یک استیضاح کننده در گفتگو با روز: فرجی دانا تصمیم گیرنده نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از استیضاح وزیر علوم دفاع می کند

یر علوم هفته آتی باید در مجلس حضور یابد تا به عنوان اولین وزیر کابینه حسن روحانی، استیضاح شود. پنجاه و یک  نماینده مجلسی که عمدتا از وابسته گان به جبهه پایداری هستند و نامه امضای فرجی دانا را امضا کرده اند، طی یکسال گذشته بارها وزیرعلوم را به مجلس خوانده و به خاطر انتصاب های این وزارتخانه تحت فشار قرار داده بودند. انتصاب هایی که دو محور از چهار محور نامه استیضاح را به خود اختصاص داده.

 حامیان دولت می گویند که افشای بورسیه های غیرقانونی که نام برخی نمایندگان مجلس و وابستگان به آنها هم در این لیست به چشم می خورد از اصلی ترین دلایل استیضاح فرجی دانا است. مساله ای که در متن نامه استیضاح هم به نوعی آمده است. بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه از دیگر مواردی است که حامیان دولت از دلایل استیضاح وزیر علوم بر می شمرند. در همین زمینه رفته ام سراغ یکی از نمایندگانی که نامه استضاح فرجی دانا را امضا کرده. عطالله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درمصاحبه با “روز” می گوید که فرجی دانا در وزارت علوم تصمیم گیر نیست و افرادی به جای او تصمیم می گیرند و مدیریت می کنند.

 

اقای سلطانی گفته می شود استیضاح وزیر علوم ارتباط با افشای لیست بورسیه های غیرقانونی دارد که نام برخی از نمایندگان مجلس هم در این لیست به چشم می خورد.

قسم به هر چه مقدسات است ما نه لیستی دیده ایم نه خبر داریم. نه استیضاح به خاطر آن است. اینها تبلیغاتی است متاسفانه. هر کسی تخلف کرده باید پای آن بایستد فرقی نمی کند چه کسی باشد. هر کسی رانتی وارد شده باید برود کنار و هر کسی رانتی می خواهد بماند نباید بماند و باید برود کنار.

 

حامیان دولت می گویند استیضاح سیاسی است و به خاطرافشای این لیست بوده. تاکنون هم که نام بیش از۵۰۰ نفر  از کسانی که بورسیه غیرقانونی دریافت کرده بودند منتشر شده.

شما یک خورده صبر کنید خواهید دید. اینها عربده کشی های غیراخلاقی است. دروغگویی است و خلاف اخلاق. مسائل استیضاح همان هایی بود که ما در نامه استیضاح اعلام کردیم و همه دیدید.

 

اما بند اول استیضاح همین بحث است که البته با عنوان “عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی” امده. این همان بحث افشای بورسیه های غیرقانونی و جلوگیری از تحصیل آنها است.

یعنی سه هزار و خورده ای نفر غیرقانونی بودند؟ شما می گویید پانصد و خورده ای نفر منتشر شده من لیست را هنوز ندیده ام. هر چقدر که می خواهد باشد باید مشخص شود اینها خلاف قانون بوده یا نبوده و بله یکی از موضوعات همین مساله است برای ما فرقی نمی کند اگر خلافی شده باید با خلافکار مطرح شود هرکسی می خواهد باشد.

 

یعنی شما لیست سه هزار و خورده ای دارید؟

صحبتی که در ابتدا اینها می کردند این بود که سه هزار و هفتصد نفرتخلف شده و با تخلف آمده اند. بعد گفتند هزار و خورده ای. حالا لیست ۵۰۰ نفره داده اند. خب بگویند این سه هزار نفر مشکل شان چی بوده؟ چرا قبلا برخورد نشده.

 

بند سوم استیضاح می گوید “منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص فتنه ۸۸ در مسوولیت های مهم ستادی وزارتخانه” منظور مشخصا آقای میلی منفرد و آقای توفیقی است؟

تنها انها نیستند. در دانشگاه ها هم هستند برخی معاونان وزیر هم هستند. ما چندین نوبت اینها را آوردیم مجلس و توضیح خواستیم. این خلاف تعهدات خود آقای وزیر است. خود آقای وزیر تعهد داده بود که افرادی که مساله ساز هستند را وارد نکند دانشگاهها. اینها سابقه چنین خلاف هایی را داشتند. خلاف عرف اینها را استعلام هم نکردند از وزارت اطلاعات. پرسیدیم گفت استعلام کرده ایم. از وزیر اطلاعات سوال کردیم گفت استعلام نکرده اند. گفتیم مدارک استعلام را بدهید. مدرکی ارائه ندادند. بعد هم معلوم شد برخی را این اواخر استعلام کرده اند و برخی را نکرده اند. استعلام هایی هم که کرده اند منفی بوده اما توجه نکرده اند. استعلام از این دولت منفی بوده نه دولت قبلی. ما صداقتی ندیدیم و مشکل ما عدم صداقت است.

 

مجلس حق دارد در عزل و نصب ها در دولت یا وازرتخانه ها دخالت کند حتی در سطح معاون وزیر و مدیر یک بخش و..؟

مجلس دخالت نمی کند نظارت می کند. نظارت هم همین است. نظارت می کند ببینید به برنامه هایی که به مجاس وعده داده عمل می کند یا نه. وزیر باید به مجلس پاسخگو باشد چون مجلس به او رای اعتماد داده. این دخالت نیست، این نظارت است. و البته الان رفتار آنها دخالت در امور مجلس است که می خواهند حق نظارت مجلس را از آن بگیرند. متاسفانه این فضای رسانه ای است که علیه استیضاح کنندگان به آن روی آورده اند. و حضور گسترده این روزهای شان در مجلس که در گذشته حاضر نمی شدند به مجلس بیایند و این دو سه روز گذشته همه معاونین و هر مسولی در وزارت علوم است ریخته اند مجلس و این مسائل را متاسفانه به وجود می آورند.

 

گفتید مجلس نظارت می کند. در بحث بورسیه های غیرقانونی در دولت قبلی چرا مجلس نظارت نکرد؟ در دولت قبلی تخلف شده و دولت فعلی یکسال است آمده و می گوید که با این تخلف برخورد می کند.

اینها مدعی هستند که سه هزار و خورده ای نفر تخلف شده خب باید این روشن شود و باید ادعای شان را ثابت کنند.

 

وزیر علوم قبلا بارها به مجلس آمده و به سوالات شما و سایر نمایندگان پاسخ گفته.

صحبت های ایشان قانع کننده نبود. ما به ایشان کارت زرد هم داده بودیم. بعد فرصت خواستند، آقای لاریجانی هم گفت فرصت بدهید مصالحه می شود و درست است اینها باید جواب قانع کننده بدهند. وزیر رفته اما همان روال قبلی اش را انجام داده یعنی هیچ نوع اصلاحی در کارش انجام نداده.

 

آقای میلی منفرد و آقای توفیقی و بقیه کسانی که می گویید، حکم محرومیت اجتماعی دارند؟ و براساس حکم قانونی نباید در وزارت علوم پستی بگیرند؟

بنا نیست که هر کسی حکم نداشت به او پست بدهند. بنبانگذاران فتنه هم حکم قضایی ندارند. بنا باشد اول حکم بدهند بعد که استدلال درستی نیست. این سفسطه است نه استدلال.

 

این صحبت شما برخلاف قانون است. اگر کسی حکمی مبنی بر محرومیت اجتماعی یا سیاسی نداشته باشد چطور می توانید او را از حضور در پست یا جایگاهی محروم کنید؟

جایگاه برای افرادی گذاشته می شود که صلاحیت لازم را داشته باشند. یکی از صلاحیت ها این است که دانشگاه را به سمت جریانی نبرند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ورود جریان های سیاسی به دانشگاه منع است. ورود این فراد و این کارها سم است برای دانشگاه. لازم نیست که حتما حکمی باشد. بعد هم این وزارت اطلاعات را برای چه گذاشته اند؟ برای این گذاشته اند که درباره صلاحیت ها تاییدیه بگیرند. خود همین وزارت تایید نکرده و حداقل ها را لازم ندانسته. این حاشیه رفتن نیست؟ کاملا روشن است ولی کسی نخواهد متوجه شود دیگر ما چکار بکنیم؟

 

یعنی وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی تایید نکرده و وزارت علوم دولت آقای روحانی توجه نکرده به نظر وزارت؟

 برخی را که اصلا استعلام نگرفته اند برخی را هم از همین وزارت دولت روحانی استعلام کردند که جواب استعلام منفی بود.

 

ناصر موسوی لارگانی، یکی دیگر از استیضاح کننده ها گفته که شرط نمایندگان برای صرف نظر از استیضاح وزیر علوم این است که دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه بازگشتند دوباره اخراج شده و افرادی که با معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ همراهی داشتند از پست های مدیریتی کنار گذاشته شوند. شما هم چنین شرطی داشتید یا دارید؟

بحث دانشجویان ستاره دار یکی از دروغ های آشکار وزارت علوم است.

 

من به نقل از یکی از نمایندگانی که نامه استیضاح را امضا کرده اند عنوان کردم اما شما وجود دانشجویان ستاره دار را انکار می کنید؟

بحث دانشجویان ستاره دار چی است؟ اصلا می دانید معنی دانشجویان ستاره دار چیست؟

 

دانشجویانی که از ادامه تحصیل محروم شده اند.

نه نه. این هم سفسطه است و دروغ های رسانه ای درست کردن ها که درست کرده اند در فضا. دانشجویانی بودند که نیازمند این بودند که برای تحصیل تعهد بدهند. نه اخراجی بودند نه محروم از تحصیل بودند. ستاره دار معنایش این است. تعهد می دادند ادامه تحصیل می دادند. اخراجی که معنایش اخراجی است و دیگر برای آن که ستاره نمی گذارند. متاسفانه این را رایج کردند و اوردند گفتند چند صد نفر اخراجی بودند و حالا مترادف شده ستاره دار با اخراجی و ما آوردیم تو.

 

تعهد برای چه باید بدهند؟ و چرا تعهد ندهند اخراج می شوند؟

مابررسی کردیم ببینیم قضیه چی است و چرا اخراج شده اند. اگر به ناحق اخراج شده اند چه کسی این خطا را کرده. استعلام کردیم از خودشان هم سوال کردیم جواب قاطعی به ما ندادند. جواب قانع کننده ای ندادند. گفتند ۴۰۰ نفر نبوده ۳۶ نفر بوده. گفتیم اگر ۴۰۰ نفر نبوده چرا گفتید ۴۰۰ نفر و همه جا را پر کردید دنبال چه هستید؟ بعد گفتند ۱۲۶ نفر بوده. گفتیم لیست اینها را بدهید ببینیم مشکل شان چی بوده که اخراج شده اند. اگر اخراج شان قانونی بوده با چه عنوانی اینها را اوردید تو. اگر اخراج شان غیرقانونی بوده باید مشخص شود چرا و اگر قانونی بوده شما چطور آوردید تو. این هم باید مشخص شود.بالاخره ما متوجه نشدیم که برای چی بوده. کمیسیون اصل ۹۰ هم بررسی کرد و لیست کامل را ما پیدا نکردیم.

 

چون متوجه نشدید وزیر را استیضاح می کنید؟

نمی شود که افکار عمومی را چنین آمارهای نسنجیده ای داد. ۴۰۰ نفر آمار داد و بررسی کردیم دیدیم ۴۰۰ نفر نبود. وقتی با سوال مواجه شدند شد ۱۲۶ نفر. اینها باید مشخص شود. استعلامی که از وزارت اطلاعات کردید باید دلیل اش را می گفت. اطلاعات گفته اینها را اخراج کنید یا خود شما کردید یا.. اینها باید بالاخره روشن شود.

 

اما وزارت علوم اعلام کرده که دسترسی به اسامی و پرونده ها مغایر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مسیری که در وزارت علوم گرفته شده مسیر علمی نبوده. دلیل اش هم مشخص است آقای وزیر از اول خودش نبوده تصمیم بگیرد. افرادی برای ایشان تصمیم می گرفته و به سمت و سویی می برده. خودش باید مدیریت می کرد که نکرد. یکی از شرط هایی که ما گذاشتیم این بود که دانشگاه را به سمت حاشیه نبرد اما برد همین الان سر استیضاح هم.

 

گفتید افرادی برای وزیرعلوم تصمیم می گیرند و خودش نیست. این افراد چه کسانی هستند؟

همان کسانی که برای وزارت علوم رای نیاوردند. افراد دیگری هم هستند اما اسم لازم نیست الان ببریم. روز استیضاح اینها هم مشخص می شود.ما به وزیر رای دادیم از او حمایت کردیم اما باید به برنامه ها پایبند باشد و پاسخگو باشد. به این دولت، مجلس رای داده و تقابل ایجاد کردن بین دولت و مجلس کار ناشایستی است. یک عده همین کار را می کنند و می گویند چون وزیر علوم استیضاح می شود تقابل بین دولت و مجلس اتفاق افتاده. این ناشایست است نسنجیده است.