شکست و پناهندگی در کشتی ایران

نویسنده
فیروزه متین

» یک رسوایی جدید برای ورزش قهرمانی

همزمان با سلسله ناکامی های تیم ملی کشتی فرنگی ایران در آمریکا، شایعات درباره پناهندگی محسن حاجی پور، کشتی گیر وزن ۵۹ کیلوگرم که به مسابقات لاس وگاس اعزام شده بود، حال و هوای اردوی تیم ملی را بیش از پیش متشنج کرد و سرانجام نیز، این کاروان ورزشی روز گذشته  بدون او و حسن بابک، مدیر تیم ملی کشتی فرنگی به تهران بازگشت.

شایعه پناهندگی این کشتی گیر ملی، دیروز در رسانه های داخلی در ابعاد وسیعی منتشر شد به طوری که سایت تابناک در گزارشی نوشت: “شامگاه شنبه خبر عجیبی در فضای اردوی فرنگی پیچید. ظاهرا یکی از اعضای کاروان اعزامی کشتی به لاس‌وگاس از اردوی تیم ملی خارج شده و قصد پناهندگی در کشور آمریکا دارد. این کشتی‌گیر که ذخیره حمید سوریان بود، با اینکه در انتخابی در وزن ۵۵ کیلوگرم اول شده بود، با فشار مقامات رده بالای فدراسیون کشتی از مبارزه در مسابقات جهانی بازماند. ظاهرا این کشتی‌گیر ۲۷ ساله و آملی به همین دلیل انگیزه خود را از دست داده و یا شاید هم برای انتقام از مدیران فدراسیون دست به چنین عمل جنجال‌سازی زده است. بر اساس شنیده‌ها، اعضای کاروان کشتی ایران در آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای را برای پیدا کردن این کشتی‌گیر فراری آغاز کرده‌اند و امید دارند با پیدا کردن او و راضی کردنش مبنی بر برگشت به ایران، جلوی یک آبروریزی جدید در رشته کشتی را بگیرند که در پناهندگی ید طولایی دارد”.

ساعتی پس از انتشار این خبر، سایت بهارنیوز به نام این کشتی گیر اشاره کرد و نوشت: “تیم ‌ملی کشتی فرنگی ایران پس از کسب عنوان چهارمی در ر‌قا‌بتهای جهانی لاس وگاس در حالی به ایران بازگشت که مدیر تیم‌های ملی فرنگی و نفر ذخیره وزن ۵۹ کیلوگرم تیم ‌ملی به همراه این تیم به ایران نیامدند. گفته می‌شود حسن بابک چند روز دیرتر از تیم ملی کشتی فرنگی به ایران باز خواهد گشت.اما جدا از حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی که به همراه تیم ‌ملی به ایران نیامده است، محسن حاجی پور فرنگی کار وزن ۵۹ کیلوگرم ایران نیز که به عنوان نفر ذخیره حمید سوریان راهی ر‌قا‌بتهای جهانی آمریکا شده بود به همراه این تیم به ایران باز نگشته است و این که گفته می‌شود او به همراه آزادکاران به ایران باز خواهد گشت، نکته بسیار عجیبی به نظر می‌رسد”.

این سایت از موضع گیری محسن گودرزی، وزیر ورزش در این باره خبر داد و به نقل از وی نوشت:« به هیچ وجه نباید فردی از کاروان ‌های اعزامی ورزشی ایران در کشوری بماند و به صورت جداگانه به ایران باز گردد».

 گودرزی در حاشیه نشست با روسای فدراسیون‌های ورزشی، گفته است: “این که ورزشکار و یا مربی به خارج از کشور برود و دیرتر از موعد مقرر به کشور باز گردد با توجه به فضایی که در ورزش وجود دارد، این موضوع می‌تواند آسیب بزند. پس مراقب باشید که اعضای تیم‌ها در زمان مقرر خود باز گردند و نمی‌خواهد به آنها این هدیه را بدهید که یکی، دو روز در آنجا بمانند. همچنین مراقب باشید که ورزشکارانتان گم نشوند”.

اعلام نام این ورزشکار که با وجود شکست دادن حمید سوریان، نتوانسته بود در مسابقات شرکت کند، حکایت از قطعی شدن تصمیم او به پناهندگی دارد حال آنکه، حسنی‌خو مدیرکل حراست وزارت ورزش به نسیم گفته است: “هنوز کاروان کشتی آزاد به ایران برنگشته و حسن بابک و محسن حاجی‌پور با آنها به ایران برمی‌گردند. فدراسیون کشتی دلیل برنگشتن آنها را بهتر می‌داند و وقتی کاروان تیم ملی به ایران برگردد، آنها باید در این باره پاسخگو باشند. البته آنها قرار نیست پناهنده بشوند و مشکل خاصی وجود ندارد”.

حالا اما، اشاره این مقام امنیتی به لزوم پاسخگویی “این دو” شائبه پناهندگی حسن بابک، مدیر تیم ملی کشتی فرنگی را نیز تقویت کرده است، هر چند که خبرگزاری مهر تلاش کرده تا او را “در جستجوی حاجی پور” نشان دهد: “حسن بابک به عنوان مدیر تیم ملی کشتی فرنگی همراه با اعضای تیم فرنگی به ایران بازنگشت و عنوان شده وی طی چند روز آتی به ایران می آید. ماندن حسن بابک در آمریکا حکایت از آن دارد که پناهندگی حاجی پور جدی است و بابک طی روزهای آتی در صدد آن است تا این فرنگی کار را به کشور بازگرداند. درحالی که ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد و برخی نزدیکان کشتی اظهارات متفاوتی دارند، اما برخی منابع نزدیک به این کشتی گیر عنوان می کنند وی در آخرین اظهار نظرش اعلام کرده قصد بازگشت به ایران را ندارد”.

ایسکا نیوز اما اطلاعات تازه تری دارد و می نویسد: “آیا واقعا محسن حاجی پور قصد پناهندگی در ینگه دنیا را دارد؟ به نظر می رسد در انتقال این خبر شیطنت هایی وجود داشته، هرچند که تا زمان بازگشت حاجی پور نمی توان اظهار نظر قطعی و نهایی روی این موضوع داشت. آنطور که از اردوی کشتی فرنگی خبر می رسد و البته مورد تایید مسوولان کشتی هم رسیده، حاجی پور که تنها به عنوان همراه تیم و برای تقدیر از زحماتش عازم آمریکا شده بود پس از پایان بازی های فرنگی کشورمان از مسوولان تیم تقاضا می کند تا چند روز بیشتر در آمریکا بماند تا به گشت و گذار بپردازد. اما این درخواست با مخالفت حراست کشتی فرنگی و سایر مسوولین مواجه می شود و در این بین به غیر از حاجی پور، ۲ کشتی گیر دیگر هم درخواست ماندن دادند که با آنها نیز مخالفت شد. با وجود مخالفتی که با ماندن حاجی پور شد، این کشتی گیر برخلاف آن ۲ کشتی گیر از خودش  سرسختی نشان داد و با پافشاری بیش از حد حاضر نشد همراه سایر اعضای کشتی فرنگی به کشورمان بازگردد. همین اتفاق شایعه پناهندگی او را بر سر زبان ها انداخت. شایعه ای که بعید به نظر می رسد به واقعیت تبدیل شود و با توجه به اینکه تیم کشتی کشورمان بدون روادید وارد این کشور شده بودند، حتی قوانین آمریکا هم به او اجازه پناهندگی را نمی دهد.حالا شنیده می شود حسن بابک مدیر تیم های ملی کشتی فرنگی هم در آمریکا مانده تا محسن حاجی پور را به ایران بازگرداند و احتمالا این اتفاق ظرف چند روز آینده رخ بدهد. البته از همین حالا مسوولان فدراسیون این کشتی گیر را تهدید کرده اند که پس از بازگشت به ایران به خاطر سرباز زدن از قوانین، مطابق مقررات با او برخورد خواهد شد.با اینکه محسن حاجی پور کار اشتباهی انجام داده و او نمی بایست از مقررات کاروان کشتی سر باز می زد هیچ بحثی نداریم اما آیا نباید قبل از اینکه جوالدوزی به دیگران بزنیم ابتدا به خودمان سوزن بزنیم؟ آقایان مسوول در فدراسیون کشتی خوب می دانند که برای تقدیر از یک نفر نباید او را همراه تیم ملی به مسابقات اعزام کرد و راه های تشویقی بیشتری هم برای این کار وجود دارد. بعد هم اینکه این اولین بار نیست که تیم های کشتی ما عازم رقابت هایی که به خصوص در آمریکا برگزار می شود، شده و انواع و اقسام نفراتی که حضورشان در اردوی تیم ملی نیازی نداشته، حضور داشتند”.

گفتنیست، سردبیر ایسکانیوز خود چند ماه پیش در حالی که برای پوشش خبری توافق اتمی به لوزان رفته بود، پناهنده شد.