هاشمی کنار جنبش سبز

نویسنده

» نماز گزاران:رای،پرچم و دین خود را پس خواهیم گرفت

گروه گزارش روز

نماز جمعه دیروز تهران در همصدایی هاشمی رفسنجانی،امام جمعه و صدها هزار نماز گزارجنبش سبز،به بلندگویی تبدیل شد که برای اولین بار در 30 سال گذشته،شعارهایش در نقطه مقابل شعارهای رسمی قرار داشت.نماز گزاری این اتفاق را چنین خلاصه کرده است:“هر چه وزیر شعار گفت،ما برعکسش را گفتیم.”

 چنین بود که وقتی «وزیر شعار» گفت:خونی که در رگ ماست،هدیه به رهبر ماست؛ شماربی شمار سبزها فریاد زدند:خونی که در رگ ماست،هدیه به«ملت» ماست.همچنین هر چه وی کوشید شعارهای مرگ را به سمت انگلستان وآمریکا ببرد،به نتیجه نرسید و مردم در برابر فریاد زدند:مرگ بر روسیه.

 

نماز جمعه تاریخی دیروز تهران که حتی به نوشته خبرگزاری مهر، وابسته به جناح راست،«با توجه به سابقه موجود در حافظه تاریخی برگزاری نماز جمعه دانشگاه تهران،  یکی از پرشمارترین نمازهای جمعه »بود،به امامت حجت السلام هاشمی رفسنجانی در شرایطی برگزار شد که پیش از آن تریبون های جناح حامی کودتا،وی را از حمایت از جنبش سبز برحذر داشته و حتی او را تهدید کرده بودند. محمود احمدی نژاد،چهره برگزیده کودتا نیز به بهانه تشکیل جلسه هیات دولت به مشهد رفته و در آنجا به معرفی اعضای کابینه خود پرداخته بود.

با این حال،هم هاشمی رفسنجانی به تهدیدات توجه نکرد و هم صدها هزار نماز گزاری که در کنار میرحسین موسوی،مهدی کروبی،فرزندان آیت الله خمینی،بنیانگذار جمهوری اسلامی و دیگر شخصیت های سرشناس سیاسی و فرهنگی،سجاده های سبز بر زمین پهن کردند و از تریبون رسمی نماز جمعه،فریاد زدند:“ندای ما نمرده،این دولته که مرده”/“دولت کودتا،استعفا،استعفا”.

 

به گزارش خبرنگاران روز در تهران،این مراسم در شرایط بسیار ویژه ای برگزار شد. از دو روز قبل شایعاتی مبنی بر آماده باش نیروهای نظامی به گوش می رسید؛شایعه ای که دیروز با حضور گسترده نیروهای امنیتی ، انتظامی، لباس شخصی و موتورسواران در خیابان های اطراف تهران و همچنین نقل و انتقال فراوان این نیروها، از ساعت 7 صبح صحت خود را نشان داد.در این ساعت ماموران ضد شورش نیروی انتظامی با لباس های ضد ضربه مشکی رنگ، همراه با سپر، باتوم و کلاه کاسکت در طول مسیر میدان آزادی ـ  میدان فردوسی مستقر شدند.تعداد زیادی از این ماموران در چهار راه ها و میدان های منتهی به دانشگاه تهران، و تعداد زیاد تری هم در یگان بسیج مقداد در خیابان آزادی،کلانتری108 نواب،فرماندهی راهنمایی رانندگی تهران در ابتدای خیابان رودکی، تقاطع آزادی بهبودی،اطراف میدان انقلاب، چهار راه ولی عصر و میدان فردوسی مستقر شده بودند.

اولین گروه ضد شورش حدود ساعت 8 وارد مرکز اصلی استقرار این گروه، در ساختمان راهنمایی و رانندگی شد.پس از آن به مرور اعضای بسیج در محل های خود مستقر شدند. در این ساعت صبح تعداد ماموران نیروی انتظامی با لباس فرم، بسیجیان با لباس شخصی و یا با جلیقه پلنگی در چهار راه ها از تعداد مردم عادی بسیار بیشتر بود.

 

 

داربست دور محل نماز جمعه

 

از سوی دیگرمسئولین برگزاری نماز جمعه،در اطراف در اصلی دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز، بر خلاف جمعه های قبل با پارچه برزنتی و داربست دیوار و دالان کشیده و به کلی عبور و مرور از پیاده روی شمال این خیابان را ممنوع کرده بودند.در همین حال،افرادی که کارت مخصوصی به همراه داشتند از ساعت هفت و نیم صبح وارد دالان برزنتی می شدند و پس از دریافت پوستر آیت الله خامنه ای و یا پلاکاردی در حمایت ازوی یا دولت کودتا، وارد محوطه اصلی برگزاری نماز جمعه ـ مقابل تریبون ـ می شدند.این در حالی بود که شایع بودبه اعضای سپاه محمد رسول الله دستور داده شده است با لباس شخصی در محوطه اصلی نماز جمعه مستقر شوند. این استقرار هم تنها با ارائه یک کارت شناسایی میسر بود،در غیر این صورت به هیچ فردی اجازه ورود به محوطه داده نمی شد.

 

همزمان اتوبوس و مینی بوس های متعددی هم بطور زنجیره ای سربازانی را با لباس نیروی زمینی و هوایی ارتش و همچنین سپاه وارد محوطه دانشگاه می کردند. چنین بود که بسیاری از مردمی که هر هفته بطور رایگان از رباط کریم، اسلامشهر،کرج و غیره به نماز جمعه آورده می شوند، از ورود به محوطه اصلی بازماندند و در کنار صدها هزار نفری که یا مچ بند سبز داشتند،یا سربند و یا سجاده سبز، در خیابان های اطراف دانشگاه نماز گزاردند.

 

سبزها چگونه آمدند؟

 

مردم تهران دیروز صبح که از خواب برخاستند،پیش از برداشتن سجاده های سبزخود،متوجه شدند که موبایل هایشان قطع شده است.آنهایی هم که از فاصله های دورتری می آمدند،وقتی به تقاطع بهبودی و آزادی تا میدان فردوسی،هفت تیر و میدان حسن آباد رسیدند،موبایل هایشان دیگر کار نمی کرد.با این حال آنها نه با اتوبوس های نظامی و یا وسایل حمل و نقل دولتی،که یا با پای پیاده یا با وسایل شخصی به سمت دانشگاه تهران،روانه شدند.

اما دومین تصویری که دیروز باز در ذهن مردم تهران ثبت شد،لشگرکشی نیروهای کودتا بود.حضور ماموران ضد شورش و بسیج، بین میدان انقلاب تا چهار راه ولی عصر از همیشه پررنگ تر بود. این ماموران همچنین در خیابان های قدس،جمهوری،کارگر،فاطمی،وصال شیرازی،16 آذر،بلوار کشاورز و … هم حضوری پراکنده داشتند تا با هر گونه تجمع و شعاری برخورد کنند.بیشتر این مامورین جلیقه هایی پوشیده بودند که پشت آن عبارت”رزمی کاران ذوالفقار” و یا” ناحیه بسیج 303 مالک اشتر” به چشم می خورد.

خیابان ها هم از سمت غرب در میدان انقلاب و از شرق در میدان فردوسی مسدود شده بود و بسیجی ها به وسیله اتوبوس های شرکت واحد خیابان ها را بسته و از هرگونه عبور و مروری، حتی به صورت پیاده جلوگیری می کردند.

با این حال مردم همچنان پیش می رفتند تا تعداد آنان به حدی رسید که نیروهای امنیتی و بسیج توان جلوگیری از حرکت آنان به سمت دانشگاه تهران را از دست دادند.

به این ترتیب حجت السلام تقوی که آمده بود تا به عنوان سخنران پیش از خطبه ها،هاشمی رفسنجانی را ازحمایت از«یک جناح خاص»و«تصفیه حساب سیاسی»باز دارد،در شرایطی سخنان خود را به پایان رساند که کسی به وی گوش نمی کرد و همگی انتظار اکبر هاشمی رفسنجانی را می کشیدند.

 

سخنان هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در حالی سخنان خود را آغاز کرد که نماز گزاران یکصدا، هم می گفتند«هاشمی، هاشمی حمایتت می کنیم» و هم فریاد می زدند:“هاشمی، هاشمی، حرف نزنی خائنی”.

حجت السلام هاشمی رفسنجانی که قبل از حضور بر سکوی امامت جمعه ،در طول راه نیز در برابر فریادهایی مشابه،تنها به لبخند و تکان دادن دست اکتفا کرده بود،در حالیکه فرزندش،مهدی هاشمی او را همراهی می کرد،پشت تریبون قرار گرفت.

آن هم در حالیکه همزمان ماموران امنیتی با هجوم به صفوف مردمی که در اطراف حصارهای نرده ای دانشگاه تهران شعار می دادند،می کوشیدند آنان را متفرق کنند؛هر چند بدون موفقیت.

 

 

آقای هاشمی رفسنجانی آنگاه سخنان خود را آغاز کرد.

 

 

متن سخنان هاشمی رفسنجانی

http://news.gooya.com/politics/archives/2009/07/090866.php

ادامه سخنان هاشمی رفسنجانی

هاشمی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری در آغاز سخنان خوداین نماز را با  نماز های جمعه اوایل انقلاب که توسط آیت‌الله طالقانی اقامه می شد،مقایسه کرد و با اشاره به تاریخ اسلام در ایام تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام،گفت:“سر و کار پیغمبر اسلام در جامعه خود نه با زور بود و نه با قدرت بلکه با مردم بود و با همین مردم جامعه را اداره و در مقابل دشمنان نیز ایستادگی کرد.”

وی سپس با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر اینکه« انسان‌ها باید در مقابل خود داوری عادلانه خدا را ببینند که در زمین و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت»به ذکر روایتی پرداخت که آن را مبنای تفکر و استدلال آیت الله خمینی خواند:“  پیغمبر اسلام بعد از غدیر به حضرت علی گفت که تو ولی این امت هستی. اگر دیدی این مردم راضی بودند و تو را قبول کردند و با اجماع و اکثریت آمدند، ‌شما بپذیر و متولی امر شو و اگر دیدی اختلاف کردند ولشان کن و بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند.خداوند برای تو راهی پیدا می‌کند که به اهدافت برسی.”

او در ادامه با بیان اینکه «انتخابات خوب شروع شد وهمه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود» افزود:” ای کاش همان شرایط ادامه پیدا می‌کرد و می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه که می‌خواستیم نشد.”

او سپس وضعیت به وجود آمده پس از انتخابات را، «بحران» نامید و خواستار «آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از آسیب‌دیدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حرکت صداوسیما برای مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجویی از مراجع و علمایی که در این جریانات دلگیر» به منظور برون رفت از این بحران شد.

 

 

خطیب نماز جمعه تهران سپس تصریح کرد:” جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست و جمهوری اسلامی یک واقعیت است که ریشه در اندیشه پیغمبر دارد و جمهوریت و اسلامیت همیشه باید با هم باشند و اگر به یکی از این دو آسیب برسد ما دیگر انقلاب را نخواهیم داشت. اگر اسلامی نباشد به بیراهه خواهیم رفت و اگر جمهوری نباشد حکومت به اهداف خود نمی‌رسد.”

وی آنگاه با تاکید بر اینکه «اگر مشکلات بعد از انتخابات پیش نمی‌آمد در 30 سالگی‌مان در جهت تحقق اصولی اساسی اسلام گام برمی‌داشتیم» به آسیب شناسی حوادث پس از انتخابات پرداخت و گفت:” برخی از این مسائل به اواخر دوران تبلیغات برمی‌گردد که فضای تردید بوجود آمد و افرادی پیدا شدند که تردید پیدا کردند؛ من معتقدم بذر این تردید در برخی مواقع با اعمال نادرست صداوسیما به وجود آمد. تبلیغات نادرست و عمل نادرست صداوسیما باعث شد، بذل تردید در دل مردم به وجود بیاید که مثل خوره به جان ما افتاده است.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «من همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و به هیچ طرفی نظر ندارم» وحدت و همدلی را جزو الزامات کنونی کشور دانست و گفت:” برای برون‌رفت از وضعیت بحرانی فعلی پیشنهاداتی با هم‌فکری با نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنم رسیده است؛مساله مهم این است که آن اعتمادی را که از دست رفت به کشور برگردانیم و همه ما، چه نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم که جزو معترضان هستند،در چارچوب قانون حرکت کنند و همه قانع باشیم؛ حتی کسانی که از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش کنند قوانین اصلاح شود.”

 

هاشمی رفسنجانی آنگاه با ابراز تاسف از اینکه «از فرصتی که به شورای نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبی نشد» پیشنهاد کرد راه برای مناظره و مذاکره باز شود و تاکید کرد:” لازم است در این شرایط افرادی که در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد، دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما باید همدیگر را تحمل کنیم.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برخی لحظات با صدایی بغض کرده سخن می گفت،بر لزوم دلجویی از آسیب‌دیدگان اخیر هم تاکید کرد و خواستار به وجود آمدن فضای آزاد برای رسانه های مستقل شد.

وی همچنین گفت:” علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند؛ چرا باید آنها اکنون برنجند؟”

 

 

مسلمانان چین

 

هاشمی همچنین در بخشی از سخنانش به کشتار و سرکوب اخیر مسلمانان سین کیانگ چین اشاره کرد و از دولت چین خواست با مسلمانان این کشور رفتار بهتری داشته باشد. پس از این سخنان هاشمی مردم شعار «مرگ بر چین» سر دادند.این در حالیست که دولت احمدی نژاد تاکنون در قبال این مساله سکوت اختیار کرده است.

 

 

 

موسوی، کروبی،نوری

 

در نماز جمعه دیروز تهران بیشتر چهره های سرشناس اصلاح طلب ،راست و حتی چهره های کودتا مانند سعید مرتضوی حضور داشتند؛و البته که میرحسین موسوی هم آمده بود همراه با زهرا رهنورد،مهدی کروبی همراه با پسرش و عبدالله نوری.

میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد همراه با همسران برخی از بازداشت شدگان حوادث  اخیر در نماز جمعه شرکت کردند.هنگامی که جمعیت از حضور موسوی با خبر شد،یک صدا شعار«یا حسین،میرحسین» سر دادند و در حالیکه حاضران صاحب کارت در محوطه اصلی سکوت کرده بودند، ادامه دادند:“ما اهل کوفه نیستیم،حسین تنها بماند” ،”ما اهل کوفه نیستیم،پول بگیریم بایستیم”، “ سلام بر موسوی،ایرانی می‌میرد؛ ذلت نمی‌پذیرد”…

ووقتی این شعارها در سراسر منطقه پیچید،بسجیان یادشان افتاد که باید بگویند:” مرگ بر منافق”.

در این فضا،موسوی به محض ورود به داخل دانشگاه، در آخرین صف نشست و از حضور در ردیف جلو خودداری کرد.همسر وی نیز به میان زنان دیگر رفت و در کنار سجاده سبز آنان سجاده اش را گشود.

 

حمله به کروبی و نوری

اما پیش از آن مهدی کروبی،هنگام ورود به دانشگاه تهران،با استقبال مردم روبه روشد؛استقبالی که بسیجیان و لباس شخصی ها را برآَشفت وآنان را واداشت تا با تکان دادن باتوم هایشان بگویند:“مرگ بر ضد ولایت فقیه”.در اینجا مهدی کروبی از اتومبیل خود پیاده شد و تعدادی از بسیجیان به وی حمله کردند به صورتی که عمامه او به زمین افتاد.وی با این حال واکنشی نشان نداد و به تنهایی به طرف محل مرکزی نماز جمعه حرکت کرد.

در همین ارتباط سحام نیوز،وب سایت رسمی حزب اعتماد ملی به نقل از پسر کروبی خبر از تیراندازی هوایی توسط لباس شخصی ها داد و نوشت:” حمله کنندگان الفاظ بسیار زشت و زننده ای علیه آقای کروبی به کار برده اند، اما محافظان او توانسته اند او را به داخل جایگاه ویژه ببرند.بر اساس این گزارش پسر کروبی از فرمانده لباس شخصی ها شنیده که با بی سیم از نیروهای خود تشکر می کرده و به آنها می گفته که کارشان را بسیار خوب انجام داده اند.بعد از پایان نماز و هنگام خروج از دانشگاه هم لباس شخصی ها به آقای کروبی فحاشی کرده اند، اما با این حال او در راه بازگشت به خانه در چند خیابان از اتومبیل پیاده شده و با مردم گفت و گو کرده است.”

 

عبدالله نوری ، دیگر چهره ای بود که لباس شخصی ها به وی حمله کردند.عبدالله نوری پس از نزدیک به 11 سال برای همراهی و همدلی با مردم در نماز جمعه تهران حضور یافت. آخرین حضور او در نماز جمعه به سال 1377 بر می‌گردد که از سوی نیروهای افراطی وابسته به جریان کنونی کودتا مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفت. وزیر کشور دولت خاتمی و مدیرمسئول روزنامه توقیف شده خرداد،در حوالی میدان فلسطین با گروهی از نیروهای لباس شخصی و موتور سواررو به رو شد که با رکیک ترین الفاظ  وی را مورد اهانت و تعرض قرار دادند. وضعیت  به گونه ای بود که برخی از حاضران جهت جلوگیری از وقوع آسیب جانی و تشنج مطلوب سرکوبگران از عبدالله نوری خواستند محل را ترک کند.

هادی غفاری هم از دیگر کسانی که دیروز با استقبال این چنینی لباس شخصی ها و بسیجی ها رو به رو شد.او مورد تعرض کلامی و فیزیکی قرار گرفت تا تلافی سخنان اخیر وی در مورد آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد،از وی گرفته شده باشد.

در حاشیه

1 ـ هنگام ورود هاشمی‌رفسنجانی به دانشگاه تهران ، مردم شعار می دادند:” هاشمی هاشمی حمایتت می کنیم”، “هاشمی هاشمی حرف نزنی خائنی”.

هاشمی رفسنجانی نیز برای آنها دست تکان می داد و به آرامی می گفت:” خونسرد باشید و وحدت خودتان را حفظ کنید.”

استقبال سبزها از هاشمی به اندازه ای بود که اتومبیل او عملا توسط مردم به جلو رانده می شد.در این ازدحام،چند بسیجی کم سن وسال،چندین گاز اشک آور به میان جمعیت شلیک کردند که موجب ناراحتی هاشمی رفسنجانی شد.در اینجاپلیس سعی کرد هاشمی را به سرعت از این میانه دور کند؛ در حالیکه یک سرهنگ نیروی انتظامی فریاد می زد:“کی اشگ آور زد؟”. البته کسی جواب او را نداد.

 

2 ـ نمازگزاران سبز در تائید برخی از سخنان هاشمی رفسنجانی شعار می دادند:“الله‌اکبر،یاحسین، میرحسین”،”هاشمی زنده باد، موسوی پاینده باد”،”ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بایستیم” و…

 

3 ـ برخی از نمازگزاران سبز عکس هایی از آیت الله طالقانی، اولین امام جمعه تهران را به همراه داشتند که این روزها مصادف با سالروز درگذشت اوست.

 

4 ـ مردم شعارهای «وزیرشعار» را به شیوه خود تکرار می کردند.به گفته یکی از نمازگزاران:“هر چه او می گفت ما برعکسش را می گفتیم”. «وزیر شعار» که تا دقایقی متوجه این مسئله نشده بود،شعارهایش را با لحن های مختلف تکرار می کرد،مردم هم همان شعارها را به صورت تغییر یافته وبا لحن مشابه تکرار می کردند.

از جمله می توان به این شعارها اشاره کرد:

وزیر شعار می گفت:خونی که در رگ ماست/هدیه به رهبر ماست.

مردم می گفتند:خونی که در رگ ماست/هدیه به«ملت»ماست

او می گفت:مرگ برروسیه/مرگ بر انگلیس/ مرگ برآمریکا

مردم می گفتند:مرگ بر روسیه/روسیه حیا کن،کشورم را رها کن

 

او می گفت: تفرقه تفرقه/ شعار آمریکایی

 مردم می گفتند: دولت کودتا استعفا استعفا

 

5 ـ بیشترین شعارهایی که بین مردم تکرار می شد،اینها بود:

زندانی سیاسی آزاد باید گردد/دولت کودتا استعفا استعفا/ندای ما نمرده،این دولته که مرده/بسیجی واقعی،همت بود و باکری/..

 

پلاکاردهای زیادی هم دست مردم بود که هر کس بر اساس سلیقه خویش،خطی برآن نوشته بود:“کرامت،رای،پرچم و دین خود را پس خواهیم گرفت” از این جمله بود.

 

6 ـ ترکیب جمعیت شرکت کننده در نماز جمعه کاملا متنوع بود. هم جوانان بودند،هم افراد میانسال و هم سالمندان.بیشتر مردم با بستن پارچه های سبزبردست وصورت وگرفتن عکس های میرحسین موسوی،در حالیکه سجاده های سبز خود را روی زمین گسترده بودند،اعتراض خود را به کودتای انتخاباتی اعلام کردند. تعداد جمعیت که با راهپیمایی مقابل بهارستان برابری می کرد به صدها هزار نفر می رسید،برخی از سایت ها هم رقم حاضرین در سراسر خیابان های تهران را معادل دو میلیون نفر برآورد کرده اند.

 

7 ـ به علت ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی و همچنین حملات لباس شخصی ها،نمازگزاران سبز هر جایی که امکان پهن کردن سجاده برایشان فراهم می آمد،روی زمین می نشستند. به این ترتیب این اولین نماز جمعه ای بود که در آن صف مردان و زنان جدا نبود. همچنین وقتی هاشمی حرفی می زد، این نمازگزاران در تایید سخنان وی ابتدا سوت و کف می زدند و بعد الله اکبر می گفتند.

 

 8 ـ مهمترین بخش های سخنان هاشمی که با استقبال مردم روبرو شد عبارت بودند از:

-از قول علی‌بن‌ابی‌طالب داریم که این ولایت متعلق به مردم است و تاکید شده که اگر مردم شما را قبول کردند که متولی امر شوید آن زمان مسؤولیت را بپذیرید و به ولایت خود ادامه دهید.

-متاسفانه از فرصتی که به شورای نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبی نشد.

-لازم است در این شرایط افرادی که در زندان هستند آزاد شوند .

-علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اکنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متکی بر آنها باشیم.

 

9 ـ حضور زنان در این نماز جمعه هم بسیار چشمگیر بود.آنان به ویژه وقتی در برابر مامورانی قرار می گرفتند که نقاب زده  و در حال عکس گرفتن از مردم بودند،به آنان نزدیک می شدند و آنان رابا گفتن کلماتی مانند « ترسو» مورد خطاب قرار می دادند. زنی در حالی که کنار نرده ها در حال عوض کردن چادر سفید و سیاهش برای ادای نماز بود،با یکی از این مامورین برخورد کلامی شدیدی کرد و به او گفت: “اسراییلی ها از شما بهترند”،” شما یزیدی هستید”،”غیرت ندارید”.. آن مامور هیچ عکس العملی نشان نداد و  فقط گفت: خانم ساکت شو، نمازت را بخون.

 

 

درگیری بعد از اتمام نماز جمعه

نماز جمعه دیروز تهران اولین نماز جمعه ای بود که به درگیری کشیده شد و تعداد زیادی از مردم توسط لباس شخصی ها و بسیجی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در پایان نماز، پس از آنکه سبز ها به سمت میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر راه افتادند، نیروهای بسیجی سعی کردندبا ایجاد دالانی انسانی آنها را به سمت خیابان جمهوری و یا خیابان شهدای ژاندارمری هدایت کنند که به علت تعداد بسیار زیاد موفق به این کار نشدند.در اینجا مردم به دو سو راه افتادند و در حالت راهپیمایی به گفتن شعارهایی همچون “یا حسین میر حسین”،”حسین حسین شعار ماست موسوی افتخار ماست” و غیره پرداختند.اما بسیجی ها با گاز اشک آور به آنها حمله کردند تا آنها را متفرق کنند؛اما موفق نشدند و مردم پس از لحظاتی دوباره دور هم جمع شدند و به راهپیمایی ادامه دادند.

بخش دیگری از نمازگزاران سبز در مسیرهای مقابل وزارت کشور ، میدان فاطمی ،میدان ونک و مقابل صدا و سیما نیز به طرح شعارهای اعتراضی پرداختند و با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی رو به رو شدند.

این راهپیمایی ها و درگیری ها تا ساعت ها پس از خاتمه نماز جمعه ادامه داشت. تعداد زیادی بازداشت شده اند که از جمله می توان به شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان اشاره کرد[گزارش مربوطه به طور جداگانه آمده است.]

 

هنگام تعرض این نیروها به مردم،سرنشینان ماشین ها به نشانه اعتراض بوق خودروهای خود را به صدا در آوردند؛ به همین دلیل لباس شخصی ها مردم را از ماشین ها پایین کشیدند و مورد ضرب و شتم قرار دادند و ماشین های آنان را تخریب کردند. حسین کروبی که شاهدیکی از این موارد بوده، گفته است”: تعدادی از نیروهای لباس شخصی اطراف یک دستگاه ماشین پژو پرشیا جمع شده بودند و دو نفر از آنها روی سقف ماشین ایستاده و آن را تخریب می کردند.”