حق جدید کروبی؛ باز کردن پنجره٬ قفل کردن در

نویسنده
حسین محمدی

» در آخرین ملاقات مطرح شد

مهدی کروبی٬ یکی از دو رهبر در حصر جنبش سبز٬ ملاقاتی چند ساعته با اعضای خانواده خود در منزل شخصی شان در جماران تهران داشته است.به نوشته وب‌سایت سحام‌نیوز٬ متعلق به حزب اعتمادملی به دبیرکلی مهدی کروبی٬ در این دیدار همسر و فرزندان مهدی کروبی حضور داشته‌اند،و معلوم شده به وی حق باز کردن پنجره و داشتن قفلی برای محل مسکونی اش داده شده است.

در همین حال پس از برخی اعتراض‌ها به وضعیت بازداشت مهدی کروبی٬ با موافقت ماموران امنیتی قرار شده که وی هفته‌ای دوبار امکان ملاقات با همسر خود را داشته باشد.

مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد و فاطمه کروبی٬ پس از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی هواداران جنبش سبز در حمایت از معترضان مصر و تونس در ۲۵ بهمن سال ۸۹ بازداشت شدند و در حصر خانگی قرار گرفتند.

چند ماه پس از حصر آن‌ها٬ فاطمه کروبی برای معالجه آزاد شد٬ اما سه تن دیگر همچنان زندانی محسوب می شوند.

نهادهای حقوق‌بشری حصر موسوی٬ رهنورد و کروبی را غیرقانونی و از مصادیق آدم‌ربایی می‌دانند و خواستار پایان دادن به آن شده‌اند.

پیش از این عکس‌هایی از محل حصر کروبی منتشر شده بود. در این عکس‌ها مکان کوچکی که وی در آن روزها را گذرانده بود٬ دیده می‌شد. در اواسط فروردین ماه هم اعلام شد که ماموران امنیتی، مهدی کروبی را با خود به شهر کاشان و حمام فین برده‌اند.

 سایت های حکومتی نوشته بودند که کروبی را در آن سفر٬ پسر وی همراهی کرده است. اما فاطمه کروبی همسر وی این خبر را تکذیب کرد و گفت که این سفر به اصرار ماموران امنیتی و برخلاف رضایت کروبی انجام شده و هیچ یک از اعضای خانواده نیز کروبی را همراهی نکرده‌اند.

پیش ازاین اسماعلی گرامی‌مقدم٬ سخنگوی حزب اعتمادملی گفته بود که کروبی “صرفاَ با یک آیفون می تواند با نگهبانان تماس بگیرد که معمولاَ هم ایشان تماسی نمی گیرند و نگهبانان هر پنج، شش ساعت یک بار صرفاَ با آیفون از او می پرسند به چیزی نیاز دارید یا خیر، حالا شما تصور کنید برای یک فرد ۷۴ ساله چگونه می تواند این شرایط، مطمئن و از امنیت برخوردار باشد، حوادث پیر و جوان نمی شناسد زمان و مکان ندارد و اگر برای فردی که اینگونه زندانی است اتفاق ناگهانی رخ دهد و قادر نشود از آیفون استفاده کند پس از پنج یا شش ساعت بی اطلاعی از او با چه حوادث ناگواری ممکن است مواجه شود”.

گرامی‌مقدم افزوده بود: “خواست و انتظار به حق خانواده آقای کروبی این است که حال که حکومت به هر دلیلی تن به محاکمه ی عادلانه آقای کروبی بر اساس قوانین قضایی جاری و ساری کشور نمی دهد و قانونی هم برای حصر خانگی وجود ندارد حداقل همان تجربه ی حصر خانگی مرحوم آیت الله حسین علی منتظری را در مورد ایشان و خانواده اش اعمال نمایند یعنی به جای اینکه آقای کروبی بصورت انفرادی در یک خانه اجاره ای در حصر باشد، به منزل خودش انتقال یافته و در آنجا به میل حکومت در حصر خانگی بسر ببرد”.

اینک در ملاقات تازه کروبی با اعضای خانواده خود٬ مشخص شده که وی اخیرا از حقوقی چون “اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل در آپارتمان” برخوردار شده است.

گرامی مقدم درباره محل حصر کروبی نیز گفته بود: “آقای کروبی در یک آپارتمانی حصر است که اجاره آن را خانواده آقای کروبی پرداخت می‌کنند و واقعا بدعت عجیبی است که زندانی بایستی خود اجاره محل حصر را بپردازد. این شرایط حبس خانگی آقای کروبی و همچنین آقای موسوی و خانم رهنورد هیچ مبنای حقوقی ندارد و صرفا سلیقه حاکمیت است”.