سفر مولوی عبدالحمید برای شکوه به رهبر

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» آیت الله مکارم: شنیده ایم سنی ها اصرار در تکثیر فرزند دارند!

در پی بازداشت امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان به دستور دادگاه ویژه روحانیت، منابع خبری از سفر مولوی عبدالحمید امام جمعه دائم این شهر به تهران به منظور ملاقات با مسوولان مذهبی  و سیاسی کشور و تلاش وی برای گفت و گو با رهبر حکایت دارند.

روحانی دستگیر شده که مولوی عبدالغنی شه بخش نام دارد، در حالی روانه زندان شد که طی یک ماه اخیر و به دنبال به جریان افتادن طرح “سازمان دهی حوزه های علیمه و مدارس اهل سنت” دراستان سیستان و بلوچستان، دادگاه ویژه روحانیت مشهد شماری از دیگر روحانیون و مدرسان اهل سنت معترض به این طرح را دستگیر کرده است.

از میان روحانیونی که به دلیل مخالفت با طرح موسوم به “سازمان دهی حوزه های علمیه و مدارس اهل سنت” در بازداشت بسر می برند، دو تن از آنها با قرار وثیقه آزاد شده اما بقیه همچنان در وضعیتی نامشخص در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد زندانی هستند.
 

ادعای مقامات قضایی

روز گذشته رئیس کل اداره دادگستری استان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: هیچ یک از علما و روحانیون اهل سنت تحت عنوان “امام جمعه” در زاهدان بازاشت نشده و کسانی که بازداشت شده اند “مدیر مدرسه” هستند.  وی همچنین تعداد بازداشت شدگان یک ماهه اخیر را که به دنبال به جریان افتادن طرح مورد مناقشه بین اهل سنت و دولت بر سر سازمانده هی حوزه های علمیه و مدارس اهل سنت، بازداشت شده اند تنها چهار نفر اعلام کرد و اتهام آنان را “معاونت در اقامت غیر مجاز اتباع تاجیک و افغان” عنوان کرد.
این درحالی است که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران، سنی نیوز، از میان دست کم دوازده تن از روحانیون و علما اهل سنت که هم اکنون در بازداشت بسر می برند، دو تن از آنها به نام های مولوی عبدالغنی شه بخش و مولوی محمد عثمان قلندرزهی جز هیات ائمه جمعه اهل سنت در زاهدان و خاش هستند. به نوشته سایت فوق این دو تن به همراه شمار دیگری به دلیل مخالفت با طرح دولت و اعتراض به اعمال فشارهای وارده بر اهل سنت از سوی دولت بازداشت شده اند، ضمن آن که بقیه دستگیر شدگان نیز هیچ کدام مدیر مدرسه نبوده بلکه از علما و روحانیون حوزه های علمیه هستند.

سفر مولوی عبدالحمید به تهران
 همزمان با ادامه دستگیری روحانیون اهل سنت و دستگیری مولوی عبدالعنی شه بخش، گروهی از علما و روحانیون اهل سنت زاهدان تحت سرپرستی مولوی عبدالحمید در اعتراض به دستگیری روحانیون سنی و به منظور حل مشکلات و اختلافات موجود به قصد دیدار با مقامات و مراجع اهل تشیع به تهران سفر کرده اند. به نوشته “سنی نیوز” این گروه تاکنون با مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرده اند.

از میان دیدارهای فوق، سایت “شیعه نیوز” شرح اظهارات آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با علمای سنی را نقل کرده است. آن طور که از گزارش این سایت بر می آید، بعد از طرح مشکلات و اختلافات پیش آمده بین اهل سنت و دولت، آیت الله مکارم شیرازی به دفاع تلویحی از سیاست های دولت در قبال اهل تسنن پرداخته و با انتقاد از نحوه آموزه های دینی در حوزه های علمیه اهل سنت زاهدان، گفته: عامل اصلی کشتارها و خشونت های اخیر در زاهدان همین آموزه های دینی در حوزه های علمیه اهل سنت هستند.
 اشاره آیت الله  مکارم شیرازی به  “کشتارها”، ناظر به حمله انتحاری گروه مالک ریگی از علیه سپاه پاسدارن بوده که منجر به کشته و زخمی شدن دستم شصت تن از جمله جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه شد.
 وی در حالی حوزه های علمیه اهل سنت را متهم با پرورش خشونت کرده که مولوی عبدالحمید و علما و روحانیون اهل سنت برای حل مساله نظارت و اعمال فشار دولت بر این حوزه های به تهران سفر کرده و خواستار به اجرا نگذاشتن طرح ورد مناقشه سازماندهی حوزه ها و مدارس اهل سنت شده بودند. مولوی عبدالحمید بارها اقدامات مسلحانه گروه مالک ریگی را محکوم کرده است.
در این ملاقات همچنین آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در یکی از مدارس اهل سنت مقادیر زیادی مواد منفجره کشف شده گفته است: نظارت دولت بر حوزه ها و مدارس به معنای دخالت و دست بردن در تعلیمات اسلامی شما نیست؛ بلکه مسؤولان تلاش دارند تا از دخالت بیگانگان جلوگیری کنند که این روند و برنامه در همه کشورها وجود دارد. به خصوص که چندی قبل در بعضی از مدارس برادران اهل سنت سیستان و بلوچستان مقادیر زیادی مواد منفجره و مانند آن پیدا شد.
 قابل ذکر است که ادعای کشف مقادیر زیادی مواد منفجره در یکی از مدارس اهل سنت در زاهدان برای اولین بار از زبان آیت الله مکارم شیرازی است شنیده می شود. این مرجع تقلید همچنین به نقل یکی دیگر از شنیده های خود در مورد زاد و ولد اهل سنت پرداخت و اظهار داشت: “ما شنیده ایم بعضی از برادران اهل سنت اصرار در تکثیر فرزند و در نتیجه به هم زدن بافت جمعیتی دارند و شنیده شده زمین ها و مغازه های اهل تشیع را خریداری می کنند تا مجبور به مهاجرت شوند اگر این امور راست باشد و به اعتماد سازی لطمه می زند.”
 منابع بازتاب دهنده گزارش مربوط به ملاقات مولوی عبدالحمید و روحانیون اهل سنت با مکارم شیرازی، به واکنش
 مولوی عبدالحمید و همراهانش به اتهاماتی که مکارم شیرازی به اهل سنت و حوزه ها و مدارس دینی اهل سنت در زاهدان وارد کرد، اشاره ای نکرده اند.
 مولوی عبدالحمید و روحانیون همراه او، در سفر خود به تهران خواستار دیدار و گفتگوی مستقیم با آیت الله علی
 خامنه ای و محمود احمدی نژاد برای رفع اختلافات و تنش های موجود شده بود. ای این ملاقات ها تاکنون انجام نشده است.
 

مولوی عبدالحمید و افشاگری علیه دولت
 مولوی عبدالحمید، بانفوذترین روحانی اهل سنت در زاهدان، دو هفته پیش از تریبون نماز جمعه زاهدان برای اولین بار به تفصیل از اقدامات دولت در جهت سرکوب اهل سنت در ایران و بویژه در استان سیستان و بلوچستان پرده برداشت. وی از طرح موسوم به سازماندهی حوزه های اهل سنت از سوی دولت و همچنین اقدامات دیگری نظیر تخریب مدارس دینی با بلدوزر، دستگیری و تهدید علما، مدرسین و طلاب اهل سنت سخن به میان آورد که توسط دولت به طور سازماندهی شده انجام می گیرد.
 این روحانی معترض به سیاست های دولت در خطبه های نماز جمعه زاهدان با شاره به این که فشار، تهدید و ارعاب بر اهل سنت روز بروز بیشتر می شود، تاکید کرد که فشارها و اقامات دولت علیه اهل سنت با آغاز به کار دولت نهم شروع شد و امروز هم با به قدرت رسیدن دوباره رئیس دولت نهم این فشارها نه تنها ادامه دارد بلکه به اشکال و عناوین مختلف شدت بیشتری گرفته است.
 امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین خواستار دخالت مستقیم آیت الله علی خامنه ای در مورد موارد مورد اختلاف شد و اظهار داشت که این سیاست ها و طرح ها توسط چهره های تندرو در رده های بالای دولت طرح ریز و پیاده می شود.

وی همچنین تاکید کرد که اهل سنت اجازه نظارت دولت بر حوزه ها و مدارس دینی خود را نخواهند داد.