مهر، یوتیوب اسلامی

نویسنده

» گزارشی از لاستامپا

فرانچسکو سمپرینی

نام سایت جدیدی که کلیپ های ویدئویی ایرانی در آن منتشر می شود، مهر به معنای محبت و مهربانی است. یک یوتیوب داخلی که بر اساس تعالیم شیعه عمل می کند. از سال 2009 که یوتیوب بدل به رسانه معترضان ایرانی به انتخاباتی شد که در آن محمود احمدی نژاد بار دیگر به ریاست جمهوری رسید، این سایت در ایران فیلتر شد.

مهرتیوب، توسط بخش رسانه های مجازی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، راه اندازی شده است. لطف الله سیاهکلی، معاون این بخش گفت: “از امروز کاربران می توانند  ویدئو های خودشان را روی این سایت بگذارند و به همه ویدئو های موجود در سایت دسترسی داشته باشند.» نکته اینجاست که این سایت به سیستم فیلتر بسیار پیشرفته مجهز است که همه تولیدات ویدئویی از مجرای آن عبور می کند.”

مهر درواقع یک سایت جدید نیست، قبل از آن هم سایت “آپارات” که توسط شبکه کلوپ زبان فارسی، راه اندازی شده بود، در این زمینه فعالیت می کرد. این سایت جدید یک صفحه فیس بوکی هم دارد که با یک کلیک می شود به محصولات موسیقی  تولید ایران، دسترسی پیدا کرد. متاسفانه سرعت کم اینترنت در ایران مانع از این میشود که کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. ایران سایت هایی مثل فیس بوک و جی میل را فیلتر کرده است اما کاربران با استفاده  از وی پی ان ها وارد این سایت ها می شوند و از سد سانسور و کنترل می گذرند.

ایران از ترس اینکه مخالفان بتوانند دور هم جمع شوند و از بیم شورش جوانان معترض  مجهز به ابزار تکنولوژیک، اکثر سایت های جهانی را به روی مردم ایران مسدود کرده است و سایت هایی مثل مهر که همه موارد اسلامی را در نظر گرفته اند، شامل این سانسورها نمی شوند. در ماه آوریل اعلام شد که یک فیس بوک ایرانی با عنوان “ ایران میل” درست شده است: کاربران می توانند در آنجا با ثبت نام وصل شوند. در ماه سپتامبر بعد از اینکه آیت الله خامنه ای فیلم ضد اسلامی که در یوتیوب منتشر شده بود را منتشر کرد، ایران اعلام کرد که برای ارائه برنامه های متناسب با مردم ایران و خارج کردن وبسایت های خارجی، سایت های ایرانی را تاسیس می کند. درست در همان روز موتور جستجو گر گوگل و پست الکترونیکی جی میل در ایران مسدود شد.

لاستامپا، 12 دسامبر