمریکا پیوسته است. اوباما گفته که این برنامه به منظور ایجاد یک گذرگاه امن برای ۴۰ هزار شهروند که بیشترشان کردهای ایزدی هستند و به کوه‌ سنجر پناه برده‌اند انجام می‌گیرد.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا در گفتگو با آبزرور تصدیق کرد که حمله سال ۲۰۰۳ به عراق به ایجاد این بحران، به دست جهادگرایان اسلامی، کمک کرده است. او از دست داشتن بریتانیا در این جنگ ابزار پشیمانی کرد و گفت: “من پشیمان هستم، چون تصمیمی را بر پایه وجود سلاح‌های کشتار جمعی گرفتیم که وجود خارجی نداشت”.

 

منبع: گاردین - 10 اوت