اتهام محاربه به فعالان حقوق بشر

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت، کوهیار گودرزی و مهرداد رحیمی، دو فعال حقوق بشر و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به محاربه متهم شدند. این کمیته اعلام کرد، کوهیار گودرزی در حالیکه با سر شکسته و پانسمان شده مشاهده شده، گفته: “شرط همکاری من با بازجو، آزادی تمامی زندانیان سیاسی است”.

صبا واصفی، مدرس دانشگاه هم از تدریس محروم شد به این دلیل: “اخراجم کردند، گفتند: دانشجویان را با حقوق بشر آشنا می‌کنی”.

همچنین به دستور قاضی صلواتی، مسعود باستانی به دلیل برگزاری کلاس آموزش روزنامه نگاری برای زندانیان، از اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. به سلولی که پنج قاتل در آن حبس خود را می گذرانند.

آنسوتر شماری از روحانیون اهل سنت از جمله شیخ قریشی، مدیر مدرسه دینی تالش بازداشت شدند. بعلاوه، جهانگیر عبداللی، فعال دانشجویی کرد در تهران بازداشت شد.

در رشت، مصطفی و یاسر شفیعی به اتهام توزیع سی دی هایی در حمایت از جنبش سبز و تبلیغ علیه نظام به اشد مجازات محکوم شدند؛ جهانبخش خانجانی، مشاور میرحسین موسوی به شش سال حبس محکوم گردید و پرونده سعید لیلاز هم به دادگاه تجدید نظر ارسال شد.

همزمان، منصوره شجاعی و حسین قابل، محمد رضا زهدی و سید حسن احمدیان  از زندان آزاد شدند.

آنطرفتر، مدیران مسئول دو نشریه “بانگ” و “جامعه پرستاری” به 91 روز حبس محکوم شدند و مدیر مسئول “صدای عدالت” به جزای نقدی محکوم گردید.

در همین حال، در اصفهان یک نفر به جرم قتل اعدام شد.

دیده بان حقوق بشر هم طی گزارشی اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران به یک “فاجعه حقوق بشری” تبدیل شده است.

در چنین اوضاعی صدها تن از دانشگاهیان ایرانی با صدور نامه ای سرگشاده، از مسئولین قوه قضاییه خواستند تا مجید توکلی را آزاد کنند.