نوبت مردم است که حرف بزنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با خانواده موسوی و کروبی مطرح شد:

در پی افزایش فشارها به خانواده رهبران جنبش سبز، فرزند مهدی کروبی و همسر خواهر میرحسین موسوی در مصاحبه با “روز” گفتند که آنان از مواضع خود و پیگیری حقوق مردم کوتاه نیامده اند و کوتاه هم نمی آیند.آنها همچنین تاکید کردند که رهبران جنبش سبز حرف های خود را زده اند، درستی سخنان آنها به اثبات رسیده و حاکمیت هم بی اعتبار شده و اینک نوبت مردم است که حرف بزنند.

آنها بازداشت چند ساعته دختران آقای موسوی و پسر آقای کروبی در روز گذشته را در همین راستا ارزیابی کرده و گفته اند که هدف این برخوردها این است که هیچ اطلاع رسانی درباره وضعیت آقای موسوی، خانم رهنورد و آقای کروبی صورت نگیرد.

زهرا و نرگس موسوی، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی روز گذشته با یورش نیروهای امنیتی به منازل شان بازداشت شدند. ماموران وسایل شخصی آنها را ضبط و سپس آنها را به دادسرای اوین منتقل کردند. نرگس موسوی پس از آزادی به وب سایت کلمه گفته است که برخورد نیروهای امنیتی خشن و توهین آمیز بوده است.

تقی کروبی هم به “روز” می گوید که ۶ ساعت از بردارش، حسین کروبی درباره بیانیه مشترک فرزندان موسوی و رهنورد و فرزندان کروبی بازجویی شده است؛ بیانیه‌ای که ۱۸ دی منتشر شد و فرزندان موسوی، رهنورد و کروبی طی آن از حاکمیت خواستند به والدین شان فرصتی داده شود تا بتوانند از ظلم رفته بر آنها و حجم انبوه اتهام ها، دستگیری بی مورد و خشونت رفته برخود، خانواده و تمام دوستدارانشان به پیشگاه مردم ایران شکایت کنند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که حامیان محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی نیز مسئولیت حصر آنها را برعهده نگرفته اند اما 8 دی ماه اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد آنهاو مسئولیت حصر موسوی و کروبی با رهبر جمهوری اسلامی است.

فردا دومین سالروز حصر رهبران جنبش سبز است و در حالیکه تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده دیروز فرزندان آنها هم بازداشت اما پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند.

نرگس موسوی، دختر کوچک میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته است که ۴-۵ مرد درشت هیکل به اتفاق یک زن او را بازداشت و منزل اش را مورد تفتیش قرار دادند: “یکی از آن مردها که من قبلا سر کوچه اختر هم دیده بودمش، دستش را بلند کرد که بزند زیر گوش من. اصلا رعایت نمی کرد که لااقل چون مرد است تماس فیزیکی نداشته باشند. یعنی مردها دست های من را گرفتند و بردند. به طرز وحشتناکی خانه را بازرسی کردند. همه چیز را به هم ریختند و حتی به اتاق بچه هم رحم نکردند”.

خانم موسوی رفتارهای صورت گرفته در بازرسی را خشن و توهین آمیز توصیف کرده و افزوده: “هم مرا تهدید به زدن کرد و دستش را برد بالا که بزند و هم تهدید به کشتن کرد. عکس های بدون حجاب ما جلوی دستش بود، و وقتی من اعتراض کردم که عکس های بی حجاب من و خواهرهایم را نگاه نکن، با بی توجهی و تمسخر آن ها رو به رو شدم”.

فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته است که از او درباره ارتباطش با وب سایت کلمه بازجویی شده: “به من گفتند چرا شما می گویید حبس پدر و مادرتان غیر قانونی است؟ اصلا غیر قانونی نیست. مراجع ذی ربط این را تایید کردند. من نوشتم وقتی که هیچ ارگانی پاسخگو نبوده و همه مجامع بین المللی و جامعه داخلی همه و همه انتقاد کردند از این وضعیت و هیچ کس پاسخگو نبوده، این یعنی غیر قانونی است. هم از نظر من، هم از نظر مردم، هم از نظر خدا و هم از نظر همه”.

 

بی خبری از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

بازداشت و بازجویی از نرگس و زهرا در حالی صورت می گیرد که میرحسن موسوی حبیبی، پدر شهید موسوی و همسر خواهر میرحسین موسوی در مصاحبه با “روز” می گوید بیش از دو ماه و نیم است که دختران آقای موسوی امکان ملاقات با والدین خود را نیافته و در بی خبری کامل به سر می برند.

آقای موسوی حبیبی می افزاید: دو ماه و خورده ای است که نه به دختران ملاقات داده اند نه به ما.آنها هیچ ارتباط و تماسی با پدر و مادر خود ندارند و در بی خبری به سر می برند.

همسر خواهر میرحسین موسوی در پاسخ به این سئوال که دلیل این رفتار با دختران آقای موسوی چه بوده و چه می خواستند، می گوید: الان که شما تماس گرفتید تازه آزادشان کرده اند. من هنوز آنها را ندیده و صحبتی نکرده ام. به طور دقیق نمی دانم چه می خواستند اما مساله این است که آنها میخواهند اطلاع رسانی صورت نگیرد و خانواده سکوت کنند و درباره وضعیت آقای موسوی و خانم رهنورد حرفی نزنند.

آقای موسوی حبیبی سپس می گوید: الان دو سال از حصر می گذرد و آقای موسوی و خانم رهنورد روی مواضع خود ایستاده و کوتاه نیامده اند و کوتاه هم نمی آیند. این برخوردها و فشارها هم تاثیری در مواضع آنها ندارد.

می پرسم فردا دومین سالروز حصر است با همه فشارهایی که در دو سال گذشته روی اعضای خانواده شما بوده آیا حرفی است که بخواهید مطرح کنید؟ همسر خواهر میرحسین موسوی می گوید: مردم باید حرف بزنند ما دیگر چه بگوییم.

پدر شهید موسوی سوم ابان ماه که با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ملاقات کرده بود به “روز” گفته بود : در خانه خودشان ملاقات کردیم. از دو در آهنین و مانع گذشتیم و رسیدیم به خانه. حالشان خوب بود. مهندس موسوی گفت که در مواضع خودم عقب نشینی نکرده ام و نمی کنم و بر مواضع خودم هستم؛ همچنان سبز هستم و پشت سبزها ایستاده ام.

بازداشت و بازجویی از دختران موسوی و رهنورد در حالی صورت گرفته که پیشتر وب سایت کلمه از فشارهای امنیتی بر خانواده میرحسین موسوی و تهدید دختران او به بازداشت خبر داده و اعلام کرده بود که ماموران امنیتی دختران آقای موسوی را “تهدیدهای کاری و جانی” کرده بودند و این بار، در تماس با آنان، گفته اند که “آنها را بازداشت و به زندان یا مکانی منتقل خواهند کرد که هیچکس از آن خبردار نشود”.

میرحسن موسوی حبیبی هم در مصاحبه با “روز” گفته بود که خانواده موسوی هیچ تامین امنیتی ندارند و “این جریانات تبعاتی برای همه ما دارد و همه جا تحت نظر هستیم، تلفن هایمان کنترل است و آزادی نداریم. در حقیقت آزادی ما سلب شده اما جز صبر چاره ای نیست”.

 

می گویند سکوت کنید

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی هم دیروز بیش از ۶ ساعت در دادسرای اوین تحت بازجویی قرار گرفت. محمدتقی کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: ساعت ۸ و نیم صبح نماینده دادستان به اتفاق 7 نفر به منزل حسین آقا می روند و بعد از بازرسی منزل و ضبط و توقیف وسایل شخصی از جمله دسته چک، سند منزل، وسایل شخصی بچه های حسین آقا از جمله کامیوتر های آنها، موبایل ها و مدارک شناسایی، حسین را به دادسرای اوین منتقل و پس از ۶ ساعت بازجویی او را آزاد می کنند.

برادر حسین کروبی می افزاید: در بازجویی ها محور اصلی این بوده که چرا نامه نگاری میکنید؟ چرا اطلاع رسانی میکنید؟در عین حال به بیانیه اخیری که ما به عنوان فرزندان آقای کروبی با فرزندان آقای موسوی درباره وضعیت والدین مان منتشر کردیم به شدت حساس بوده اند. تنها می خواهند سکوت حاکم شود و هیچ نوع اطلاع رسانی درباره آنها صورت نگیرد. در واقع حکومت از افشا شدن پلیدی ها نگران است و تلاش میکند که اجازه ندهد پلیدی ها افشا شود.

او با اشاره به بازداشت چند ساعته دختران میرحسین موسوی همزمان با بازداشت برادرش می گوید: روند ماجرا و محور یک چیز بوده آن هم اینکه سکوت کنید و حرفی درباره والدین تان نزنید. از قبل هم احضاری صورت نگرفته بود؛ دلیل ورود به خانه و تفتیش خانه و برخوردهایی هم که شد این بود که بگویند دوباره اگر چیزی درباره والدین تان بگویید برخورد خواهیم کرد.

از تقی کروبی درباره وضعیت فعلی مهدی کروبی می پرسم. میگوید هیچ تغییری در وضعیت او ایجاد نشده و به همان وضعیت سابق است.

او اما توضیح میدهد که رفتارهای صورت گرفته با خانواده اش تاثیری در مواضع آقای کروبی ندارد. تقی کروبی می گوید: در اخرین دیدارها با خانواده، پدرم گفته است که تنها یک راه برای بازگشت آرامش به کشور وجود دارد آن هم رجوع آقایان به مردم و قبول اشتباهات توسط حاکمیت است. پدرم گفته است که گذر زمان حقانیت هشدار ها و سخنان و انتقادات ما را به اثبات رسانده و در مطالباتی که ما در فضای آزاد با همه فشارها مطرح میکردیم نه تنها تغییری ایجاد نشده و این مطالبات کم نشده بلکه این مطالبات کف خواسته های مردمی است و همچنان این مطالبات را حتی از زندان هم پافشاری میکنیم.

فرزند مهدی کروبی می گوید: دوسال از حصر می گذرد. تنها اتفاقی که افتاده این است که مسئولیت پدرم و میرحسین موسوی را نسبت به وقایعی که در این دو سال اتفاق افتاده کم کرده نه فشار بر خانواده ها و نه هیچ رفتار دیگری را. پدر مرا در این دو سال ۱۸ ماه تمام به تنهایی نگهداشتند. در چند ماه گذشته به جز دو باری که به بیمارستان منتقل شد نه افتاب و نه هوای آزاد را ندیده بود. خیلی ظلم ها به او شده اما بیش از آنکه پدر من ضرر کرده باشد این حاکمیت است که ضرر کرد و اعتبارش را از دست داد. من امیدوارم حاکمیت هر چه زودتر مسیر عقلانی را در پیش بگیرد اما صرف نظر از جنبه احساسی، به لحاظ عقلی فکر میکنم که تا وقتی حاکمیت نسبت به حقوق مردم و لزوم پاسخگویی به مردم و پذیرش اشتباهات گذشته خود اقدام نکند تغییری هم در وضعیت حصر پدرم و اقای موسوی و خانم رهنورد ایجاد نخواهد شد. پدر من و مهندس موسوی حرف هایی دارند؛ حرف هایشان را هم با مردم زده اند. آزاد هم شوند باز حرف های شان را با مردم خواهند زد. این انتظار جامعه از آنها است. در این میان ترس حاکمیت هم افزایش یافته و آقایان تا آنجا پیش رفته اند که از یک بیانیه ساده ما و فرزندان آقای موسوی در جهت اطلاع رسانی درباره وضعیت والدین مان چنان می هراسند که می ریزند منزل های شخصی را تفتیش و فرزندان را بازداشت و ساعت ها بازجویی و تهدید می کنند.

محمدتقی کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی دی ماه به دادسرای ویژه اوین احضار شده بود. او همان زمان در مصاحبه با “روز” از پرونده سازی برای سه تن از فرزندان خانواده، ممنوع الخروجی نوه ده ساله آقای کروبی و اعمال فشارهای امنیتی سخن گفته و یادآور شده بود که “همه این برخوردها در جهت فشار بیشتر بر حاج آقا است”.

او گفته بود که فشارها یکباره بعد از انتشار بیانیه مشترک ما و فرزندان آقای موسوی افزایش یافته و درواقع نشانگر تاثیر همان بیانیه و اطلاع رسانی به مردم است.

 

تناقض گویی مسئولان

روز گذشته پس از انتشار خبر بازداشت فرزندان موسوی، رهنورد و کروبی، خبرگزاری فارس ابتدا خبر از بازداشت آنها داد و نوشت که “دختران میرحسین موسوی با دستور مسئولان دادسرای امنیت بازداشت شده‌اند”.

اما سایت رسمی دادستانی تهران مدعی شد که یک مقام آگاه قضایی در دادستانی تهران اعلام کرده بازداشت دو دختر میرحسین موسوی صحت ندارد.

پس از آن خبرگزاری فارس در خبری دیگر به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که دختران آقای موسوی “برای ارائه توضیحات به دادسرا دعوت شده اند”.

این در حالی بود که به گفته تقی کروبی، هیچ گونه احضار یا دعوتی صورت نگرفته بود و ماموران با حضور در منزل دختران موسوی و فرزند کروبی پس از تفتیش منازل شخصی و توقیف وسایل شخصی شان، آنها را بازداشت کرده بودند.