رییس جمهور ایران زیر سایه انتخابات

نویسنده

‏ آنا فایفیلد – نجمه بزرگمهر


هر چند محافظه کاران به پیروزی قابل توجهی در انتخابات مجلس ایران دست یافتند، اما ‏ورود چهره های میانه روتر، از چالش های بیشتر احمدی نژاد با قانونگذاران در 18 ماه آینده ‏خبر می دهد.


دولت داعیه پیروزی دارد، اما تحلیلگران می گویند میزان پشتیبانی مجلس بعدی ازاحمدی نژاد ‏بستگی به این دارد که آیا او قدم های لازم برای مهار مشکلات اقتصادی را حساب شده بر می ‏دارد یا خیر. اکبر منتجبی، یک روزنامه نگار اصلاح طلب، می گوید: “ممکن است دولت از ‏نظر تعداد مهره ها، حمایت بیشتری را در مجلس بعدی کسب کرده باشد، اما در عین حال ‏چهره های بانفوذی مانند علی لاریجانی (مذاکره کننده سابق هسته ای) می توانند به مقدار ‏زیادی باعث تضعیف او شوند.”


به نظر می رسد محافظه کاران 70 درصد آراء را به خود جلب کرده باشند اما پیروزی آنها ‏میان طرفداران احمدی نژاد و گروه دیگری که منتقد مدیریت اقتصادی و سیساتهای خشونت ‏طلب خارجی او هستند، تقسیم شده است. اصلاح طلبان و نامزدهای مستقل نیز صاحب 30 ‏درصد باقیمانده آراء شده اند.


با اینکه مشارکت مردم زیاد بوده و به گفته وزارت کشور ایران به 60 درصد رسیده است، اما ‏در تهران تنها 40 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند. دیروز مقامات کشور، ‏سطح مشارکت مردم در انتخابات را پاسخی به ایالات متحده تعبیر کردند، زیرا نمایشی عملی ‏از دموکراسی ایرانی بوده است.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از آیت الله علی خامنه ای گفت: “حضور حماسی ‏و قدرتمند شما بر فتنه های دشمن پیروز شد، و جنگ روانی دشمن را به حبابی پوچ تبدیل ‏نمود.”


در همین حال، ایالات متحده گفت نتایج انتخابات “دست کاری شده”، و اتحادیه اروپا نیز اعلام ‏کرد انتخابات “نه آزاد بوده و نه عادلانه” زیرا بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب قلع و قمع ‏شده اند و لذا رای دهندگان ایرانی نتوانستند آزادانه دست به انتخاب بزنند.


به گفته وزارت کشور، محافظه کاران در خارج از حوزه انتخابی تهران صاحب 163 کرسی ‏از مجموع 290 کرسی مجلس شده اند. هرچند جبهه متحد اصولگرای که پشتیبان احمدی نژاد ‏هستند، اکثریت کرسی های محافظه کاران را به خود اختصاص داده اند، اما عملکرد ‏قدرتمندانه چهره های میانه رو تر از جبهه فراگیر اصولگرا، آرایش مجلس را کمتر تندرو ‏خواهد نمود.


به نظر می رسد اصلاح طلبان برنده 44 کرسی مجلس در خارج از تهران شده باشند. با همه ‏این اوضاع، اصلاح طلب ها با توجه به اینکه بسیاری از بهترین نامزدهای خود را به خاطر ‏رد صلاحیت از دست دادند، عملکرد خود را “قابل ملاحظه” خواندند.


در تهران، محافظه کاران صاحب 14 کرسی از 30 کرسی موجود شده اند و در مورد بقیه ‏کار به انتخابات دور دوم کشیده است، زیرا هیچ یک تنوانسته اند حداقل یک سوم آراء را کسب ‏کنند. ‏

غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس فعلی، بیشترین آراء را در تهران کسب کرده است. به این ‏ترتیب او یک رقیب بالقوه قدرتمند برای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ‏به شمار می آید.‏

در شهر مذهبی قم هم آقای لاریجانی، رهبر یکی از شاخه های محافظه کاری که به انتقاد از ‏احمدی نژاد پرداخته ، برنده انتخابات شده است.‏

 

منبع: فایننشیال تایمز – 17 مارس ‏