ایران نمی تواند از پهپاد استفاده کند

نویسنده

» واشنگتن پست از زبان یک مقام آمریکائی:

یک مقام آمریکایی گفت برای ایران دشوار است که بتواند از اطلاعات و فن آوری موجود در هواپیمای جاسوسی سازمان سیا بهره برداری کند زیرا ارزش اطلاعات نگاهداری شده در این هواپیما، به دلیل ماموریتش بر روی منطقه ای پرتنش در حداقل ممکن است.

این مقام آمریکایی  گفت، علی رغم ادعای ایران در ساقط کردن هواپیمای آر کیو 170 در نزدیکی شهر کاشمر، آمریکا معتقد است که هواپیما دچار نقص فنی شده است. این مقام گفت: “ایرانی ها در این کار دخالتی نداشته اند.”

این مقام، که خواست نامش فاش نشود، جزئیات بیشتری فاش نساخت. ولی متخصصین مستقل گفتند داده ها و سیستم مخابراتی هواپیمای جاسوسی رمزگذاری شده است و استفاده از اطلاعات آن برای ایران دشوار خواهد بود. مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند که این هواپیما دارای مکانیسم خود نابود سازی نیست.

لقب هواپیمای آر کیو 170 “هیولای قندهار” است زیرا اولین بار بر فراز افغانستان شناسایی شده است. از این هواپیما برای ردیابی اسامه بن لادن در پاکستان هم استفاده شده است.

کریستین ساینس مانیتور روز پنج شنبه به نقل از یک مهندس ایرانی که نامی از او نبرد، نوشت که تهران کنترل هواپیما را با استفاده از خلایی که در سیستم ناوبری آن وجود دارد ردیابی کرده و با استفاده از فن آوری جی پی اس، هنگامی که تماس آن با مرکز کنترل آمریکا قطع شده است،  آن را به زمین نشانده است.

این مهندس گفته است که ایران به سیستم الکترونیکی این هواپیما نفوذ کرده و رابطه آن را با ماهواره قطع کرده و به آن وانمود کرده است که در حال بازگشت به پایگاه خود در افغانستان است.

او گفته است: “سیستم ناوبری جی پی اس نقطه ضعف این هواپیماست.”

آمریکائیان گفته اند ایران فقط یک هواپیمای بدون خلبان را که ارتباط خود با مرکز کنترل از دست داده بود را بر زمین نشانده است.

یک وب سایت تخصصی طی گزارشی در این باره نوشته است که سیستم های مخابراتی اولین هدف دشمن در اینگونه جنگ افزار هاست.

 در این گزارش آمده است که “یک سیستم پارازیت ابتدایی جی پی اس می تواند در فاصله نزدیک بر روی سیستم های ناوبری این گونه هواپیماها تاثیر بگذارد.”

برخی متخصصین این رشته تائید کرده اند که مدارک ارائه شده در این وب سایت از دقت بالای علمی برخوردار است و نقطه ضعف هواپیماهای بدون خلبان را بازگو می کند.

ولی تد بناین، متخصص هواپیماهای بدون خلبان در فلوریدا گفت “بعید است که ایرانیان سیستمی برای ارسال پارازیت بر روی هواپیمای آر کیو 170 داشته باشند.”

به گفته او هواپیمای آمریکایی از کد های “جی پی اس نظامی استفاده می کنند که زمان بندی و کد های آن طبقه بندی شده اند. در حالکیه دستگاه های ج پی اس معمولی از فرکانس های غیر نظامی استفاده می کنند”.

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا این هفته گفت حتی اگر ایرانی ها به هواپیمای سالم دست پیدا کرده باشند، در واقع فن آوری ای را به دست آورده اند که دیگر کهنه شده است.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت که تهران نمایش هواپیمای جاسوسی را با تاخیر انجام داده است.

آمریکا در ابتدا اعلام کرد یکی از هواپیماهای جاسوسی اش در مرز ایران و افغانستان مفقود شده است و در نهایت تائید کرد که ایران این هواپیما را در اختیاردارد.

باراک اوباما گفته است که آمریکا در حال اعمال فشار بر ایران است تا از دست یابی این کشور به سلاح  هسته ای جلوگیری کند.

آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی مظنون هستند که ایران در حال تولید مخفیانه بمب هسته ای باشد؛ ولی تهران می گوید که برنامه هسته اش تنها به منظور تولید انرژی برق دنبال می شود.

منبع: واشنگتن پست – 18 دسامبر