کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

نر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014


dam_akhar.jpg

دام آخر هستی

تا دام آ خر- امین فانی- نشر ایران- 63 صفحه- 1000 تومان

توضیح نویسنده در پشت کتاب که با چاپ و کاغذ خوبی عرضه شده، بیانگر محتوای کتاب است: “مقصود از “دام آخر” آن آخرین حلقه از وصال است. آنگاه که قدم در آن نهادی، دیگر خروجی ندارد، و این دامی است که عاشق در حسرت گرفتاری در ان تقلا می کند و در حقیقت، معشوق نیز مشتاق در به دام انداختن عاشق… و تا “دام آخر” فرصت و مجالی است تارسیدن، تارسیدن به مقصود، تا مجالی برای عاشق بماند، تاشید ایی کند، به تکامل رسد و بعد طعم شیرین وصال را بچشد.

yadha.jpg

خاطرات یاردیرین صحنه

یادها و بودها - خاطرات ایرج زهری - انتشارات معین- 292 صفحه- 2100 تومان

ایرج زهری یار دیرین صحنه تئاتر در ایران است. در بازیگری، ترجمه، حضور مطبوعاتی و نقادی همه جابوده است و هست. از روزهائی که باکلاهی به سبک آل احمد حضور یافت و تا امروز که با گیسوان سپید می نویسد و نقد می کند و خاک صحنه را در جای دوری از وطن توتیا چشم دارد، همواره یا ر صحنه بوده است. یادها و بودها خاطر ات اوست از این راه دراز.

در مقدمه می نویسد: “یادها و بودها حاصل چندین ماه جنگ وآشتی د ر خود و با خود است. کوله باری پر

ا زلحظه های خوش و ناخوش را بر زمین نهاده ام.آرزودارم این یاد اشت ها با همه تلخی وشاید به دلیل تلخی و سنگینی، شور انگیز و رهایی بخش و زاینده باشد.”


negahkadkanihafez.jpg

نگاه کدکنی به حافظ

این کیمیای هستی: مجموعه مقاله و یاداشت های محمد رضا شفیعی کدکنی درباره حافظ

به کوشش: ولی الله درودیان

464 صفحه، تبریز: انتشارات آیدین، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقاله ها و یادداشت های شاعر و محقق برجسته ادبیات فارسی، “محمد رضا شفیعی کدکنی”، درباره “حافظ”، اشعار و اندیشه های اوست. عناوین مقالات این مجموعه عبارتنداز: “حافظ و بیدل”، “این کیمیای هستی”، “خرقه و خرقه سوزی”، “بشوی اوراق اگر همدرس مایی”، “درباره شهید بودن حافظ”، “یک اصطلاح موسیقایی در شعر حافظ”، “طنز حافظ” و “در ترجمه ناپذیری شعر”. بخشی از کتاب نیز به ترجمه اشعار عربی “حافظ” که در میان غزلیات او به آنها بر می خوریم اختصاص دارد. این مجموعه با فهرست های مفصلی که کار خوانندگان را دریافتن اطلاعات آسان تر می کند به پایان می رسد.

tashayo.jpg

شیعه و فرقه هایش

تشیع - نویسنده: هاینتس هالم

مترجم: محمد تقی اکبری

398 صفحه، قم: نشر ادیان، 1385، چاپ اول

یکی از پرسش هایی که غالبا در غرب در ذهن دانشجویان و اشخاص علاقمند به شناخت بیشتر درباره اسلام به وجود می آید، این پرسش بنیادی است که: “تفاوت میان شیعه و سنی چیست؟” هدفی که کتاب حاضر دنبال می کند نه فقط پاسخ دادن به این سوال، بلکه ارائه طیفی گسترده از عقاید موجود در میان فرقه های شیعه است. “هاینتس هالم” نویسنده کتاب، از شرق شناسان و اسلام شناس برجسته کنونی آلمان و صاحب نظری برجسته درباره تشیع و تاریخ تشیع است.

tarikhtajzieiran.jpg

2 قرن تجزیه ایران

تاریخ تجزیه ایران، دفتر یکم: تلاش نافرجام برای تجزیه آذربایجان

نویسنده: هوشنگ طالع

351صفحه، لنگرود: انتشارات سمرقند، 1385، چاپ اول

این کتاب، دفتر اول از مجموعه ای است که با هدف بررسی تاریخ جامعه تجزیه ایران در سده نوزدهم و بیستم میلادی تدوین شده. در این مجموعه، وقایعی که در دو قرن گذشته روی داده و سبب تجزیه قسمتی از خاک ایران شده و همچنین اقدامات ناموفق در این راه، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. دفتر اول مجموعه “تاریخ تجزیه ایران” به ماجرای آذربایجان و تلاش برای تجزیه آذربایجان، پس از پایان جنگ جهانی دوم (سال های 1324 و 1325 خورشیدی) اختصاص دارد. در این دفتر، نویسنده با استفاده از اسناد و مدارک گوناگون، گزارشی جامعه از شکل گیری ماجرای آذربایجان، سیاست شوروی در آن دوران، و سرانجام پایان این ماجرا در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

farrokhzadan.jpg

آخرین روزهای فارسی میانه

روایت آذر فرنبغ فرخزادان (رساله ای در فقه زردشتی منسوب به سده سوم هجری)

مصحح و مترجم: حسن رضائی باغ بیدی

402صفحه، تهران:‌مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1385، چاپ اول

این کتاب، دفتر اول از “مجموعه پژوهش های ایران باستان” است که به “روایت آذر فرنبغ فرخزادان” اختصاص دارد. این متن که در چاپ حاضر، به شیوه ای علمی، تصحیح، آوانویسی و به زبان فارسی ترجمه شده، متنی است در فقه زردشتی به زبان فارسی میانه، منسوب به سده سوم هجری. این اثر از جنبه های گوناگون جالب و قابل توجه و بررسی است. از آن جا که زبان به کار رفته در آن، آخرین مرحله از حیات فارسی میانه را می نمایاند، بررسی زبان شناسانه این کتاب می تواند گوشه هایی از تاریخ تحول زبان فارسی را روشن سازد. از سوی دیگر، مسائل و مطالبی که در این کتاب در قالب پرسش و پاسخ مطرح شده، پژوهشگران تاریخ ادیان را با فقه زردشتی در سده های نخستین هجری و نیز با وضعیت اجتماعی زردشتیان در قلمرو حکومت اسلامی آشنا می کند.

eslam.jpg

میراث اسلام در تمدن هلنی

میراث کلاسیک اسلام

نویسنده: فرانتس روزنتال

ترجمه: علیرضا پلاسید

323صفحه، تهران: انتشارات طهوری، 1385، چاپ اول

این کتاب که از روی برگردان انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده، گزیده متونی منتقدانه است که به تاثیر آثار هلنی دوره کلاسیک (دوره پس از اسکندر تا فروپاشی امپراتوری روم) در تمدن اسلامی می پردازد. “فرانتس روزنتال”، مستشرق و اسلام شناس برجسته آلمانی در قالب مقالات گوناگون این مجموعه، گستره میراثی را که اسلام از تمدن هلنی در حوزه های گوناگون هم چون ادبیات، فلسفه و علوم برده است بررسی می کند.

yaranmashrote.jpg

یاران مشروطه

حماسه ها و حماسه سازان انقلاب مشروطیت

نویسنده: حسین دوستی

205 صفحه، تبریز: انتشارات یاران، 1385، چاپ اول

این کتاب، گزارش کوتاهی است از زندگی و فعالیت های مبارزان آذربایجانی در جریان انقلاب مشروطیت؛ با تاکید بر نقش مردم ارسباران (قره داغ). ارسباران منطقه وسیعی است در شمال شرقی آذربایجان شرقی و هم مرز با جمهوری های ارمنستان و آذربایجان. در دوران جنبش مشروطیت، از این منطقه مبارزان و آزادیخواهان برجسته ای برخاستند. کتاب حاضر، یادی است از این مبارزان مشهور و گمنام که در به ثمر رساندن مشروطه، نقش غیر قابل انکاری ایفا کردند.


forg.jpg

جایی در سرزمین طلائی

فرگ: جزئی از سرزمین طلایی ایران

نویسنده: غلامحسین محمدی

128صفحه، شیراز: انتشارات نوید شیراز، 1385، چاپ اول

بخش “فرگ” از توابع شهرستان “داراب”، یکی از مناطق نیمه گرمسیری است و در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد. کتاب حاضر، گزارشی است کوتاه از تاریخ، جغرافیای تاریخی و فرهنگ این منطقه قدیمی. بخش هایی از این گزارش، به آداب و رسوم، اماکن تاریخی و سیاحتی، زبان و ضرب المثل های مردم “فرگ” اختصاص دارد و خواننده علاقمند را با گوشه ای از تاریخ و فرهنگ ایران آشنا می کند.

sanscrit.jpg

گام به گام با سانسکریت

مقدمات زبان سنسکریت: جلد 1

نویسنده: حسن رضائی باغ بیدی

118 صفحه، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، 1384، چاپ اول

سنسکریت نامی است که هندیان باستان برای زبان کهن خود برگزیده بودند. این زبان یکی از مهم ترین شاخه های زبان های آریایی است که آنها نیز به نوبه خود شاخه ای بسیار مهم از خانواده بزرگ زبان های هند و اروپایی هستند. کتاب حاضر با هدف آموزش مقدمات زبان سنسکریت به شیوه ای ساده، فشرده و نظام مند تدوین شده است. این کتاب، دستور زبان سنسکریت نیست، بلکه مفاهیم بنیادین این زبان را گام به گام به خواننده می آموزد.

iranian.jpg

ایرانیان زندان متفقین

محبوسین متفقین در ایران (1324- 1322)

نویسنده: انوشیروان خلعت بری

با همکاری: مصطفی شمسا

274 صفحه، تهران: انتشارات اهورا، 1385، چاپ اول

این کتاب، بر اساس یاداشت و خاطرات پدر نویسنده یعنی “محمد رضا خلعت بری” از دوران اسارتش در زندان متفقین در فاصله سال های 1322 تا 1324 خورشیدی، تدوین شده است. به دنبال اشغال ایران توسط متفقین، گروهی از شخصیت های ملی و وطن پرست بازداشت و راهی زندان شدند. این افراد پس از پایان جنگ و تسلیم آلمان در اردیبهشت 1324، به تدریج آزاد شدند. مجموعه حاضر، بازگو کننده گوشه ای از زندگی و خاطرات اشخاصی است که بی گناه، به مدت طولانی در زندان های متفقین بسر بردند.

 

گفت و گوی شب با روز

masnavi.jpg

مثنوی روز و شب

شاعر: سعدالدین نزاری قهستانی

تصحیح و مقدمه: نصرالله پورجوادی

104 صفحه، تهران: نشر نی، 1385، چاپ اول

حکیم “سعدالدین نزاری قهستانی” که در فاصله سال های 645 تا 721 ه. ق می زیسته، پنج مثنوی کوتاه و بلند سروده که فقط یکی از آنها در ضمن دیوان او (به کوشش مظاهر مصفا) به چاپ رسیده است. مثنوی “روز و شب” که به بحر متقارب، بر وزن “حدیقه سنایی” سروده شده، مناظره ای است به زبان حال میان شب و روز. “نزاری”، این مثنوی را مانند اغلب مثنوی های داستانی، با توحید و ستایش باری تعالی و بزرگداشت پیامبر اکرم آغاز می کند؛ سپس به مدح “شمس الدین علی شاه نیمروز” می پردازد و آن گاه سبب نظم مثنوی را بیان می کند. به دنبال گفتگوی روز و شب با واسطه باد صبا، شاعر باز هم به شاه اظهار بندگی می کند و سپس حکایتی رمزی درباره “قطب الدین حیدرزاده” می آورد و از بخت بد و بی دولتی خود می نالد.

zanimeslmah.jpg

زنی مثل ماه

زندگینامه خدمات علمی و فرهنگی مستوره کردستانی (مجموعه مقالات)

ویراستار: امید قنبری

224 صفحه، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1385، چاپ اول

این کتاب، زندگینامه و شرح خدمات علمی و فرهنگی، شاعر و مورخ نامدار کرد، “مستوره کردستانی” معروف به “ماه شرف خانم” است. او در سال 1220 ه. ق (یعنی حدود 200 سال پیش) در سنندج متولد شد و به رغم مخالفت ها، تعصب ها و خشک سری هایی که حاکم بر جامعه آن دوره بود، تحت نظر پدر و پدربزرگ خود به فراگیری علوم متداول آن عصر پرداخت. “مستوره کردستانی” با وجود عمر کوتاه خود، آثار ارزشمندی در ادبیات و تاریخ از خود به جا گذاشت؛ از جمله می توان از مجموعه اشعار او و کتاب معتبر “تاریخ الاکراد” نام برد. کتاب حاضر، مجموعه ای از مقالات پژوهشگرانی است که به بررسی زندگی و آثار این شاعر و مورخ برجسته کردستان پرداخته اند.

madrese.jpg

نشریات تازه ایران

انتشار شماره چهارم فصلنامه مدرسه

شماره چهارم فصلنامه “مدرسه” در مهرماه امسال منتشر شد. “مدرسه”، فصلنامه ای است فرهنگی – فلسفی که در قالب مقالات و نوشته های خود گوشه ای از اندیشه ها و آرای روشنفکران ایرانی را منعکس می کند. در شماره چهارم این نشریه می خوانیم:

negahno.jpg

هفتادمین شماره فصلنامه نگاه نو

“نگاه نو”، فصلنامه ای اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی است که در آن مقالات گوناگونی در حوزه های یاد شده به صورت تالیف و ترجمه منتشر می شود. بعضی از مقالات و نوشته های هفتادمین شماره این فصلنامه که در مرداد ماه سال جاری منتشر شده است عبارتنداز: