زلزله ای که فقط در تهران ثبت شد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» دیروز اتفاق افتاد

در حالیکه خبرگزاریهای دولتی در ایران از وقوع زلزله ای به مقیاس 4 ریشتر در شرق تهران و شمال پاکدشت خبر داده اند، یکی از معتبرترین مراکز لرزه نگاری جهان، در نمودارهای امروزش، زلزله مورد اشاره را ثبت نکرده است.

سایت سازمان زمین شناسی ایالات متحده، که لحظه به لحظه وقوع هر گونه زلزله در جهان را ثبت می کند، هیچ خبری در خصوص زلزله تهران اعلام نکرده و در پیوند با ایران، آخرین زلزله ای که ثبت کرده، مربوط به زلزله روز 13 اکتبر(چهار روز پیش) است که در مناطقی از غرب کشور نظیر سنندج و کرمانشاه رخ داد؛اما در نمودارهای امروز این مرکز، هیچ اثری از وقوع زلزله در تهران مشاهده نشده است.

آنسوتر، مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که این زمین لرزه در ساعت ۱۴ و ۲۳ دقیقه و ۵۶ در نقطه ای در جنوب شرقی تهران و در عمق ۱۲ کیلومتری سطح زمین رخ داده است.

خبرگزاری فارس هم درست سه دقیقه پس از وقوع این زلزله، وقوع آن را از خروجی خود اعلام کرد و متعاقبا در یک خبر تکمیلی به نقل از معاون پژوهشگاه زلزله شناسی، کانون آن را شرق تهران و شمال پاکدشت اعلام کرد؛ اما رییس ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه بلافاصله در گفتگو با ایرنا، وقوع زلزله در شرق تهران را رد کرد و واظهار داشت: “این موضوع صحت ندارد محل وقوع این زمین لرزه شهرری بوده است”.

همچنین رئیس پژوهشگاه زلزله گفت: “زلزله امروز شنبه تهران بر خلاف پیش بینی های ما رخ داده است و انتظار وقوع این زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران وجود نداشت لذا باید احتیاط های لازم رادر این زمینه در نظر گرفت”.

اما در چندین اظهارنظر متناقض، برخی از مسئولین از احتمال وقوع پس لرزه های این زلزله خبر دادند هر چند برخی دیگر این موضوع را رد کردنداز جمله رییس هلال احمر استان تهران با بیان اینکه “زلزله امروز تهران زلزله ای مستقل بود” گفت:” کارشناسان مختلف احتمال وقوع زلزله‌های بعدی را با توجه به ریشتر پایین آن رد کرده‌اند”.

درحالیکه رییس امداد و نجات هلال احمر اعلام کرده که شهروندان تهرانی باید منتظر پس لرزه های زلزله باشند.وی گفته:” برای آمادگی‌ بیشتر حتی المقدور برای امشب و روزهای آینده برخی از موارد امدادی و همچنین پیشگیریهایی برای مقابله با زلزله را انجام دهند”.

این زمین لرزه خساراتی به همراه نداشته است.