خامنه ای از ظریف تقدیر کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» "سیاست خارجی ما با دولت ها تغییر نمی کند"

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با وزیر امورخارجه، سفیران و کارداران جمهوری‌اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی را “انقلابی” توصیف و تاکید کرد این سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شود. او در عین حال از عمل‌کرد محمدجواد ظریف تقدیر کرد؛آن هم در روزهایی که ظریف بابت ملاقات با جان کری،مورد حمله اصول‌گرایان است.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار گفت که اصول سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی “بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استوار است و با رفت و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی‌کند” و دولت‌ها صرفا در “تاکتیک‌ها و ابتکارات اجرایی راهبردهای سیاست خارجی تاثیرگذار و دخیلند”. ضمن این‌که به عقیده وی این تاکتیک‌ها نیز “باید در خدمت پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی” باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای جایگاه فعلی ایران در سیاست جهانی را “عزت‌مند” دانست که مدیون “سیاست‌های حکیمانه” است؛ سیاست‌هایی که البته با موانعی چون “غفلت‌ها، کم‌کاری‌ها، ناهوشمندی‌ها و موانع خارجی” مواجه بوده.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های گذشته چندین بار از سیاست خارجی دولت خاتمی انتقاد کرده و از نارضایتی خود از آن‌ سیاست‌ها پرده برداشته است. در مقابل نحوه عمل دولت احمدی‌نژاد در سیاست خارجی بارها مورد تحسین او قرار گرفته است.

 

حمایت مجدد از ظریف

بخش دیگری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به حمایت او از محمدجواد ظریف بود. رهبر جمهوری‌اسلامی گفت‌وگوهای هسته‌ای را “آزمون خوبی” دانست که ظریف و همکارانش از سر گذرانده‌اند و از “احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل” به عنوان یکی از “نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای” یاد کرد. وی همچنین با اشاره مشخص به ظریف، از “تدین” به عنوان نقطه قوت او یاد کرد.

این البته نخستین بار نیست که آیت‌الله خامنه‌ای به حمایت از ظریف و اعضای تیم مذاکره‌کننده می‌پردازد،با این حال آن‌چه که ممکن است این سخنان را معنادار کند، تقارن زمانی آن با انتقادهای اخیر اصول‌گرایان ـ- و به طور مشخص جبهه پایداری و برخی از گروه‌های نزدیک به آن -ـ از ظریف است.

آن‌ها با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره ممنوع بودن مذاکره با آمریکا در مواردی غیر از بحث هسته‌ای، سه ملاقات اخیر ظریف با جان کری، وزیر امورخارحه آمریکا را نشانه زیر پا گذاشتن خطوط قرمز آیت‌الله خامنه‌ای دانسته بودند. حتی وب‌سایت رجانیوز ـ- نزدیک به جبهه پایداری ـ- خواستار برخورد مجلس و نهادهای نظارتی با ظریف و همکارانش شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به بحث گفت‌وگوها با آمریکا نیز اشاره کرد. او گفت که آمریکا در گفت‌وگوها “دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل” و به دنبال آن هستند که “۶۰، ۷۰ درصد خواسته‌هایشان را در مذاکره تحمیل” کنند و بقیه اهداف‌شان را هم “بطور غیرقانونی، عملاً اجرا و تحمیل کنند”. آیت‌الله خامنه‌ای،سپس پرسیده در این شرایط “پس مذاکره چه معنایی دارد”؟

او همچنین اشاره کرده که به عقیده او “معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند”. اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به بحث سوریه و نشستی است که هفته گذشته در وین پیرامون وضعیت آینده این کشور برگزار شد. در این نشست برای نخستین بار از ایران نیز دعوت شده بود.