اعتراض بین المللی ایرانیان به اعدام ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

عکس: مریم اشرافی

صبح روز یک شنبه، خبر اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی کرد، کشور رادر بهت و حیرت فرو برد؛به همین علت ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا با برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت خانه های جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان، خواستار پایان بخشیدن به اعدام ها و آزادی زندانی سیاسی شدند.

 

تظاهرات در پاریس

صدها نفر از ایرانیان مقیم پاریس عصر روز یک شنبه در میدان “تروکادرو”ی این شهر اجتماع کردند تا به اعدام 5 تن از زندانیان سیاسی کرد اعتراض کنند. این تجمع  بعد از انتقال به خیابان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس، به تشنج کشیده شد و پلیس فرانسه با حضور در صحنه و دستگیری بیش از200  تن از تظاهرکنندگان به آن خاتمه بخشید.

معترضان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس،  تصاویر اعدام‌شدگان را در دست داشتند و  طناب‌های نمادین اعدام را بر گردن حمل می کردند. در حالی که معترضان مشغول شعار دادن بودند، یکی از کارکنان سفارت، شیلنگ آب را به سوی مردم معترض گرفت. برخی از افراد گفته اند که به روی آن ها آب جوش ریخته شد.

حمله مامور سفارت جمهوری اسلامی به مردم معترض، باعث شد تا آنها بر شدت شعارهای خود بیفزایند. جمعیت حاضر در این مراسم، پس از سر دادن شعار، در حال متفرق شدن بودند که حضور مسئول تشریفات سفارت و توهین های مکرر وی به تظاهر کنندگان که همراه با فحش های رکیک بود، بار دیگر معترضان را به جلوی سفارت کشاند.

ایرانیان معترض که از این حرکت کارمند سفارت به خشم آمده بودند، با حمله به سفارت ایران، تابلوسفارت را از جا کندند، دوربین‌های مداربسته را شکستند و به طرف سفارت سنگ پرتاب کردند.

با حضور پلیس ضد شورش فرانسه، تظاهرکنندگان خود را در محاصره پلیس دیدند و در برابر سفارت بر زمین نشستند و اعلام کردند که قصد تحصن دارند. اما پلیس ضد شورش با تنگ کردن حلقه محاصره، اتوبوس‌هایی را به محل درگیری‌ها آورد و نزدیک به 2۰۰ نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت و به دو مرکز پلیس انتقال داد و خیابان‌های منتهی به سفارت را نیز مسدود کرد.

بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی سرشناس، در جریان این اقدام اعتراضی توسط پلیس فرانسه بازداشت شدند. تمامی بازداشت شدگان پس از چند ساعت و پس از تشکیل پرونده آزاد شدند، اما بسیاری از آن ها به “روز” گفتند که با توجه به توهین ها و حرکات ناپسند اعضای سفارت ایران، از کارکنان این سفارت شکایت خواهند کرد.

 

تظاهرات در لندن و دیگر شهرها

مشابه این تجمع در شهرهایی چون لندن، فرانکفورت، کلن، استکهلم، واشینگتن، دوبلین، برلین و کپنهاگ نیز برگزار شد. تجمعاتی که اکثر آن ها با تحریک نیروهای سفارت جمهوری اسلامی، به درگیری کشیده شد و برخی از تجمع کنندگان توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.

در فرانکفورت، پس از درگیری پلیس با معترضان، تجمع کنندگان به مکانی در فاصله 100 متری سفارت جمهوری اسلامی منتقل شدند اما در محاصره پلیس تجمع خود را ادامه دادند.

به گفته یکی از حاضران، پلیس فرانکفورت اجازه برگزاری این مراسم در مقابل سفارت جمهوری اسلامی را نداده بود.

قرار است امروز تجمعات مشابهی در شهرهایی چون هامبورگ و بروکسل نیز برگزار شود.

 

اعتصاب در کردستان عراق

ایرانیان مقیم کردستان عراق نیزدر اعتراض به این اعدام ها، از دیروز دست به تجمع اعتراضی و تحصن زدند. این تجمع در دو شهر سلیمانیه و اربیل کردستان عراق برگزار شد. بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ساکن در این مناطق در این مراسم اعتراضی حضور داشتند.