این همه صفت برای جانشین بعدی؟

نویسنده
نازنین کامدار

» تحلیل محتوای یک حکم انتصاب

با گذشت سه روز از تغییرات کابینه و گام بلند محمود احمدی نژاد برای نزدیک کردن مشایی به کرسی ریاست جمهوری، پس لرزه های اقدام او کماکان در مطبوعات و رسانه های وابسته به اصولگرایان دیده می شود.

در تازه ترین تحلیل ها از اقدام محمود احمدی نژاد، برخی به تحلیل محتوایی و نیت خوانی احمدی نژاد در این حکم پرداخته اند.

در همین راستا امیر محبیان، تحلیل گر جناح راست که هم اکنون مدیر مرکز پژوهشی آریا است، در باره محتوای نامه محمود احمدی نژاد به فارس گفته است: “احمدی نژاد در حکم خود مشایی را با ادبیاتی خاص توصیف کرده و شهادت داده او را «انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزش‌های الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت‌ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند» می داند و آشنایی و همکاری با او را هدیه‌ای الهی و افتخاری بزرگ برای خود می‌شمارد. در واقع احمدی نژاد مشایی را با توجه به خصوصیاتی که گفته، واجد شرایط ریاست جمهوری دانسته زیرا در قانون اساسی رئیس جمهور باید مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب‌ رسمی کشور باشد”.

محبیان افزوده است: “بدون آنکه بخواهم قضاوتی کنم اما خصوصیاتی که احمدی نژاد برای مشایی برشمرده، خصوصیات یک ولی خدا یا یک مرشد کامل است که برای اولیاء هم بیش از این نمی توان برشمرد.آقای احمدی نژاد نگرش خود را به صورت دقیق در مورد آقای مشایی بیان کرده و موضع خود را در برابر کسانی که مشایی و تفکر وی را انحرافی می‌دانند، به نوعی صریح روشن ساخته که این مطلب را تداعی می کند که هر کس یکی از اولیاء را منحرف بداند، لابد خود منحرف است!”.

او درباره سمت جدید مشایی نیز معتقد است که “اگر چه بی تردید اداره عملی دفتر رئیس جمهور همچنان به صورت غیر مستقیم متأثر از روابط و دیدگاه‌های مشایی خواهد بود، اما رئیس جمهور مأموریتی را بر عهده مشایی گذاشته که آن را «بالاترین مسئولیت جهانی و یک مأموریت الهی و فرصتی استثنایی» می داند”.

او افزوده است: “در این انتصاب حتماً فرصت وجهه‌سازی برای وی در سطح جهانی و نقش آفرینی در عرصه دیپلماسی ملحوظ است اما باید دید چه زمانی این موضوع تحقق می یابد”.

او درباره کلیت اقدام احمدی نژادهم چنین اظهار نظر کرده: “احمدی نژاد نشان داد همه تلاش هایی که برای زیر فشار قرار دادن او جهت تغییر نظر در مورد مشایی می شود، اصلاً تأثیری بر اراده وی نداشته بلکه او را در در دیدگاهش مصرتر کرده است. دوم اینکه احمدی نژاد خواست اعلام کند تسلیم فشارها نشده و مرد کنار آمدن نیست و برای باور خود اصالت قائل است و برای آن ولو تنهای تنها شود، باز هم خواهد جنگید. همین نگاه است که بسیاری را در مورد عاقبت کار احمدی نژاد نگران کرده زیرا به نظر آنها با هیچ منطقی نمی توان با باوری که بر عاطفه و احساس استوار است، روبه‌رو شد”.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در سرمقاله این روزنامه، با اشاره به نامه انتصاب مشایی از سوی احمدی نژاد نوشته است: “شواهد و قرائن فراوانی حکایت از آن دارند که آقای احمدی نژاد بار دیگر و برای چندمین بار در دوره دوم ریاست جمهوری خویش پای در چنبره فریب حلقه انحرافی پیرامون خود نهاده اند و بی آنکه متوجه باشند دست به اقدامی زده اند که نمی تواند غیر از تنش آفرینی در شرایط حساس کنونی، نتیجه دیگری داشته باشد”.

شریعتمداری با نقل یک بند از نامه انتصاب مشایی افزوده: “گویی آقای احمدی نژاد در گزاره یاد شده - نستجیربالله- مشخصات یکی از اولیاء بزرگ الهی را بیان کرده اند! که «آشنایی و همراهی با حضرتش را هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ»! تلقی می کنند!… سخن اگرچه درباره آقای مشایی نیست چرا که پیش از این کیهان به نمونه های مستندی از مواضع و عملکرد ایشان پرداخته است. ولی از آنجا که جناب رئیس جمهور در حلقه این جریان انحرافی محاصره شده است - یا به این محاصره تن داده است- و جناب مشایی را در جایگاه اولیاء الهی! معرفی کرده است باید گفت، این «ولی خدا»! کسی است که؛ اساسا دوران «اسلامگرایی» را تمام شده می داند”.

سایت فرارو نیز به نقل از حجت الاسلام بهمن شریف زاده، که پیش از این در گفت و گو با روزنامه شرق خود را “مرید مشایی” معرفی کرده بود و از سوی محافظه کاران به یکی از “حلقه های جریان انحرافی” معروف است نوشته: “انتصاب مهندس مشایی در جایگاهی مثل دبیرخانه جنبش عدم تعهد، از ژرف نگری دکتر احمدی نژاد حکایت دارد. جناب احمدی نژاد با وسعت نظری که دارد به خوبی دریافته که چگونه می توان ظرفیت جنبش عدم تعهد را در مسیر شکوفایی برای ساختن جهانی بهتر به حرکت درآورد. مهندس مشایی از نادر شخصیت هایی است که اندیشه هایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس جهانی دارد. او مدت ها است که ساحت تفکر خویش را وسعت بخشیده و جهانی اندیشیدن را تمرین کرده است؛ از این رو با توفیقات خداوندی می تواند پتانسیل جنبش عدم تعهد را در برابر اندیشه شوم دهکده جهانی به حرکت درآورده و جهانی شدن را به معنای پاک آن، کلید بزند. بنده این انتصاب را مانند دادن مشعل المپیک از دونده ای به دونده بعدی می دانم؛ دکتر مشعل جهان افروزی را به دونده تازه نفسی همچون مهندس سپرد تا با الطاف خداوند، جنبش عدم تعهد را برای روشنایی جهان، شعله ور سازد و صدالبته که انتخاب دکتر، بهترین انتخاب بود”.

او افزوده است: “نایبان ولی عصر، کارگزاران صدیق حضرتند که مردمان را در این مسیر، راهبری و ارشاد می کنند. جناب مشایی زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرینی برای زندگی در دوره ولی و حجت خدا می داند؛ بنابراین اندیشه های جهانی مهندس مشایی، جهانی شدن به معنای پاک الاهی- انسانی را نوید می دهد که بنابر باور همه ادیان الاهی، سرنوشت حتمی جهان است. این انتصاب، موجب آشکار شدن زوایای پنهان شخصیت مهندس مشایی می شود و جهانی بودن شخصیت و اندیشه های او را شفاف می سازد. نادر افرادی که صاحب اندیشه های انسانی- الاهی برای همه مردمان جهان هستند، باید معرفی شوند و امید که این انتصاب، سرآغازی برای این باشد”.

جواد کریمی قدوسی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خرجی مجلس هم به تابناک گفته است:” از متن حکم و نامه احمدی نژاد به مشایی این بر می آید که تعبیر انسان کامل که احمدی نژاد در سخنرانی هایش به آن اشاره می کند مشایی است. به این ترتیب کاندیدای مطلوب دولت و احمدی نژاد شخص مشایی است و آنها بارها این موضوع را مطرح کرده اند. اما خواص و مردم نظر مثبتی روی آنها ندارند و قطعا دولت نمی تواند با ابزاری که در دست دارد در انتخابات آتی تاثیرگذار باشد. من شورای نگهبان نیستیم، ولی احتمال می دهم مشایی در انتخابات رد صلاحیت شود”.

سایت جهان نیوز هم به تحلیل محتوای متن حکم پرداخته و صفاتی را در آن به کار رفته در جدولی ترسیم کرده و نوشته است: “این حکم که بسیاری را به شگفتی واداشت، پر بود از عبارات تمجیدآمیز از آقای مشایی که شمار آن ها از 2۲۰ صفت هم فراتر رفت. حتی در حکمی که رئیس جمهور برای جانشین مشایی زد، خلاف نامه های پیشین که از مسئول سابق تمجید نمی کرد، این بار به تعریف از دوست شفیقش پرداخت؛ گویی آقای احمدی نژاد نه تنها شیفته کمالات یار خبرسازش شده که با این حکم می خواهد به منتقدان ارزشی خود هم پیامی صریح بدهد”.

جهان نیوز افزوده است: “پس از مواضع سئوال برانگیز مشایی و ماجرای نهی رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸، نیروهای حامی گفتمان انقلاب اسلامی انتظار داشتند که رئیس جمهور رابطه گرم خود با رئیس دفترش را تعدیل کند یا دست کم جمالات آقای جنجالی را آشکارا فریاد نزند! اما آقای احمدی نژاد با این حکم رسما پیام داد که حاضر به دست کشیدن از مشایی نیست و چه بسا برنامه های ویژه ای هم برای ماه های آینده وی دارد؛ حتی اگر به تشدید دلخوری حامیان سابقش ختم شود؛ کسانی که با رای خود حماسه سوم تیر و ۲۲ خرداد را خلق کردند و به شعارهای انقلابی رئیس جمهور و ادامه همان خط دولت نهم امید بسته بودند”.

موحد، مومن، پاک، صبور، دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق ارزشهای الهی، عمیقا عارف، دلبسته به ارزش های الهی، متعهد به حاکمیت جهانی، توحید، مدیر، متعهد به آرمان مهدوی، مدبر، امین، توانمند، هدیه الهی، افتخاری بزرگ، ژرف اندیش، با همت، دارای سعه صدر، جامع نگر، شایسته، عاشق آحاد مردم جهان و منشا خدمات فراموش نشدنی، از جمله صفاتی هستند که احمدی نژاد در تمجید از مشایی در یک حکم اداری به کار برده است.