متخصصین نظامی ایران در غزه

نویسنده

» گزارش دبکافایل از رابطه موشکی ایران و حماس

به گفته بنی گنتز، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل: “اسرائیل تمام توان خود را به کار می‌بندد تا ایران نتوانند حماس را پس از عملیات اسرائیل در این منطقه دوباره مسلح کند.”

اما منابع اطلاعاتی دبکافایل خبردار شده‌اند که روز شنبه ۲۴ نوامبر تنها سه روز پس از آتش‌بس در غزه، سه مهندس موشکی ایران وارد نوار غزه شده‌اند و سه نفر دیگر هم در راه هستند.

این نفرات اولین نظامیان ایرانی هستند که از پایگاه خود در لبنان با گذرنامه جعلی از طریق مصر وارد غزه می‌شوند.

راهنماهای بادیه‌نشین، ایرانی‌ها را از گذرگاه‌های مخفی صحرای سینا بدون اینکه مصری‌ها متوجه شوند وارد غزه می‌کنند. آن‌ها از راه تونل‌هایی که برای قاچاق سلاح و آدم استفاده می‌شود و اسرائیل آن‌ها را ۷۲ ساعت پیش از آتش‌بس بمباران کرده بود، وارد خاک فلسطین شده‌اند. حماس این تونل‌ها را به سرعت باز کرده است.

متخصصان موشکی ایران برای ارزیابی عملکرد موشک‌های فجر-۳ و فجر-۵ ایران که در درگیری‌های اخیر حماس از آن‌ها برای هدف قرار دادن اسرائیل استفاده کرد به آن‌جا رفته‌اند. برای ایرانی‌ها مهم است که از دقت هدفگیری موشک‌های خود و مسیر آن‌ها در جریان جنگ باخبر شوند و بفه‌مند در مقابل دیوار دفاعی گنبد آهنین اسرائیل چگونه عمل می‌کنند.

روز سه‌شنبه، یک روز قبل از آتش‌بس، گروه موشکی حماس آزمایشی را علیه اسرائیل انجام داد: آن‌ها شانزده موشک به سمت بیرشبا شلیک کردند. گنبد آهنین ۸ فروند آن‌ها را در هوا منفجر کرد، ۴ فروند خارج از منطقه مسکونی فرود آمد اما ۴ فروند آن توانست به قلب شهر برخورد کند. چند دقیقه بعد حماس ۱۴ موشک دیگر را به فاصله چند دقیقه شلیک کرد؛ روی هم ۳۰ موشک با یک هدف در فاصله دو ساعت به سمت اسرائیل شلیک شد.

امیتاز ۸ به ۲۲ به نفع تاکتیک حماس بود. هدف آزمایش این بود که سرعت بارگذاری گروه گنبد آهنین ارزیابی شود که از اسرار ارتش محسوب می‌شود.

فلسطینی‌ها از تجربه بیرشبا دریافتند که نقطه قوت آن‌ها در مقابل سیستم دفاعی اسرائیل در تعداد موشک‌هاست: هرچه تعداد موشک‌های شلیک شده بیشتر باشد، شانس عبور از گنبد آهنین بیشتر است. آن‌ها آتش‌بارهایی را با ظرفیت ۶ تا ۸ فروند، در کنار هم از سیلوهای زیرزمینی شلیک کردند.

شلیک‌کننده‌ها سپس دوباره به زیرزمین می‌رود تا دیده نشوند. منابع دبکافایل تایید کردند که، همانند مهندسان ایرانی و فلسطینی، گروه گنبد آهنین هم از عملیات غزه به عنوان زمینه‌ای برای آزمایش استفاده کرده است. این روند به سرعت ادامه می‌یابد.

متخصصان موشکی ایران از واحدهای موشکی حزب‌الله در لبنان به غزه آمدند و در مدتی که آن‌جا بوده‌اند عربی آموخته‌اند و در برقراری ارتباط با حماس و جهاد اسلامی غزه مشکلی ندارند.

منبع: دبکافایل –۲۶ نوامبر