مهم‌ترین ملاقات تاریخ جمهوری‌اسلامی

نویسنده
شیرین کریمی

» ولایتی: در دیدار خصوصی رهبر و پوتین سیاست راهبردی تغییر کرد

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران و دیدار او با آیت‌الله خامنه‌ای، هم‌چنان نقل محافل اصول‌گرایان است. آن‌ها از این دیدار به عنوان مهم‌ترین ملاقات تاریخ جمهوری‌اسلامی یاد  و سرنگونی جت روسیه توسط ترکیه را به همین دیدار منتسب می‌‌‌کنند.

به فاصله ۲۴ ساعت پس از حضور پوتین در تهران، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌آلملل آیت‌الله خامنه‌ای، گفت که در ۳۷ سالی که از تاسیس جمهوری‌اسلامی می‌گذرد “ملاقاتی با این کیفیت و با این اهمیت و با این محتوا”  سراغ ندارد. به گفته ولایتی پوتین خود خواسته بود که “یک‌راست به دیدار مقام معظم رهبری” برود.

اشاره ولایتی به این است که پوتین بلافاصله پس از ورود به ایران و از فرودگاه، به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفت. دیداری که روزنامه اصول‌گرای وطن‌امروز تیتر “مستقیم بیت رهبری” را برای آن انتخاب کرد.

ولایتی این دیدار را “کاملاً صمیمی و درعین‌حال راهبردی و صریح” توصیف کرد و گفت: “میهمان جمهوری اسلامی، یعنی آقای پوتین، خواست خودش این بود که اولین اقدامی که در ایران انجام می‌دهد، دیدار با مقام معظم رهبری باشد و بعد از آن برای شرکت در اجلاس برود.این اقدام از طرف ایشان، دارای معنا و مفهوم بسیار مهمی است”.

پوتین برای حضور در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده بود. دیداری که در نهایت منجر به اعلام تصمیم افزایش تولید و صادرات گاز از سوی ایران و روسیه شد.

هم‌زمان حمید رسایی، نماینده مجلس، در صفحه اینستاگرم خود با اشاره به “زبان بدن پوتین در دیدار با قدرت‌های جهان” نوشت: “نکته مهم و قابل تأمل که برای من جالب بود، نحوه نشستن رییس جمهور روسیه در برابر رهبر انقلاب یا به عبارتی، “زبان بدن” پوتین در این دیدار بود. امروز که این تصویر مقایسه ای را دیدم، نحوه نشستن پوتین در برابر روسای برخی از قدرت‌های پر سر و صدای دنیا، حکایت از به رخ کشیدن غرور و قدرتش به طرف مقابل دارد درحالی است که برخلاف آن دیدارها، نحوه نشستن او در برابر امام خامنه ای نه تنها حکایت از آن رفتار نمی کند، بلکه نشان از برتری و تسلط معنوی ایشان بر رییس جمهور روسیه دارد”.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در موسسه کیهان و مدیرمسئول این روزنامه نیز چنین درباره دیدار پوتین از تهران و ملاقاتش با آیت‌الله خامنه‌ای اظهارنظر کرد: “پوتین، ابتدا و قبل از دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب، سابقه‌ای از اقدامات عملی در بستر سیاست‌های اعلام شده جمهوری اسلامی ایران را با خود همراه کرده است تا مقدمه‌ای قابل قبول و اطمینان‌آور برای ادامه همکاری باشد و نه مانند دست چدنی پوشیده در دستکش مخملین اوباما که با حیله به سوی ایران دراز شده بود و با درایت ملکوتی رهبر معظم انقلاب، پس زده شد”.

روزنامه‌های اصول‌گرا پس از سفر پوتین به تهران، بیش از هر چیز به ملاقات او با آیت‌الله خامنه‌ای و سخنانی که در این دیدار بیان شده پرداختند، در حالی که روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان ترجیح دادند بیش از هر چیز به سخنان پوتین در احلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بپردازند.

اما هم‌زمان با سقوط یک هواپیمای سوخوی روسی توسط ترکیه، وب‌سایت اصول‌گرای جهان‌نیوز در این‌باره نوشت: “درست یک روز پس از این دیدار، جنگنده روس‌ها بر فراز سوریه سرنگون می‌شود. این قطعا پیامی برای روس‌ها دارد؛ «باید هزینه ائتلاف راهبردی با ایران را بپردازید». ترکیه از نظر مجموع توانایی‌ها، بسیار ضعیف‌تر از آن است که اقدامی چنین تحریک‌آمیز علیه قدرت نظامی دوم جهان صورت دهد. بدون شک آتش‌افروزی ترکیه بدون هماهنگی با پایتخت‌های غربی و عربی نبوده است”.

رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه پس از ورود به ایران، از فرودگاه به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفت. دیداری که در آن “یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی” قرآن را به رهبر جمهوری‌اسلامی - که خبرگزاری اسپوتنیک از وی با عنوان “امام خامنه‌ای” یاد کرده - هدیه داد.

در این دیدار دو ساعته آیت‌الله خامنه‌ای از پوتین با عنوان “شخصیت برجسته‌ای در دنیای امروز” یاد کرد که در یک سال و نیم اخیر مواضع “خیلی خوب و مبتکرانه” گرفته و سیاست آمریکا برای “در موضع انفعال” قرار دادن رقبا را “خنثی” کرده است. رئیس‌جمهور روسیه نیز پاسخ سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را چنین داد که: “شما را متحدی مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان می‌دانیم”. او گفت: “متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکای‌مان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستانمان انجام ندهیم و اگر اختلافی هم داشته باشیم، با صحبت به تفاهم برسیم”.

با همه خوش ذوقی و هیجانی که روزنامه های مخالف دولت نسبت به دیدار پوتین و خامنه ای نشان داده اند، به دنبال حادثه سقوط هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه و حاد شدن وضعیت منطقه، روزنامه های صبح چهارشنبه با اشاره به گذشته های روابط مسکو با ایران، بدعهدی ها و خیانت هایش پرسش هایی را مطرح کرده اند.

حسین شریعتمداری که در کیهان سه شنبه داغ تر و هیجان زده تر از همه به دیدار چند ساعته رهبر و پوتین پرداخته بود به عنوان دفاع پیش از حمله در یادداشت روز این روزنامه در جواب کسانی که خواهند گفت روسیه قابل اعتماد نیست نوشته مگر آمریکایی که برایش فرش قرمز پهن کرده اید قابل اعتماد است. سووالی که مستقیما دولت روحانی را مخاطب قرار داده است.

با این همه اعتماد روزنامه اصلاح طلب فردای انتشار یادداشت روز کیهان در سرمقاله اش این سووال را مطرح کرد که آیا به پوتین می توان اعتماد کرد.