روحانی: توافق هسته‌ای٬ به نفع امنیت منطقه است

نویسنده

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ برای دومین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخن‌رانی کردو در سخنان خود به مباحثی چون بحث تروریسم در منطقه و مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. 

رییس دولت یازدهم در بخش نخست سخنان خود به بحث حضور دولت گروه اسلامی (داعش) در منطقه پرداخت و تشکیل چنین گروه‌هایی را ناشی از اشتباهات پیشین غرب توصیف کرد و گفت: «برخی از کشورها در پیدایش افراطی‌گری موثر بوده و در مبارزه با آن ناکام. و اکنون ملت‌های ما، تاوان آن را پس می‌دهند». 

به گفته روحانی٬ کشورهایی که در تشکیل چنین گروه‌هایی نقش داشته‌اند باید «به اشتباهات خود در پدیدار شدن افراطیگری اعتراف» و «نه تنها در پیشگاه گذشته که در برابر آینده نیز عذرخواهی کنند».

به گفته روحانی «تروریسم در بستر فقر ، بیکاری، تبعیض ،تحقیر و بی عدالتی می‌روید و با فرهنگ خشونت رشد می‌کند و برای ریشه کن کردن آن باید عدالت و توسعه را گستراند و از تحریف ادیان الهی برای توجیه قساوت و بیرحمی جلوگیری کرد». 

رییس دولت یازدهم از «اشتباهات راهبردی غرب» یاد کرد که باعث شده «منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز به بهشت تروریست‌ها و افراطیون» تبدیل شود. اشتباهاتی که برخی از آن‌ها را «تجاوز نظامی به افغانستان و عراق و مداخلات‌های نادرست در تحولات سوریه» ذکر کرد. 

او همچنین تلاش برای تغییر حکومت‌ها و رسیدن به دموکراسی از شیو‌ه‌های نظامی را تقبیح کرد و گفت: «در یک جامعه توسعه نیافته، دموکراسی وارداتی، به دولت ضعیف، منتهی می‌شود و، دولت ضعیف هم، به شدت آسیب‌پذیر». 

به گفته رییس شورای عالی امنیت ملی «وقتی پای ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می‌رسد. وقتی تحریم آغاز شد، نفرتِ عمیق از تحریم‌کنندگان هم، شروع می‌شود. وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد، پاسخ آن هم امنیتی می‌شود». 

او راه‌حل این مساله را نیز چنین تعریف کرد: «منافع کشورهای غربی در این منطقه، در گرو به رسمیت شناختن باورها و خواست مردم منطقه در قالب نظام‌های مردم‌سالار است». 

بحث مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران٬ بخش دیگر سخنان روحانی بود. او با اشاره به این‌که «تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران٬ ادامه اشتباهی راهبردی علیه یک ملت معتدل و مستقل» است٬ گفت جمهوری‌اسلامی «در یک سال گذشته، به شفاف‌ترین گفت‌وگو‌ها، برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای» دست زده و این کار «نه در اثر تهدید و تحریم که بر مبنای اراده ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم زیرا براین باوریم که موضوع هسته‌ای، یک راهحل، بیشتر ندارد و آن فقط مذاکره است».

او همچنین گفت که عدم رسیدن به توافق «تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد و این هزینه‌ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و بر توسعه و امنیت منطقه‌ای تحمیل می‌شود وهیچ‌کس نباید در این حقیقت تردیدی داشته باشد که مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است». 

رییس دولت یازدهم با اشاره به این‌که ایران «به تداوم مذاکرات هسته‌ای با کشورهای طرف مذاکره، بر مبنای اعتماد متقابل، رفع دوسویۀ ابهامات، موضع برابر، احترام متقابل و اصول پذیرفته شدۀ بین‌المللی» پای‌بند است٬ اضافه کرد: «دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران،‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند این توافق می تواند پیامی جهانی برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه‌حل اختلافات، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم».