آصفی: مذاکرات وحی منزل نیست

نویسنده

حمیدرضا آصفی٬ سخن‌گوی وزارت‌ امور خارجه دولت دهم در گفت‌وگو با وب‌سایت «خبرآنلاین» از عدم نزدیکی طرفین مذاکرات هسته‌ای در ماه شهریور خبر داد واین مساله را «نکته‌ منفی» مذاکرات خواند. وی همچنین عنوان کرد که این دور از گفت‌وگوها «ایستگاه آخر» نیست.

آصفی گفت: «در مذاکراتی که در ماه شهریور داشتیم تصور می کنم فاصله ها بهم نزدیک نشد اگرچه فضا، فضای خوبی بود ولی فاصله را بهم نزدیک تر نکرد. این نکته منفی داستان است».

وی افزود: «پرونده ای بوده که ۱۰ سال تلنبار و انباشته شده بوده. روشن است که موضوعی که ۱۰ سال تلنبار می شود با یک دور، دو دور و یک سال مذاکره به نتیجه نمی رسد لذا این قضاوت زودهنگام است. معلوم بود این پرونده پرونده سنگین، سخت و پیچیده ای است. لذا تصور نمی کنم که نیویورک ایستگاه آخر باشد».  

آصفی در ادامه اظهار داشت: «اولا مذاکرات سیاسی که وحی منزل نیست، بالاخره اطراف قضیه می نشینند و راه برون رفت را پیدا می کنند، اگر اراده باشد مساله حل می شود. مساله بعدی این است که مذاکرات سیاسی سیاه و سفید نیست. اتفاقا وقتی به نتیجه نمی رسد که سیاه و سفید ببینیم. گاهی اوقات یک فضاهای خاکستری هم هست. بله مذاکرات می تواند به نتیجه نرسد ولی مرحله ایش کنند، این هم یک راه حل است. می تواند وضعیت موجود را حفظ کنند و باز یک فضایی را بوجود بیاورند. من در مذاکرات نیستم براساس تجربیاتم که از مذاکرات سیاسی قریب ۳۰ سال داشتم این را می گویم».