خانواده زندانی آمریکایی در ایران خواستار آزادی وی شدند

نویسنده

» گزارشی از ای بی سی

خانواده امیر حکمتی، تفنگدار سابق آمریکا که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده است، از حضور محمود احمدی نژاد در نیویورک استفاده کردند و خواستار آزادی وی شدند.

وی درحالیکه برای دیدار از مادربزرگش به ایران آمده بود در اوت سال ۲۰۱۱ دستگیر شد. خانواده وی در جریان یک کنفرانس خبری که در دیترویت برگزار شده بود درخواست کردند که امیر حکمتی طی اقدامی انساندوستانه آزاد شود.

رامی کردی، خواهر شوهر وی گفت: “ما خواستار بخشش هستیم. ما خواستار دیپلماسی هستیم. ما خواستار انسانیت هستیم. ما امیدواریم که احمدی نژاد با طرح موضوع بازگشت امیر به آغوش خانواده، حضور او را در کنار پدر در حال مرگش میسر سازد.”

سارا حکمتی، همسر رامی کردی، می افزاید: “ما امیدواریم که مقامات ایرانی که در آمریکا هستند به درخواست ما پاسخ بدهند.”

امیر حکمتی متولد ایالت آریزونا و بزرگ شده ایالت میشیگان آمریکاست. خانواده امیر ساکن شهر فلینت هستند؛ جایی که علی حکمتی، در یک کالج تدریس می کرد.

ایران، امیر حکمتی را متهم به جاسوسی برای سیا کرد و به اعدام محکوم شد. این حکم در ماه ژانویه نقض شد اما او همچنان در زندان است و تماس محدودی با خانواده اش دارد. هنوز دادگاهی برای او برگزار نشده است.

دولت ایالات متحده بارها جاسوس بودن امیر حکمتی را تکذیب کرده است. در ماه اوت سال جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا در پی دریافت گزارش هایی مبنی بر کاهش وزن شدید حکمتی درباره وضعیت سلامت وی ابراز نگرانی کرد.

داوود ولید، رئیس شورای اسلامی ایالت میشیگان گفت که گروه او بارها تلاش کرده است از طرف خانواده حکمتی با مقامات ایران تماس بگیرد.

ولید می گوید که برای رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، درباره زندانی شدن حکمتی نامه نوشته و “بعنوان یک مسلمان از او که مسلمان است، خواستار آزادی یک مسلمان دیگر شده است.”

وی می گوید: “آنها سازمان ما را بخوبی می شناسند. ما آنها را می شناسیم و آنها هم ما را می شناسند.”

بهناز حکمتی، مادر امیر در جریان دیدارش از ایران در زمستان سال گذشته موفق شد چندین بار با وی دیدار کند. از آن زمان به بعد دیدار ها محدود شده است.

سارا حکمتی، می گوید: “باید به او اجازه تماس تلفنی و دیدار هفتگی داده شود. او هیچ تماسی با ما نداشته است. ما اصلا از شرایط او خبرنداریم.”

لنا مسری، وکیل شورای اسلامی میشیگان، می گوید که این شورا و خانواده حکمتی بعد از تلاش های فراوان پشت پرده، می خواهند بطور علنی درخواست شان را مطرح کنند.

وی می گوید از هر راهی که رفتیم به بن بست خوردیم. او می گوید مقامات ایرانی امیدوارند که حکمتی را با زندانیان گوانتانامو، تعویض کنند.

وی گفت: “متاسفانه از او بعنوان یک اهرم فشار استفاده شده است.”

ای بی سی نیوز، 25 سپتامبر