تهران، اروپا را مسئول توقف گفتگو ها می داند

نویسنده

» گزارش میدل ایست از پرونده هسته ای

ایران [که مدام تبلیغ می کرد اروپائی ها در آرزوی مذاکره با ما می سوزند و ما شرایط خود را به آن ها دیکته کرده ایم]  کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  را برای بن بست ایجاد شده در گفتگو ها، سرزنش کرد. سخنگوی وزارت خارجه با تاکید چند باره بر آمادگی ایران می گوید: “اصل مذاکره مورد تأیید ماست، ، اما طرف مقابل این آمادگی را ندارد.”

اشتون به عنوان کمیسیر خارجی اتحادیه اروپا نماینده شش قدرت بزرگ جهان- آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه، روسیه و آلمان- در مذاکرات با ایران است. گفتگوهائی که  بین ایران و این شش قدرت بزرگ از اکتبر سال 2009 و از زمانی آغاز شد که این دو گروه در ژنو با هم گفتگو کردند.

این گفتگو ها به دلیل برنامه های اتمی ایران و تردید جهانی نسبت به این که این برنامه ها با هدف تولید سلاح اتمی و تحت پوشش برنامه های صلح آمیز،صورت می گیرد، این اتهامی است که ایران همواره آن را رد کرده است.

روز شنبه، منوچهر متکی، وز یر خارجه ایران اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر را  زمان مناسبی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای میان تهران و گروه ۵+۱ اعلام داشت اما سخنگوی خانم اشتون اعلام کرد که هنوز هیچ وقتی برای این موضوع  تعیین نشده است.

دارن انیس، سخنگوی خانم اشتون، در جواب متکی اعلام کرد: “خانم اشتون همچنان آماده گفتگو با ایران است و امیدوار است که این کار ممکن شود.” مهمان پرست، اشتون را مستقیما مورد سرزنش قرار داد.

او با تاکیید بر روی این نکته که خاویر سولانا، مقام پیشین او از وی فعال تر بود، گفت که اگر او واقعا قصد مذاکره دارد، باید فعال تر باشد.

به نظر مهمان پرست “به نظر می‌رسد طرف مقابل آمادگی و جدیت لازم برای مذاکرات را ندارد، چرا که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز ما این آمادگی را اعلام کرده بودیم.”

محمود احمدی نژاد، در ماه ژوئن، بعد از آخرین قطعنامه شورای امنیت و تحریم ایران، در یک نمایش تبلیغات به عنوان نمایش بی اعتنائی دولتش به تحریم ها هر نوع گفتگو تا اواسط سپتامبر را ممنوع کرده بود. و  مقامات ایرانی دائما بر این نکته اصرار دارند که در جریان هر مذاکره ای حق ایران به داشتن انرژی هسته ای باید برسمیت شناخته شود.

 

میدل ایست آنلاین، 12 اکتبر