نیم‌نگاه اوباما: تحریم‌های سنگین‌تر

نویسنده

» گزارش گروه سیاست گذاری آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران

جانین زاچارایا

یک گروه سیاست گذاری متشکل از دوحزب آمریکا اعلام کرد آمریکا باید شروع به آماده شدن برای تحریم‌های فلج‌کننده در مورد ایران باشد و علنا تصریح کرد که اگر دولت ایران تلاش‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد، حمله نظامی به آن کشور محتمل خواهد بود.

پژوهشی از جانب مرکز سیاست گذاری دو حزبی در واشنگتن می‌گوید: “اگر تحریم‌های گزنده جمهوری اسلامی را به نشان دادن خلوص در مذاکرات و کنار گذاشتن فعالیت‌های غنی‌سازی ترغیب نکند، کاخ سفید باید به بررسی جدی گزینه حمله نظامی به تجهیزات هسته‌ای ایران به رهبری آمریکا بپردازد.”

این گزارش توسط چارلز راب، سناتور سابق دموکرات از ویرجینیا؛ دانیل کوتز، سناتور سابق ایندیانا و  سفیرفعلی آمریکا در آلمان  و سرتیپ بازنشسته چارلز والد، معاون سابق فرمانده گردان های نظامی آمریکا و اروپا تنظیم شده است. ارزیابی آنها زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا برای شرکت در مذاکرات مقدماتی با ایران در روز اول اکتبر (9 مهر) که برای سنجش تعهد ایران به پرداختن به نگرانی‌ها در مورد اهداف هسته‌ای آن کشور طرح‌ریزی شده، آماده می‌شود.

این گزارش استنتاج دولت اوباما را منعکس می‌کند، مبنی بر اینکه فعالیت اتمی ایران به نقطه‌ای رسیده که موجب بی‌ثباتی می‌شود و ممکن است  به تولید بمب توسط ایران منتهی شود.

کوتز، راب و والد می‌نویسند، ایران به اندازه کافی مواد غنی شده دارد که بتواند تا سال آینده سلاح هسته‌ای بسازد، «و برای آمریکا وقت کمی را به منظور جلوگیری از  توانایی ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و هم جلوگیری از حمله اسرائیل به تجهیزات هسته‌ای ایران باقی می‌گذارد.»

 

تحریم بنزین

نویسندگان این گزارش از لایحه‌ای که بر اساس آن در صورت شکست مذاکرات، شرکت‌های خارجی را که به ایران بنزین بفروشند مورد تحریم قرار دهند حمایت کردند. آنها می‌گویند دولت باید پیش از قبول مذاکرات “فشار مالی، سیاسی و نظامی کافی” را آماده کند.

آمریکا بدون قید و شرط ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه در امور سیاسی را به دیدار اول اکتبر با متحدان آمریکا و ایران خواهد فرستاد. ایران گفته است راه ورود موضوع برنامه هسته‌ای آن کشور درمذاکرات بسته است. وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت از این دیدار برای نشان دادن پیامدهای دنبال کردن برنامه هسته‌ای توسط ایران استفاده خواهد کرد. آمریکا و متحدان این کشور در شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، به ایران اصرار ورزیده‌اند که در مقابل تعلیق تحریم‌ها، توقف غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران موجودی انبارهای هسته‌ای خود را از 75 کیلوگرم در ماه دسامبر تا 1430 کیلوگرم اورانیوم هگزافلوراید غنی‌شده با درجه غلظت پایین افزایش داده است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود  در نطنزرا از سال 2007 دوبرابر کرده است.

 

مهلت پیشنهادی

این نویسندگان می‌گویند باید مهلتی 60 روزه برای آزمودن جدیت ایران در مذاکرات تعیین شود. اگر آن مذاکرات به شکست بیانجامد، دولت باید تحریم‌ها را شدیدترکرده و “آشکارا خود را برای گزینه نظامی آماده کند.چنین آمادگی باید شامل استقرارناو های هواپیمابر بیشتری درآب‌‌های مجاور ایران و انجام مانور مشترک با متحدان آمریکا باشد”.

نویسندگان می‌گویند، احتمال دارد اسرائیل در غیاب اقدامی بازدارنده از سوی آمریکا، خود  به ایران حمله کند و حمله اسرائیل “ریسک‌های بیشتری نسبت به حمله آمریکا دارد.” مقامات اسرائیل می‌گویند ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدیدی برای حیات کشوراست.

منبع: بلومبرگ، 15 سپتامبر