کنگره آمریکا و تحریم های جدید

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل از فشارهای تازه علیه ایران

دونا کاستا

بر اساس لایجه پیشنهادی مجلس قانونگذاری آمریکا برای اعمال فشار به تهران برای بازگشت به پای میز مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته ای خود، ممکن است ایران با دور جدیدی از تحریم های آمریکا روبرو شود.

الینا راس لتینین نماینده جمهوری خواه و رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس آمریکا و هوارد برمن نماینده برجسته دموکرات ها از ایالت کالیفرنیا لایحه ای را پیشنهاد کرده اند که به موجب آن، مجازات های بیشتری برای ناقضان حقوق بشر در ایران وضع می شود. از جمله این مجازات ها، مسدود کردن دارایی های آنها در آمریکا، عدم صدور روادید برای آنها و منع انجام هرگونه معامله مالی و تجاری با مؤسسات آمریکایی است. 

این سلسله ها تحریم ها همچنین، شرکت های خارجی مشغول معاملات انرژی با سپاه پاسداران انقلاب را نیز دربرمی گیرد، کمک به گروه ها طرفدار دموکراسی در ایران را وسعت می دهد و از تمامی شرکت های ثبت شده در کمیسیون امنیت و مبادلات تجاری که در آمریکا و یا خارج از این کشور مستقر هستند می خواهد درباره هرگونه ارتباطی با ایران گزارش دهند. ضمناً در این لایجه، تردد مقامات ایرانی در آمریکا  حداکثر به شعاع 25 مایلی نیویورک و واشنگتن محدود شده است.

سپاه پاسداران ایران، شرکت ها و سازمان هایی را که با برنامه اشاعه تسلیحاتی و یا فعالیت های هسته ای و موشک های دوربرد ایران مرتبط هستند، تحت کنترل خود دارد.

برمن در اظهاراتی گفت: “جامعه بین المللی از این نهاد خاص ایرانی (سپاه پاسداران) شناخت بدست آورده است، نهادی که نه تنها در توسعه برنامه هسته ای ایران نقش پیشرو دارد بلکه یکی از نیروهای اصلی سرکوب مردم این کشور است. ما باید جلوتر از این فعل و انفعلات بایستیم و راهی برای توسعه تحریم ها پیدا کنیم که بهترین شیوه در واداشتن ایران به تغییر رفتارش محسوب می شود.”

لایحه جدید که از پشتیبانی چندین نماینده کلیدی جمهوری خواه و دموکرات در کمیسیون یاد شده برخوردار است، بر تحریم هایی که با رأی موافق اکثریت کنگره در تابستان گذشته همراه شده بود و به امضای باراک اوباما رسیده بود می افزاید. مجازات های مندرج در تحریم قبلی، صادرات بنزین و سایر محصولات پالایشگاهی به ایران و نیز منع بانک های آمریکایی از معامله با بانک های خارجی طرف معامله با سپاه پاسداران را هدف می گرفت. سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی علیه ایران وضع کرده اند.

برمن گفت درحالیکه توجه دنیا به جنبش های دموکراتیک جهان عرب در بهارمعطوف شده است، نادیده گرفتن تهدیدات ایران یک اشتباه خواهد بود.

برمن روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت: “تلاش های ایران برای کسب توانمندی تسلیحات هسته ای جدی ترین چالش امنیتی روبروی ماست.” وی مشخصاً به مبادلات میان ایران و سایرین اشاره کرد و گفت تحریم های جدید “امکان دور زدن را از میان می برد.”

وی گفت دولت اوباما را در جریان لایحه تحریمی گذاشته است. طرح مشابهی از سوی دو حزب اصلی در سنا نیز پیشنهاد شده است.

هفته گذشته یک گروه تحقیق سازمان ملل اعلام کرد ایران به استفاده از “شرکت های پوششی” به عنوان ابزار مخفی و دور زدن تحریم های سازمان ملل برای جابجایی کالا، معاملات مالی و انتقال تسلیحات نامتعارف و اقلام مربوطه ادامه می دهد. اما این گروه در عین حال اعلام کرد مجازات ها در کند کردن روند برنامه های هسته ای و موشک های دوربرد ایران موفق بوده اند.

اوباما در هنگام امضای لایحه تحریمی در سال گذشته گفته بود: “نباید جای هیچ تردیدی بماند که: آمریکا و جامعه بین المللی مصمم هستند مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شوند.”

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 16 مه