حمله الکترونیکی اسراییل به ایران

نویسنده

» تحلیل اسلیت از ماجرای ستاکس نت

ژاک بنیوش

زیرساخت های کامپیوتری در برنامه هسته ای ایران از دو ماه پیش تاکنون به طور سیستماتیک مورد دستبرد قرار می گیرند.

یک حمله واقعی از سوی اسراییلی ها و امریکایی ها علیه ایران به راه افتاده است. ولی این یک حمله نظامی نیست که با بمباران و تعداد کشته ها سنجیده شود، بلکه حمله ویروس های کامپیوتری است. بیماری ای که بدون دادن تلفات جانی درحال گسترش است. محمود لیایی، مسؤول سرورهای کامپیوتری صنعتی ایران و همچنین کامپیوترهایی که برای نظارت بر تأسیسات هسته ای به کار می روند، روز ۲۵ سپتامبر تأئید کرد که تعداد ۳۰ هزار کامپیوتر نصب شده در مجتمع های صنعتی طبقه بندی شده، به ویروس “استاکس نت” آلوده شده اند به طوری که عملاً نمی توان از آنها استفاده کرد.

 

ویروس استاکس نت

براساس اطلاعات به دست آمده از سوی نهادهای امنیتی، حمله سایبری از سوی ایالات متحده و به کمک نخبگان اسراییلی ماهر در جنگ های کامپیوتری علیه ایران انجام شده است. کرم استاکس نت ویرانگرترین ویروس از نسل خود است، زیرا به مجتمع های بزرگ صنعتی و سرورهای کامپیوتری حمله می کند و هیچ شباهتی به ویروس های معمولی که کامپیوترهای شخصی را هدف قرار می دهند ندارد. این ویروس توسط دولت هایی که دارای فن آوری برتر و بودجه های هنگفت در این زمینه اند ساخته شده. دو کشوری که نیروی انسانی قادر به تحقق چنین پروژه ای را دارند، اسراییل و ایالات متحده هستند.

خصوصیت بارز این ویروس در توان آن در حمله به زیربنای سیستم های صنعتی زیمنس است که پس از آن می تواند اطلاعات سرقت شده را به مکان نامشخصی منتقل کند. برنارد مک کالو، رییس دپارتمان جنگ های سایبری در پنتاگون، خاطرنشان کرده که استاکس نت دارای توانی است که قبلاً هرگز وجود نداشته. او همچنین به کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره آمریکا گفته که این ویروس پیچیده ترین ویروسی است که تاکنون شناخته شده.

مسؤولان ایرانی تأیید کرده اند که سیستم هایشان از دو ماه قبل توسط این ویروس مورد حمله قرار گرفته، ولی کارشناسان کامپیوتری آنها قادر به شناسایی، نابودی یا حداقل کاهش اثرات آن نبوده اند. توان بالای استاکس نت این امکان را برای این ویروس به وجود می آورد که بتواند محیط کامپیوتری یک سیستم را به طور کامل تغییر دهد و کنترل فنی سیستم های خودکار متصل به آن را دراختیار خود بگیرد.

 

فن آوری بالا

تحقق و ساخت چنین محصولاتی با فن آوری بالا به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا علاوه بر بودجه های بسیار هنگفت در توسعه و گسترش، نیاز به همکاری گروه های مختلف فنی طی سالیان دراز دارد. نیروهای مسلح اسراییل تمهیدات خاصی را به وسیله مراکز تحقیقاتی خود برای حفظ امنیت اطلاعاتی اتخاذ کرده است. درحقیقت، فن آوری های جدید در واحدهای ویژه و محرمانه ای چون “مامرام” و “واحد ۸۲۰۰” متولد می شوند و سپس رشد می کنند و توسعه می یابند.

این مراکز نظامی محل گردهمایی صدها کارشناس است که به طور دائم با ارتش در ارتباط هستند. گزینش این نخبگان از زمان مدرسه و تحصیلات ابتدایی در ۱۰ سالگی صورت می گیرد. برخی از دانش آموزان از همان سنین پایین، گرایش مورد علاقه خود را پیدا می کنند و به دبیرستان های فنی که از آنان کارشناسان زبده ای در زمینه امنیت کامپیوتری می سازند هدایت می شوند.

ذهنیت این افراد از همان دوران برای مأموریت های مشکل در زمینه نابودی فن آوری دشمنان شکل می گیرد. برخی منابع اطلاعاتی می گویند که مسؤول نابودی رآکتور پلوتونیومی ساخت کره شمالی در شمال سوریه در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ نیز همین کارشناسان بودند.

اعتراف مسؤولان ایرانی به خوبی ناتوانی مهندسان ایرانی را که نتوانسته اند جلوی انتقال داده های حساس از تهران به نهادهای اطلاعاتی امریکایی و اسراییلی را بگیرند نشان می دهد. آیت الله ها متقاعد شده اند که اطلاعات محرمانه ای که به سوی این نهادها منتقل می شود، با همکاری عوامل دوجانبه به دست آمده اند. گزارش ها حاکی از آن است که جنگ آشکاری میان عوامل نزدیک به رییس جمهور احمدی نژاد و وفاداران به خامنه ای رهبر انقلاب در جریان است و مدام یکدیگر را به جاسوسی متهم می کنند. این مسایل باعث شد تا رویارویی های خشونت باری در تاریخ ۲۳ اوت در تهران به وقوع بپیوندد.

 

عملیات اسراییل و امریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در آخرین سفر خود به واشنگتن، از سوی باراک اوباما مطمئن شد که تحریم های مالی علیه ایران اعمال خواهد شد تا منابع مالی این کشور دچار مشکل شود. ولی از سوی دیگر، این دو در زمینه جنگ سایبری به هدف فلج کردن تأسیسات هسته ای ایران نیز با یکدیگر به توافق رسیدند. این تصمیم گیری ها باعث شد تا نخست وزیر اسراییل مذاکره با فلسطینیان را بپذیرد.

هدف از ارسال این ویروس، حمله به زیرساخت های هسته ای ایران در نطنز و نیروگاه بوشهر است که در ماه اوت کار خود را آغاز کرده. آژانس اتمی اظهار داشته که شاهد کندشدن روند غنی سازی اورانیوم به دلیل مسایل فنی نامشخصی بوده که تا امروز نیز حل نشده است. این مشکلات باعث از کار افتادن تعداد ۳۰۰۰ سانتریفوژ شده.

می توان اذعان داشت که امروز جنگ با ایران دیگر به یک واقعیت تبدیل شده است.

 

منبع: اسلیت، ۲۶ سپتامبر