احداث دو مرکز غنی سازی جدید

نویسنده

» نگاه آ ب ث به افزایش توان هسته ای ایران

میکل آیستاران

“تحریم ها باعث تقویت ما می شوند.” اینها کلماتی است که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایرانی در نشست قزاقستان بیان کرد. این اظهارات ۴۸ ساعت بعد تحقق یافت. گروه ۱+۵ نه تنها پاسخی ازسوی ایران برای بسته پیشنهادی اش [توقف غنی سازی اورانیوم در ازای لغو بخشی از تحریم ها] دریافت نکرد، بلکه اکنون مراکز غنی سازی دیگری نیز به جمع نگرانی هایش افزوده شد. ایران در “روز ملی فناوری هسته ای” خبر راه اندازی یک مرکز استخراج و یک مرکز فرآوری اورانیوم در استان یزد را به شهروندان خود داد.

محمود احمدی نژاد مسؤولیت افتتاح این مراکز را برعهده داشت و هم او بود که در سال ۲۰۰۶ گرامیداشت چنین روزی را به دنبال موفقیت دانشمندان ایرانی در تکمیل چرخه تولید سوخت اتمی و وارد شدن به جمع ۹ کشور اتمی جهان مطرح کرد. در رسانه های رسمی جزئیات زیادی در مورد معادن ساغند و مجتمع تولید کیک زرد شهید رضایی نژاد در اردکان ارائه نمی شود. شبکه های تلویزیونی داخلی نیز برای به تصویر کشیدن تأسیسات جدید استخراج و فرآوری اورانیوم به پخش یک ویدئو کنفرانس با حضور محمود احمدی نژاد بسنده کردند. وی در این ویدئو کنفرانس از دست اندرکاران بخاطر ساخت “شتاب دهنده”ها تمجید کرد. رییس دولت فوق محافظه کار همچنین به کشورهای غربی خاطرنشان کرد که “نمی توانید راه رسیدن به فناوری هسته ای را بر روی ما ببندید.” او پرسید: “چطور می توانید آنچه را که ملت ایران به دست آورده، از ملت بگیرید؟ تنها راه حلی که برای شما باقی مانده، همکاری با ایران است.”

تلویزیون ایران نشان داد که دو معدن در ساغند وجود دارد و سنگ معدن از عمق ۳۵۰ متری آنها استخراج می شود و سپس به مجتمع تولید کیک زرد در اردکان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری انتقال می یابد. این شیوه عمل اساس تولید گاز هگزافلورور اورانیوم است که امکان تولید اورانیوم غنی شده را به وجود می آورد. جمهوری اسلامی در نظر دارد در مجتمع اردکان که به مانند دو معدن ساغند سال هاست درحال توسعه بهره برداری است، ۶۶ تن کیک زرد تولید کند و این درحالی است که آژانس اتمی در جریان تأسیس هر دو مرکز بوده.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون نشان داده اند که قادر به غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی برای استفاده در رآکتور پزشکی تهران بوده اند. به گفته کارشناسان، نیاز به اورانیوم غنی شده به غلظت ۹۰ درصد اساس ساخت تسلیحات هسته ای است، و به نظر می رسد که ایران نیز به این آستانه نزدیک شده است، زیرا محمود احمدی نژاد در فوریه ۲۰۱۰ اعلام کرد که “ما درواقع قادریم اورانیوم ۸۰ درصدی تولید کنیم”. البته این موضوع یا می تواند واقعیت باشد یا طبق معمول یکی از مبالغات احمدی نژاد. توان هسته ای جمهوری اسلامی تردیدهایی را در جامعه بین المللی و در نزد آژانس اتمی به وجود آورده و تاکنون به طور دقیق مشخص نشده که آیا برنامه هسته ای این کشور دارای ماهیت نظامی است یا خیر.

ایران درحال حاضر با سرعت در کارخانه اصفهان فعالیت می کند. در این کارخانه کیک زرد به گاز هگزافلورور اورانیوم تبدیل می شود که آن نیز برای تولید اورانیوم غنی شده برای اهداف صلح آمیز در رآکتورهای تحقیقاتی مورد مصرف دارد و البته در صورت افزایش غلظت می تواند برای اهداف نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد. رآکتور پزشکی تهران که در زمان شاه توسط دانشمندان آمریکایی تأسیس شد، سوخت کافی برای ۳۶۵ روز سال دراختیار ندارد و قربانیان اصلی تحریم ها طی ماه های اخیر بیمارانی بوده اند که به پرتودرمانی نیاز دارند.

 

اسراییل خواهان عمل است

بدگمانی در میان کشورهای غربی در اسراییل به یک واقعیت تبدیل شده. سران این کشور بارها هشدار داده اند که بزرگ ترین دشمن شان روز به روز به سلاح اتمی نزدیک تر می شود. تل آویو که دارای زرادخانه ای با صدها کلاهک هسته ای است، هیچ امیدی به مذاکرات و اعمال تحریم ها ندارد و راه حل را در انجام حملات هدفمند علیه تأسیسات حساس جمهوری اسلامی می بیند. جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در زمان دیدار رسمی اش از اسراییل به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور اطمینان داد که “ایران هیچ گاه به بمب اتمی دست نخواهد یافت”. ایالات متحده به دنبال شکست های پیاپی در نشست های هسته ای به تهران هشدار داده که “ما همچنان خواستار انجام مذاکره هستیم، ولی مذاکرات همیشگی نخواهند بود”.

منبع: آ ب ث، ۱۱ آوریل