بن بست هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست درباره مذاکرات مسکو

مذاکرات با ایران در باره برنامه هسته ای این کشور به بن بست نزدیک می شود؛ چیزی که چندان هم دور از ذهن نبود. در ملاقاتی در مسکو، ایران همچنان پیشنهاد ارائه شده توسط کشورهای غربی را برای رسیدن به توافقی موقت برای حل و فصل خطرناک ترین بخش برنامه هسته ای رد کرد.

ایران خواسته های حداکثری خود مبنی بر لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اروانیوم را تکرار کرد. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک عبارت ساده گفت: “کاملا آشکار است که شکاف قابل ملاحظه ای وجود دارد.”

اگر نکته مثبتی در نتایج این مذاکرات وجود داشته باشد، آن است که آمریکا و متحدان آن حداقل بر سر آنچه ایران باید برای بقای گزینه دیپلماتیک انجام دهد، اتفاق نظر دارند. مذاکرات دیگری پیش بینی نشده و فقط نشستی کارشناسی در اوائیل ماه آینده در دستور کار ذکر شده است که با تماس هایی میان نمایندگان هیات های نمایندگی توام خواهد بود.

مقامات غربی گفتند برگزاری نشست های دیگر منوط به آن است که ایران نشانه هایی از آمادگی برای قبول بسته پیشنهادی ماه گذشته، از خود نشان دهد؛ در این بسته توقف غنی سازی پیشرفته با درجه خلوص بالا، خروج ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور و تعطیلی تاسیسات زیرزمینی غنی سازی فردو خواسته شده است. خانم اشتون گفت: “اکنون انتخاب با ایران است.”

پیش از آنکه تهران در این مورد تصمیم بگیرد، برخی از تحریم هایی که ایران خواستار لغو آنها شده است، تشدید خواهد شد؛ از آن جمله تحریم نفتی اتحادیه اروپا و ممنوعیت بیمه کشتی های حامل نفت ایران است. در حال حاضر صادرات نفت ایران و اقتصاد ایران در مجموع، در ماه های اخیر دچار آسیب های قابل توجهی شده است.

از آنجا که شکست کامل مذاکرات ممکن است علاوه بر تحریم ها اقدام نظامی اسرائیل را هم به دنبال داشته باشد، ممکن است علی خامنه ای، رهبر ایران، تصمیم بگیرد بسته موقت را، که به ایران اجازه می دهد زیرساخت های غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند، قبول کند و تن به خطر تخریب اقتصادی و جنگ ندهد.

دولت اوباما نیز از سوی دیگر باید برای پاسخ “نه” ایران آماده باشد. او باید در برابر تلاش های روسیه یا سایر اعضای شورای امنیت برای تضعیف اقداماتی که ایران باید انجام دهد یا لغو برخی تحریم ها به ازای اقدام ایران، مقاومت کند.

آمریکا همچنان باید به رسمیت شناختن “حق” ایران را برای غنی سازی اورانیوم رد کند.

از سوی دیگر آمریکا و متحدان آن باید استراتژی مناسبی برای پاسخی سریع برای افزایش فشار ها در رژیم خامنه ای، در صورت شکست مذاکرات داشته باشند. اسرائیل در این میان به دنبال اقدامی نظامی خواهد بود؛ برای مقاومت در برابر این اقدام باید گزینه ای قابل اطمینان و محکم وجود داشته باشد.

منبع: واشنگتن پست – 20 ژوئن 2012