دستگیری دو چهره، در حاشیه فوتبال زنان

نویسنده

» گزارش پاریزین از:

درحالی که جام جهانی فوتبال زنان به تازگی پایان یافته، هفته نامه آلمانی اشپیگل خبر داده  دومین روزنامه نگار ایرانی که قرار بوده این رویداد ورزشی را پوشش دهد دستگیر شده است. این خبر ازسوی مسؤولان قضایی تهران تأیید شد. مقامات جمهوری اسلامی درخصوص انگیزه دستگیری این دو نفر سکوت اختیار کرده اند.

پگاه آهنگرانی، ۲۷ ساله، درحالی که ازطرف دویچه وله دعوت شده بود که در جام جهانی فوتبال زنان حضور پیدا  کند  دستگیر شد و اکنون در زندان اوین بسر می برد. او که روزنامه نگار، بازیگر و کارگردان است، در فیلم “دختری با کفش های کتانی” بسیار خوش درخشید. در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ از طرفداران میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای انتخابات بود.

مریم مجد، روزنامه نگار و عکاس ۲۵ ساله، روز ۱۷ ژوئن چند ساعت قبل از پرواز به آلمان مورد بازجویی قرار گرفت. او با پترا لاندرز، فوتبالیست سابق، درحال تهیه کتابی در مورد فوتبال زنان است. از روزی که قرار بوده به دوسلدورف برسد خبری از او در دست نیست. این روزنامه نگار که به طور مرتب ازسوی رسانه های رسمی جمهوری اسلامی مورد سانسور قرار می گیرد مدتهاست که در کشورش به دفاع از حقوق زنان، به ویژه حق حضور در استادیوم های ورزشی، مشغول است.

 

مسابقات زنان در تلویزیون ایران پخش نمی شود

شادی صدر، یکی از شخصیت های مدافع حقوق زنان در ایران که درحال حاضر در لندن در تبعید بسر می برد دراین خصوص می گوید: “مریم یکی از معدود عکاسان ورزش زنان در ایران است و از آنجا که خود یک زن است، این امکان را دارد که بطور انحصاری به بخش های بیشتری دسترسی داشته باشد. او توانسته توجهات را در داخل کشور به سوی ورزشکاران زن معطوف سازد.”

زنان ورزشکار ایرانی علی رغم پوشش اجباری از سر تا پا معمولاً در مسابقات رسمی شرکت می کنند، بدون اینکه مسابقات شان از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شود. درحقیقت، دولت ایران از نشان دادن ورزشکاران خارجی به این دلیل که شرایط تحمیل شده به ورزشکاران زن ایرانی را رعایت نمی کنند جلوگیری بعمل می آورد. فیفا نیز به نوبه خود اجازه نداد تیم فوتبال زنان ایران در جام جهانی حضور یابد و اظهار داشت که “لباس ورزشی” این تیم با قوانین این سازمان مغایرت دارد.

در سال ۲۰۰۶ فیلم “آفساید” ساخته جعفر پناهی کارگردان ایرانی  سانسور شد. او در فیلم خود گروهی از دختران را به تصویر کشیده که قصد دارند برای تماشای یک مسابقه فوتبال مهم وارد استادیوم شوند. این فیلمساز درحال حاضر ازسوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به شش سال زندان و بیست سال ممنوعیت از فیلمسازی محکوم شده است. براساس آمار تهیه شده توسط گزارشگران بدون مرز، ایران از نظر رعایت آزادی بیان در میان ۱۷۸ کشور رتبه ۱۷۲ را به خود اختصاص می دهد.

منبع: پاریزین، ۱۸ ژوئیه