تحصیل ممنوع

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت گسترده دانشجویان بهایی در مصاحبه روز با فعالان

دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در مصاحبه با روز می گویند بازداشت های اخیر در راستای فشار بیشتر بر پیروان آئین بهایی در ایران صورت گرفته و احتمالا هدف اصلی آن تعطیل کردن دانشگاه علمی آزاد بهاییان در ایران است.

منابع خبری مرتبط با جامعه بهاییان ایران و دانشجویان محروم شده از تحصیل، روز یکشنبه، 1 خرداد، از بازداشت دست کم ۱۲ نفر از افراد مرتبط با دانشگاه علمی آزاد بهاییان(BIHE) در شهرهای مختلف ایران و تفتیش منازل و دفاتر شماری از مسئولین این دانشگاه خبر دادند.

شاهین وحدتی، دانشجوی سابق دانشگاه علمی آزاد بهاییان که از نزدیک ناظر بازداشت های اخیر دانشجویان بهایی بوده است در مصاحبه با روز می گوید که از اتهامات احتمالی بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست، اما به نظر می رسد افرادی که در شهر تهران بازداشت شده اند به بند 209 زندان اوین منتقل شده اند و شنیده ها نیز حاکیست که تعدادی از آنها از شهرهای اصفهان و شیراز در حال انتقال به زندان اوین در تهران  هستند.

همزمان دیانا علایی، نماینده جامعه بین الملی بهاییان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که بازداشت شدگان از جمله افراد علاقه مند به فراهم آوردن زمینه تحصیلات عالی برای دانشجویان محروم از تحصیل بهایی بوده اند.

 

آخرین آمارها: 12 بازداشت در یک روز

روز یکشنبه، اول خرداد ماه ۱۳۹۰، بعد از مراجعه ماموران وزارت اطلاعات به منازل و دفاتر کار بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با دانشگاه عملی بهاییان در شهرهای در تهران، اصفهان، شیراز و ساری،  پس از تفتیش و ضبط وسایل شخصی، شماری از آنها را بازداشت کرده اند.

 کمیته گزارشگران حقوق بشردر ایران بازداشت ۱۲ نفر را تائید و  اعلام کرده است بیشتر آنها مسوولین دانشگاه علمی آزاد مربوط به جامعه‌ی بهاییان در ایران بوده‌اند.

شایان وحدتی، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در مورد این بازداشت ها به روز می گوید: “افرادی که تا کنون بازداشت شده اند همگی در رابطه با دانشگاه علمی آنلاین بهاییان ایران موسوم به (BIHE) بوده اند ولی از اتهام دقیق آن ها اطلاعی در دست  نیست. همزمان با این بازداشت ها منازل و دفاتر کار بیش از سی نفر از افراد مرتبط با این دانشگاه در شهرهای مختلف مورد هجوم نیروهای امنیتی  قرار گرفته و لوازم و وسایل شخصی آنها پس از تفتیش منزل، ضبط شده و عده ای هم به وزارت اطلاعات احضار شده اند.”

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، که اخبار دانشجویان محروم از تحصیل در ایران را پوشش می دهد آخرین اسامی بازداشت شدگان را به شرح زیر اعلام کرده است: محمود بادوام، کامران مرتضایی، رامین (هارپاگ) زیبایی، وحید مختاری، امان الله مستقیم، فواد مقدم، افروز فرمانبرداری، شاهین نگاری، نوید اسدی، امیر هوشنگ امیرتبار، سهیل قنبری، صدف ثابتیان و پیمان کوشکباغی.

همین گزارش اسامی افرادی را که منزل آنها تفتیش شده بابک بهشتی، رکسانا میرکاظمی، روح الله حق‌پژوه، حسن ممتاز، فرانه تحقیقی، سیاوش رحیمی، مهران بهمردی، هوشنگ میثاقیان، آقای طالعی، شهناز سمیعی، نگین قدمیان، آیدا طائف، طلوع گلکار، نوشین خادم، نسیم باقری، نگار باقری، آزیتا رفیع زاده، نغمه مستقیم، شمیم رضایی و احمد گلزار اعلام کرده است.

سپهر عاطفی، دیگر دانشجوی محروم از تحصیل بهایی که اینک در آلمان زندگی می کند در مورد بازداشت های روز یکشنبه به روز می گوید: “این بازداشت ها در راستای فشار بیشتر بر پیروان آئین بهایی در ایران صورت گرفته و احتمالا هدف اصلی آن تعطیل کردن دانشگاه علمی آزاد بهاییان در ایران است. یکی از سیاست‌هایی که جمهوری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی پیش گرفته و در سال‌های اخیر بیشتر هم خودش را نشان داده است، فشار بر بهاییان به قصد ترک ایران است. عدم حق تحصیل و فشارهای اقتصادی هم در همین راستا انجام می‌گیرد.”

او که همزمان عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران نیز هست می افزاید: “در حال حاضر تعداد محدودی از بهاییان در دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل می‌کنند ولی به محض اینکه مسئولین حراست یا اطلاعات متوجه شوند بهایی هستند اخراج می‌شوند.  شاید هم این تعداد محدود برای فریب افکار عمومی در مجامع بین‌المللی هنوز از دانشگاه اخراج نشده‌اند. چنانچه نماینده‌های جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی به این قضیه اشاره کرده‌اند.”

 

سخت ترین دوره برای تحصیل بهاییان

دانشگاه علمی آزاد بهاییان(BIHE) در سال 1364، به ابتکار جامعه بهاییان و بعد از محرومیت شهروندان بهایی از حق تحصیل تاسیس شد.

شایان وحدتی در مورد این دانشگاه توضیح می دهد: “بعد از انقلاب فرهنگی سال 59 و محرومیت بهاییان از تحصیلات دانشگاهی پس از 5 سال، جامعه بهاییان ایران با بهره گیری از اساتید و دانشجویان اخراجی برای جبران محرومیت از تحصیل،  اقدام به تاسیس این دانشگاه زیرزمینی علمی آزاد کردند که با وجود تمامی محدودیت ها و نبود امکانات 26 سال است که به فعالیت های خود ادامه می دهد.”

این دانشجوی محروم از تحصیل که سابقه تحصیل در دانشگاه علمی آزاد بهاییان در ایران را نیز دارد می گوید مسئولان این دانشگاه طی سالهای گذشته ها بارها از سوی مقامات حکومتی تهدید شده و تحت فشار بوده اند.

آقای وحدتی می افزاید: “در مهرماه 1377 مامورین امنیتی با حمله به محل کلاس ها و امتحانات این موسسه اقدام به ضبط وسایل آموزشی، برگه‌های امتحانی و کامپیوترها کردند. همین طور ساختمان های این دانشگاه یک بار در سال 86 پلمپ و تعدادی از آن ها را مصادره کردند. به دنبال این فشارها، این دانشگاه روند تحصیل به صورت آنلاین را در پیش گرفت. در اقدام اخیر مامورین نیز بعضی از ساختمان های استیجاری موسسه در سطح شهر تهران پلمب شده است.”

سپهر عاطفی نیز با یادآوری اینکه فشار‌ها بر دانشگاه بهایی ها تاز‌گی ندارد می گوید: “سوابق نشان داده است که بهاییان با وجود همه‌ی فشارها این دانشگاه را زنده نگاه خواهند داشت. با این وجود تحصیل برای داوطلبین بهایی اکنون و بعد از انقلاب فرهنگی شاید در سخت‌ترین دوره‌ی خود قرار داشته باشد.”

طبق آمار کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند. دست‌کم ۳۰ بهایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند. بهاییان در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌ و در طول ۳۰ سال اخیر مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون دست کم ۲۰۰ نفر از آنان اعدام شده‌اند.

نقض حقوق اقلیت­های دینی در ایران، به ویژه در طول چند سال گذشته، از سوی نهاد های جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است. سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، کمیسیون آزادی بین المللی ادیان آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه بریتانیا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت های دینی و مذهبی در ایران را تائید کرده اند.