یعنی چی خورد که خورد!

نویسنده
رژین یونسی

» انتقاد به پنج سال "ادبیات منحصر به فرد احمدی نژاد"

به دنبال انتقادات شدید رئیس قوه قضاییه در روز شنبه از ادبیات محمود احمدی نژاد و در پی آن انتشار گزارشی در خبرآنلاین، بازخوانی ادبیات محمود احمدی نژاد در سخنرانی هایش وارد مرحله تازه ای شد. آیت الله لاریجانی آملی، احمدی نژاد رئیس دولت مستقر را متهم به طرح “سخنان خلاف واقع” کرد و  خبر آنلاین، سایت نزدیک به او در یادداشتی نوشت: “تذکر رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور، نخستین واکنش به ادبیات منحصر به فرد محمود احمدی‏نژاد نبود.”

به گزارش خبرآنلاین، تا کنون تعداد کثیری از نمایندگان مجلس از اصلاح‎طلب گرفته تا اصولگرایانی چون نادران و توکلی به  نحوه سخن گفتن احمدی نژاد خرده گرفته‎اند. حتی یکی از نمایندگان مجلس در نامه ای به مرتضی اقاتهرانی، معلم اخلاق دولت از او خواست به رئیس جمهور به خاطر چنین ادبیاتی تذکر دهد. و تمام این انتقادات نیز به خاطر آن است که احمدی‎نژاد در سخنرانی‏های خود اغلب “مطالبی را بیان می‏کند که هم شنیدنش از دهان رئیس‎جمهور تعجب برانگیز است و هم ترجمه‎اش برای خبرنگاران خارجی دردسر آفرین.”

احمدی نژاد طی پنج سال گذشته به خاطر به کاربردن عبارات رکیک و “مطالب تعجب برانگیز” در سخنرانی هایش بارها مورد انتقاد قرار گرفته، و اینک بعد از نمایندگان مجلس، صدای رئیس قوه قضاییه و حتی رسانه های نزدیک به دولت نیز در آمده است.

رئیس دستگاه قضائی در مقام انتقاد از رئیس دولت با بیان اینکه  “توقع‌ما از رئیس جمهور این است که ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده و البته صحیح و منصفانه باشد”، گفته است: “ایشان اضافه می کند در مواردی هم که حتی اسمی از کسی برده نشده است قاضی می‌گوید این مطلب به فلان شخص می‌خورد، در حالی که وقتی مطلبی نوشته می‌شود و نقد می‌شود اگر به کسی هم خورد، خورد. باید بخورد تا دردش بیاید. اینها تقریباً مطالب روز گذشته ایشان است.”

اشاره آملی لاریجانی به بخشی از سخنان احمدی نژاد به مناسبت روز خبرنگار بود. احمدی نژاد گفته بود: “فردی در مقاله خود بدون نام بردن از کسی مطلبی را درباره یک شیوه نادرست نوشته است اما می‌گویند چون به فلان آقا خورده است باید پیگیری شود. بالاخره مقاله می‌نویسند که به فلان آقا بربخورد، دردش بیاید و خود را اصلاح کند.”

رئیس دستگاه قضائی بر همین اساس توقع خود از احمدی نژاد را به عنوان “یک شهروند عادی این مملکت” چنین مطرح کرده و گفته است: “این چه ادبیاتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بیاید و در جلسه رسمی آن هم رئیس جمهور این کشور چنین سخنانی قابل توجیه نیست و دوستانه عرض می‌کنم صحیح نیست.”

نمایندگان مجلس و لاریجانی آملی و رسانه­های نزدیک به وی تنها کسانی نیستند که طی هفته ها و ماه های گذشته ادبیات احمدی نژاد را مورد نقد قرار داده اند.پیشتر وقتی  احمدی نژاد همزمان با تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران خطاب به آن شورا گفته بود “آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود” سایت رجا نیوز، ارگان کمیته ویژه رسانه­ای دولت احمدی نژاد هم  لحن و ادبیات احمدی نژاد در سخنرانی هایش را به شدت مورد انتقاد قرارداد.

روز گذشته در پی سخنان لاریجانی آملی سایت خبر آنلاین که گفته می شود نزدیک به دستگاه قضائیه و شخص لاریجانی آملی است، طی یادداشتی به بررسی آنچه وی ادبیات “تعجب برانگیز” رئیس جمهور طی پنج سال گذشته خواند، پرداخت.

این پایگاه خبری ـ تحلیلی نوشت که احمدی نژاد اخیرا در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور هم علی‎رغم توصیه غلامعلی حدادعادل به جای اینکه از ضرب‎المثل “آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت” استفاده کند از گفتار عامیانه “آن ممه را لولو برد”! استفاده کرد. آنهم در شرایطی که “به کارگیری اصطلاحات عامیانه از سوی وی سابقه درازمدت دارد.”

خبرآنلاین در همین ارتباط به سخنرانی سال گذشته احمدی نژاد در راستای نشان دادن “پیشرفت‎های علمی ایران” هم پرداخته و یادآور شده که او گفت: “یادتان هست که قدیم‏ها می‏گفتند فلان کشور موشک می‎سازد، ایران آفتابه می‎سازد”. او هفته گذشته نیز در همایش ایرانیان خارج از کشور، خطاب به اوباما و “سردمداران غرب” گفته بود: “آب را بریزید همان جایی که می‎سوزد”.

 خبرآنلاین در ادامه در عین حال آورده است: “ادبیات منحصر به فرد احمدی‎نژاد را دربیان نفرتش نسبت به رژیم صهیونیستی در آن همایش دیدیم که گفت: «آن صهیونیست‏های احمق آدم اجیر کردند که مرا بکشد». البته او پیش از این نیز در تشریح غضبش به بدخواهان ملت ایران در آذرماه 87 گفته بود: “اگر بدخواهان به حقوق ملت ایران تجاوز کنند، این ملت با چاقوی زنجان دست و پای آنها را قطع می کند.”

 احمدی نژاد فروردین ماه سال جاری نیز در جمع مردم آذربایجان غربی، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را اینگونه “نصیحت” کرده بود: “آقای اوباما شما تازه از راه رسیدی یک مقدار صبر کن تا عرقت خشک بشود یک مقدار سرد و گرم را بچش یک مقدار مراقبت کن هر کاغذی که جلوی شما گذاشتند دلیلی ندارد که آن کاغذ را بخوانی هر حرفی را که توصیه کردند دلیلی ندارد که آن را تکرار کنی، بدان گنده تر و بزرگ تر از تو هم نتوانستند از این غلط ها بکنند تو که جای خود داری.”

کاغذ پاره خواندن قطعنامه‎های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران از سوی احمدی نژاد نیز داستان دیگری است که به گفته­ی خبرآنلاین “به بخشی از ادبیات دیپلماتیک وی تبدیل شده است”. او در آذرماه 87 نیز درواکنش به صدور سومین قطعنامه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خوزستان گفته بود: “آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‏دانتان پاره شود”.

احمدی نژاد در اسفند سال 1385 هم، یعنی تنها یک سال پس از به قدرت رسیدن، در واکنش به صدور دومین قطعنامه تحریمی علیه ایران گفته بود: “ایران ترمز و دنده عقب قطار هسته ای خود را دور انداخته است”.

واکنش های شفاهی شهردار سابق تهران به قطعنامه های تحریمی به این سخنان محدود نشد. همانطور که خبرآنلاین نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده، احمدی نژاد در سومین سفر استانی اش به اصفهان از آمریکا به عنوان یک “چهارپای در گل گیر کرده در باتلاق منطقه” یاد کرد  و گفت: “ریگان و وزیر خارجه آمریکا جزء بی‎شعورهای عالمند.”

سایت نزدیک به لاریجانی در ادامه انتقادهای خود از ادبیات احمدی‏نژاد نمی نویسد: “زمانی که او ابینه دهم را در رسانه ملی معرفی می‎کرد و از جایگزینی مرضیه دستجردی به جای کامران لنکرانی سخن می‏گفت، در دفاع از عملکرد وزیر پیشین بهداشت و اعلام محبتش به او گفت:آقای لنکرانی مثل هلو می‎ماند”.

این سایت در آخرین بند یادداشت انتقادی  خود به واکنش غلامحسین الهام، سخنگوی پیشین دولت احمدی نژاد اشاره کرده که در دوران زعامت دولت نهم گفته بود: “ادبیات احمدی‎نژاد ویژه است و به آن غبطه می‎خورد”.