سپاه: به امید خدا مشکلی پیش نمی‌آید

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با حضور ۲/۱ میلیون زائر ایرانی در عراق

مقامات نظامی جمهوری اسلامی با تاکید بر تعیین کننده بودن تهران در تحولات میدانی عراق خاطرنشان کرده اند که برای تامین امنیت زائران عراق نیز پدافند هوایی خود را تا خارج از مرزهای غربی با عراق گسترش خواهند داد؛ کشوری درگیر جنگ داخلی که در حال حاضر ۱.۲ میلیون زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین به آن سفر کرده اند.

تا کمتر از دو ماه پیش از سرداران سپاه تا مقامات وزارت خارجه همگی حضور نظامی جمهوری اسلامی در نبردهای عراق را تکذیب می کردند، اما حالا ورق برگشته است و روزی نیست که مقامات ارشد سپاه از تعیین کننده بودن نیروی نظامی نظام در تحولات همسایه غربی سخنی نگویند.

 سردار حسین سلامی – جانشین فرمانده سپاه – از این جمله است که دیروز در نخستین “کنگره شهدای آذربایجان شرقی” ضمن تاکید بر مقابله نظام با ایالات متحد خاطرنشان کرد: “امروز فتح المبین های ما در عراق و سوریه و فلسطین است و تحولات میدانی و سیاسی عراق را جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند.”

در حالی که تابستان، زمانی که آمریکا و متحدانش به هدف قرار دادن شبه نظامیان تندرو خلافت اسلامی – موسوم به داعش - دست زده بودند جمهوری اسلامی، کمک خود به ارتش عراق را صرفا شامل “ارسال تجهیزات نظامی” توصیف می کرد، اما هفته گذشته مسئول تبلیغات دفاعی نظام حتی حضور جنگنده های ایرانی در نبرد علیه داعش را به طور تلویحی تایید کرد.

سردار مسعود جزایری در مصاحبه با شبکه ماهواره ای العالم – متعلق به جمهوری اسلامی - در پاسخ به ادعاهای واشنگتن مبنی بر پرواز جنگنده‌های جمهوری اسلامی بر فراز عراق بدون تکذیب این موضوع خاطرنشان کرد: “جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشمداشت و بر حسب وظیفه اسلامی و انسانی و در راستای کمک به دولت و مردم عزیز عراق همه تلاش خود را برای زدودن تروریسم از این کشور اسلامی و همسایه به‌کار می برد.”

در چنین شرایطی مراسم اربعین حسینی – چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان – نیز فرصتی دیگر به مقامات نظامی جمهوری اسلامی داده است تا بر تسلط نظامی خود بر عراق تاکید کنند.

علیرضا الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ( متعلق به ارتش) دیروز خبر داد که این قرارگاه بر اساس “وظیفه ذاتی” خود قصد دارد چتر پدافندی خود را برای تامین امنیت این مراسم تا کیلومتر ها خارج از مرز گسترش دهد:” تامین امنیت آسمان مناطق غربی و مرزهای خروجی کشور به عراق به عهده قرارگاه پدافند هوایی است و رصد مرزهای هوایی تا کیلومترها خارج از مرزهای کشور برای حفظ امنیت زائرین انجام می‌شود.”

جانشین سردار قاسم سلیمانی – فرمانده یگان ویژه عملیات برون مرزی سپاه ( سپاه قدس) – نیز هفته گذشته با اشاره به جلسه مشترک مسئولان جمهوری اسلامی و عراق گفته بود: “طرح‌های بسیار گسترده در عراق برای مقابله با تهدیدات احتمالی داعش در حال اجرا است و به‌امید خدا مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آید.”

از زمان سقوط صدام حسین در بهار سال ۸۱، این نخستین بار است که تهران به طور علنی اعلام می کند برای تامین امنیت زائران ایرانی در عراق راسا وارد عمل شده است؛موضوعی که ناظران از آن به عنوان تلاش جمهوری اسلامی برای اعلام نفوذ عمیق خود، نه فقط در سیاست گذاری بغداد بلکه نفوذ نظامی در خاک عراق یاد می کنند.

سردار سلامی هم ۱۵ آذر خاطرنشان کرده بود که در داخل عراق نیز هماهنگی‌های لازم با نیروهای امنیتی در این کشور به وجود آمده است.

در همین راستاست که علی رغم وضعیت جنگی و نبردهای خونین در عراق، امسال بیش از هر زمانی کاروان های زائران ایرانی راهی کربلا برای حضور در مراسم اربعین در روز شنبه شده اند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفته از حدود دو هفته پیش تاکنون بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین از ایران راهی عراق شده‌اند. یعنی تقریبا از هر ۷۰ ایرانی یک نفر در حال حاضر در عراق به سر می برد.

در تمام سال های گذشته مراسم اربعین زمانی برای راه افتادن حمام خون در شهرهای مذهبی شبیعیان در عراق بوده است، شبه نظامیان تندرو نزدیک به القاعده یا رژیم بعث عراق عموما در این روز به بمبگذاری انتحاری علیه عزاداران شیعه اقدام می کنند. بیم آن می رود که با توجه به حضور عظیم شهروندان کشور در کربلا و احساسات ضد ایرانی شبه نظامیان داعش و دیگر گروه های شبه نظامی نزدیک به القاعده در عراق، امسال حوادث ناگواری در کمین زائران باشد.

با این حال نه مقامات وزارت خارجه و نه نیروهای نظامی هشداری جدی به زائران ایرانی برای سفر نکردن به عراق نداده، بلکه ظاهرا آن را فرصتی مناسب برای تبلیغات خود نیز یافته اند.

برای نمونه دیروز خبرگزاری تسنیم – نزدیک به سپاه - به نقل از خبرنگار اعزامی اش به عراق، خبر داد “برخی راهپیمایان در مسیر راهپیمایی به سمت حرم امام حسین(ع) در اقدامی معنادار تصاویر سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در دست دارند.”

تسنیم از تیتر “تقدیر راهپیمایان اربعین حسینی از فاتح آمرلی” برای گزارش خود استفاده کرده که معطوف به فرماندهی قاسم سلیمانی در عملیات آزاد سازی شهر آمرلی عراق از دست نیروهای داعش است.