دعوت احمدی نژاد به مناظره هسته‌ای

نویسنده
نادر کرمی

» از سوی حسن روحانی مطرح شد؛

درحالی که احمدی‌نژاد قصد دارد در تبلیغات انتخاباتی “دستاوردهای هسته‌ای” دولت نهم  را به رخ رقیبان بکشد، حسن روحانی دبیر اسبق شورایعالی امنیت ملی به عنوان مخاطب اتهامات احمدی‌نژاد شخصا وارد گود شده و ضمن “کذب محض”‌خواندن سخنان وی او را به مناظره هسته ای دعوت کرده است.این در حالیست که حمله تیم احمدی نژاد به تیم سابق مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش شدت گرفته وبه یکی از موضوعات خبر ساز بدل شده است.

ماجرا اما از آنجا شروع شد که احمدی‌نژاد در جریان آخرین سفر استانی خود مدعی شد توافقنامه سعدآباد، میان تروئیکای اروپایی و ایران مبنی بر تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران “یک جانبه”، “تحمیلی” و “ننگین” بوده است. او همچنین مدعی شد در این بیانیه اروپایی‌ها “با خود گفتند کار ملت ایران تمام شد”. وی همچنین افزود: “در آن زمان نخست وزیر معزول وقت انگلیس مصاحبه کرد و گفت ما میوه عراق را در سعدآباد چیدم”.

گرچه برخی از منتقدان احمدی نژاد به او اعتراض کردند که در همین بخش از اظهارات خود مرتکب 6 غلط شده است، اما او بدون توجه به این توضیحات، در اولین نطق انتخاباتی خود در تلویزیون بازهم بر ننگین بودن بیانیه سعدآباد تاکید کرد و گفت:‌ “در موضوع هسته‌ای نیز بدترین شرایط را تحمیل کردند و بعد از آن توافق‌نامه نامناسب، اعلام کردند که میوه عراق را در سعدآباد چیدیم و سپس در پاریس طرح‌های خود را تکمیل کردند و در مقابل حرکت روبه‌رشد ملت ایران سدی ساختند و حتی فعالیت‌های هسته‌ای و موضوعات غیر مرتبط با موضوعات هسته‌ای را تعطیل کردند”.

چنین است که حسن روحانی دبیر اسبق شورایعالی امنیت ملی به عنوان مخاطب ادعاهای احمدی‌نژاد شخصا وارد گود شده و صراحتا اظهارات احمدی نژاد را “کذب محض”‌خوانده و او را به مناظره هسته ای دعوت کرده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در این مورد گفته است: “چنانچه رئیس جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته ای نظام باشند‌، آمادگی دارم جهت تنویر افکار عمومی با ایشان مناظره داشته باشم.”

حسن روحانی که با خبرگزاری مهر گفتگو کرده، افزوده است: “از اینکه موضوع ملی و بسیار مهمی چون فناوری هسته‌ای که یک دستاورد تاریخی برای ملت ایران و فراتر از دولت‌ها است‌، به یک ابزار انتخاباتی و رقابت سیاسی تبدیل شده است‌، متاسفم.”

وی ادامه داده است: “متاسفانه اغلب اظهارات انتقادی در مورد دیپلماسی هسته‌ای نظام در سال‌های 82 تا 84 که این روزها و به بهانه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بیشتر مطرح می‌شود‌، نادرست‌، غیرمنصفانه و در مواردی هم کذب محض است”.

وی افزوده: “از نقطه نظری دیگر‌، این رفتار تحریف تاریخ و نادیده گرفتن منافع ملی کشور محسوب می‌شود”.

حسن روحانی همچنین علت سکوت خود را منافع نظام دانسته و گفته است: “وقتی پای منافع نظام و مردم در میان باشد، سکوت به معنی نداشتن پاسخ نیست. گرچه اینجانب آمادگی دارم تا چنانچه رئیس جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته‌ای نظام باشند‌، گفتگوی مستقیمی را با ایشان در رسانه ملی جهت تنویر افکار عمومی و شفاف شدن حقایق تاریخی داشته باشم”.

روز یکشنبه این هفته نیز درپی ادعای “حسن عباسی” در روزنامه وطن امروز مبنی بر اینکه جک استراو گفته “حسن روحانی به من قول تعلیق 10 ساله را داده است” مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت که ریاست آن را روحانی بر عهده دارد در جوابیه‌ای متذکر شد: “برای آخرین بار به این مراکز آتش تهیه دولت تذکر می‌دهیم، چنانچه دست از این بداخلاقی‌های تبلیغاتی برندارند و با موضوع مهم و اساسی مذاکرات هسته‌ای بازی تبلیغاتی کنند برای دفاع از منافع ملی کشور و حقوقی که برای آن زحمات فراوانی کشیده شده است مجبور به افشاگری و چاپ اسنادی هستیم که حقایق را روشن خواهد کرد و مردم درخواهند یافت که چه هزینه‌ای را بابت بی‌کفایتی‌های برخی مسئولین در سال‌های اخیر پرداخته‌اند”.

در صورتی که احمدی‌نژاد پیشنهاد حسن روحانی برای مناظره را بپذیرد به نظر می‌رسد چنین گفتگویی می‌تواند همه مناظره‌های انتخاباتی را تحت‌الشعاع قرار بدهد و البته نقش عمده ای در تعیین پیروز انتخابات داشته باشد.