باید با ایران برخورد کرد

نویسنده

» تحلیل نوول ابزرواتوراز نظر اسراییل

سلین لوساتو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز یکشنبه صبح قبل از سوار شدن به هواپیمای عازم نیویورک گفت: “من در سازمان ملل حقیقت را خواهم گفت.” او روز دوشنبه در واشنگتن با رییس جمهور آمریکا دیدار کرد تا در مورد ایران، به عنوان تهدید اصلی دولت یهود در منطقه، موضع گیری کند. او گفت: “در برابر اظهارات نرم و لبخندهای [مقامات ایرانی] باید با زبان حقیقت سخن گفت و واقعیات را بیان کرد.”

هدف از سفر او به ایالات متحده این بود که کاری کند تا تحریم ها علیه تهران کاهش نیابند. به عقیده مقامات اسراییلی، برنامه اتمی ایران تنها اهداف صلح آمیز، آنگونه که سران جمهوری اسلامی ادعا می کنند، ندارد، بلکه از اهداف نظامی نیز پیروی می کند. مأموریت اصلی نتانیاهو بی شک این است که به باراک اوباما ثابت کند تلاش ایران برای سازش و مصالحه از روی خلوص نیت نیست.

به گفته منابع نزدیک به دولت اسراییل، نخست وزیر برای انجام هرچه بهتر این مأموریت مدارک جدیدی دال بر پیشرفت نظامی برنامه اتمی ایران همراه خود به آمریکا برده است. به گفته یکی از این منابع که ازسوی روزنامه “ساندی تایمز” منتشر شده، نتانیاهو مدارکی را با خود برده است که نشان می دهد حکومت تهران ۲۱۹ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد و این میزان به نوشته روزنامه اسراییلی “اسراییل هایوم”، برای تولید سلاح اتمی کافی خواهد بود. این هفته نامه بریتانیایی خاطرنشان می سازد که اسراییلی ها یک پرونده اطلاعاتی ارائه خواهند داد که نه تنها نشان می دهد ایران همچنان در برنامه اتمی خود درحال پیشرفت است، بلکه این پیشرفت از زمان انتخاب رییس جمهور حسن روحانی نیز متوقف نشده است.

 

مسابقه ماراتن

بنیامین نتانیاهو برای متقاعد ساختن شخصیت های سیاسی و افکار عمومی وارد یک ماراتن واقعی شده. جدا از سخنرانی در تریبون سازمان ملل و دیدار با رییس جمهور آمریکا، او با بایدن، معاون رییس جمهور، و جان کری، وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

به نظر می رسد که گرم شدن روابط میان ایران و آمریکا که نقطه اوج آن مکالمه تلفنی بین دو رییس جمهور و دیدار میان کری و ظریف بود، احساسات دیپلماسی اسراییل را برانگیخته است.

حتی اگر دولت آمریکا و متحدان اروپایی اش آماده اعتبار بخشیدن به حسن نیت رییس جمهور ایران باشند [چشم پوشی از سلاح اتمی، آزادی دوازده زندانی سیاسی]، اسراییلی ها هیچ اعتباری به تلاش های او نمی دهند و بیشتر به “پیچیدگی های جمهوری اسلامی” و کنترل شدید رهبر انقلاب بر تمامی مسایل تکیه می کنند.

اسراییل برای ثابت کردن اینکه ایران از هیچ حسن نیتی برخوردار نیست، روز یکشنبه اعلام کرد که یک جاسوس ایرانی را دستگیر کرده. این فرد طی ۱۵ ماه سه بار با هویت بلژیکی به اسراییل سفر کرده و برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کار می کرده.

 

نگرانی اسراییل

نگرانی در اسراییل و در میان شخصیت های سیاسی و افکار عمومی که بیم حمله نظامی ازسوی ایران را دارند، بسیار بالاست. تهران همواره بر نفرت اش از دولت یهود تأکید کرده و محمود احمدی نژاد به صورت رسمی خواستار “حذف اسراییل از نقشه جهان” بود.

بسیاری از کارشناسان اسراییلی به سخنرانی حسن روحانی اشاره کرده اند که او در آن به اهمیت غنی سازی اورانیوم با کیفیت نظامی تأکید کرده و آن را به مانند یک اهرم سیاسی دانسته است.

مهم ترین استدلال افراد مظنون به برنامه اتمی ایران این است که این کشور با ادامه چهار یا شش ماه مذاکره می تواند به سلاح اتمی دست یابد.

به همین دلیل نخست وزیر اسراییل در دیدار خود با اوباما از “تخریب برنامه اتمی نظامی ایران” سخن گفت. البته او نتوانست حمایت آمریکا را به دست آورد. درواقع باراک اوباما خاطرنشان ساخت که با “هوشیاری و احتیاط” به مذاکره با ایران خواهد پرداخت.

منبع: نوول ابزرواتور، ۳۰ سپتامبر