بعد از پذیرش توافق ژنو، حجاب ممنوع میشود

نویسنده
مریم کاشانی

» اجتماع حامیان احمدی نژاد و مخالفان مذاکرات هسته ای

چند روز پیش خبرگزاری راستگرای نسیم گزارش داد: “همایش بزرگ منتقدان توافق ضعیف توسط جمعی از تشکل های دانشجویی و حوزوی و مجموعه های مردمی با عنوان “دلواپسیم”، شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در تالار سیدالشهدا میدان هفت تیر برگزار خواهد شد.” نویسنده این گزارش اضافه کرده بود: “ده ها نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و نمایندگان مجلس شرکت خواهند داشت و در آن نگرانی های اساتید نسبت به انعقاد توافقی ضعیف که متضمن حفظ منافع کشور نباشد، تبیین خواهد شد.” بر اساس این گزارش برگزار کنندگان مراسم عبارت بودند از “بسیج دانشجویی دانشگاه های امیرکبیر، امام صادق، تهران، شریف، خواجه نصیر، علم و صنعت، کمیته صیانت از منافع ایران و بسیج مشکات، بسیج حوزه علمیه معصومیه، جنبش عدالتخواه دانشجویی”

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “همایش دلواپسان” که دیروز به قلم مهسا امرآبادی، منتشر کرد، خبر داد: “اجتماع هسته‌ای حامیان احمدی‌نژاد امروز برگزار می‌شود” نویسنده این روزنامه نوشته بود: “می‌گویند «دلواپسند»! حالا بعد از ۹ ماه احساس می‌کنند باید تمام‌قد بیایند وسط و هشدار بدهند. یاران احمدی‌نژاد نزدیک به ۹ ماه تحمل کرده‌اند و سکوت تا آنجایی که غلامحسین الهام دست‌به‌کار شد و فرمان داد: همه به خط! حالا می‌خواهند همه‌شان دور هم جمع شوند. دور هم جمع شوند تا بگویند «دلواپسند»! اکنون «رایحه خوش خدمت»شان را می‌توان بو کرد به‌ویژه در سیاست‌های خارجی و هسته‌ای دولت روحانی که شاید بیشترین محل منازعه‌شان باشد.” این روزنامه اضافه کرده بود: “نزدیکان احمدی‌نژاد پس از تشکیل موسسه هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) و ایجاد سایت‌های گوناگون و نشریه و حتی هیات مذهبی به نام «هیات منتظران بهار» این‌بار به سراغ سیاست‌های خارجی دولت روحانی و توافقنامه ژنو رفته‌اند تا در لابه‌لای گلایه‌ها و انتقادات دولتیان کنونی و کارشناسان از تبعات تحریم‌هایی که دولت پیشین باعث و بانی آن بود و انتقادات و گزارش‌ از وضعیت اسفناک اقتصادی، به میدان بیایند و نسبت به توافقنامه هسته‌ای ژنو ابراز «نگرانی» کنند.” نویسنده معتقد بود: “فهرست بلندبالای سخنرانان و نگاهی به اسامی آنان نشان می‌دهد که این همایش برایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که گویی با تمام قوا می‌خواهند توافقنامه ژنو را زیر سوال ببرند و آن را «ضعیف» بخوانند.”

روز بعد محل برگزاری همایش “دلواپسیم” به دلایل نامعلومی از “تالار سیدالشهدا میدان هفت تیر” به “سالن بصیرت مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان” منتقل شد. سالن بصیرت در واقع بخشی از سفارت سابق ایالات متحده امریکا است که اکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد.

روزنامه راستگرای وطن امروز که یکی از منتقدان سیاست هسته ای دولت در ماه های اخیر بود، طی گزارشی خبر از “استقبال گسترده از همایش دانشجویی نقد توافق ضعیف” داده است. این روزنامه در گزارش خود آوده است: “شرکت‌کنندگان در این همایش با در دست داشتن بنرهایی با مضامین «حقوق ملت فروختنی نیست اما اگر خواستید بفروشید به مزایده بگذارید و نه مناقصه»، «انرژی هسته‌ای حق معلق ماست»، «دلواپسیم از استراتژی غلط دولت در سیاست خارجی»، و «امروز نه سانتریفیوژها می‌چرخند و نه زندگی مردم»؛ نسبت به توافق ژنو اعتراض خود را اعلام کردند. همچنین برخی حاضران در این جلسه با بستن روبان‌های بنفش رنگی بر روی دهان خود، اعتراض خود را نسبت به بی‌سواد خواندن منتقدان توافق ژنو از سوی دولت اعلام کردند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا حجت‌الاسلام پناهیان در این همایش گفته بود: “با پشتیبانی شما مذاکره‌کنندگان می‌توانند به موفقیت دست یابند. اگر انقلابیون مطالبات خود را در پشت سر مذاکره‌کنندگان اعلام کنند می‌توانند قدرت چانه‌زنی مذاکرات را بالا ببرند. من اعلام می‌کنم وزیر خارجه از شما تقدیر کرده و متشکر شما هستند.”

ناصر نوبری، سفیر پیشین ایران در شوروی نیز گفته است: “برای تیم ملی که به جام جهانی می‌رود، سال‌ها تمرین و بررسی می‌کنیم اما برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در ۱+۵، کاری انجام نداده‌ایم. این تیم آخر نخبگی ماست؟ این هیات مذاکره‌کننده نیز می‌بایست مثل تیم ملی فوتبال، یک تیم ملی باشد نه تیم باندی. بنابراین من پیشنهاد می‌کنم افرادی به تیم مذاکره‌کننده اضافه شوند. که این افراد عبارتند از الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهور، سرمدی قائم مقام وزارت خارجه، دکتر صدر مشاور وزارت خارجه، حسین شیخ‌الاسلام و لواسانی از دیپلمات‌های پیشکسوت.”

کریمی قدوسی، همان نماینده مجلس که یکبار قرارداد ان.پی.تی را ام.پی.تی نوشته بود و متهم به بی سوادی شد، در این همایش طی سخنانی با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای مبنی بر این که “من با مذاکرات مخالفتی نمی‌کنم اما خوشبین نیستم.” گفت: در مقابل این گفته رهبری آقای روحانی در گزارش اخیری که به مردم داده‌اند، اظهار کردند که خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد، این در حالی است که خوشبینی کلیدواژه رهبری است و آقای روحانی می‌گویند که باید واقع‌بین باشیم و با شناختی که از دنیا و مساله هسته‌ای دارند می‌گویند که بدبین نیستند. ما سراغ نداریم مسوولی را که این گونه درباره نظر صریح رهبری نظر دهد.”

پس از این سخنان حاضران در مراسم شعار “مرگ بر ضدولایت فقیه” و “خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست” سر داده بودند.

محمدصادق کوشکی هم در این همایش گفته است: “ مطمئن باشید با پذیرش توافق ژنو بهاییت و سروری بهاییت را به دام حقوق بشر باید بپذیریم. پس فردا حجاب اسلامی ممنوع خواهد شد. اگر ما سکوت کنیم، دیگر شعار مرگ بر آمریکا جرم خواهد بود. اگر توافق ژنو را بپذیریم باید با حسن نصرالله خداحافظی کنیم. ما این بی‌سوادی را می‌پذیریم ولی نمی‌خواهیم که بی‌شرف باشیم.”

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روح الله حسینیان هم که در این مراسم حاضر بود در حاشیه مراسم گفت: “ در توافقنامه ژنو برای غنی‌سازی ایران ۸ شرط محدودساز قائل شده‌اند، این ۸ شرط محدودسازی به گونه‌ای است که هیچ چیز برای ایران باقی نمی‌ماند یعنی مشخص کرده‌اند که غنی‌سازی باید مورد نیاز باشد، زیر نظر ۱+۵ صورت بگیرد و حتی چند درصد غنی‌سازی انجام شود.” او اضافه کرده بود: “ آنها در این قرارداد قولی مبنی بر اینکه پول نقدی به حساب ایران واریز شود ذکر نکرده‌اند بلکه گفته‌اند که کانالی بین ایران و غرب ایجاد می‌شود که در موارد معدود خاص هزینه شود. مگر ما کشور مستعمره هستیم که آنان به ما بگویند که پول‌هایتان را چگونه و به چه طریق مصرف کنید.”

خبرگزاری فارس همچنین از نامه ۱۲هزار  دانشجو به ضرغامی رئیس تلوزیون حکومتی ایران خبر داد که در آن خواستار حضور منتقدان توافق ژنو در تلوزیون شده بودند.

این همایش در حای برگزار شد که در ۲۳ اردیبهشت مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در وین با هدف تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ ای از سر گرفته خواهد شد. برخی ناظران سیاسی معتقدند که چون احتمال بدست آمدن توافق نهایی در این مذاکرات بیشتر از گذشته شده است، تحرک مخالفان توافق نیز در حال افزایش است. هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس در دیدار با فیلیپ مارینی رئیس کمیسیون امور مالی فرانسه گفته بود: “اگر طرف‌های مذاکره کننده غربی با مسئله هسته‌ای ایران به نحو عاقلانه و با ابتکارات روشن برخورد کنند، رسیدن به توافق‌ نهایی دور از دسترس نیست.”

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز هفتم اردیبهشت خبر داد که منابع امریکایی به احتمال توافق نهایی با ایران امیدوارند. این خبرگزاری نوشته بود: “پس از یک دوره ابراز بدبینی منابع غربی، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود اعلام کرد دورنمای دستیابی به توافق جامع میان ایران و ۱+۵ تا پایان تیر ماه «امیدوار کننده» است.این روزنامه که به‌نوعی نظرات طیف نخبه حاکم را بیان می‌کند، با اشاره به اقدام ایران در از بین بردن تقریباً کامل ذخیره مواد ۲۰ درصد خود و متوقف کردن غنی‌سازی تا این سطح، و همچنین اعلام آمادگی ایران برای بازطراحی راکتور اراک، گفته است که این نشانه‌ها امیدوار کننده است.”