با شوت زدن تنش را از بین خواهیم برد

نویسنده

» گزارشی از ایل جورناله

گایا چزاره

 

فدراسیون فوتبال آمریکا پیشنهاد برگزاری یک بازی دوستانه را به ایران داده است. روابط دو کشور از 30 سال پیش قطع شده است.

در آخرین روز المپیک پکن، دو زن قهرمان ما را به فکر فرو بردند. ناتالیا پادرینا از روسیه و نینو سالوکوازده از گرجستان روی سکوی مدال ها در کنار هم ایستادند و حتی یکدیگر را در اغوش گرفتند: این یک واقعه تارییخی و به یاد ماندنی بود زیرا در همان زمان دو کشور روسیه و گرجستان در حال جنگ بودند. ورزش در جایی که جنگ مردم را از یک دیگر جدا کرده است، به هم پیوند می دهد. به همین دلیل آمریکا قصد دارد جاده عادی سازی روابط را با سلاح جدیدی طی کند که به هیچ عنوان ویرانگر نیست: فوتبال. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که دعوت نامه ای از سوی فدراسیون فوتبال آمریکا دریافت کرده اند مبنی بر برگزاری یک بازی دوستانه بین ایران و آمریکا در تهران. آمریکایی ها دو تاریخ را پیشنهاد کرده اند: 10 اکتبر یا 4 نوامبر در ورزشگاه آزادی. اما قبول کردن این پیشنهاد از سوی تهران زمان می برد.

 

به نظر می رسد که استراتژی آمریکا ادامه دیپلماسی معروف به پینگ پونگ باشد، همان استراتژی که در دهه هفتاد نه تنها باعث تبادل بازیکن بین آمریکا و چین شد، بلکه فرصتی برای  تنش زدائی بین دو کشور فراهم آورد که نتیجه آن سفر ریچادر نیکسون به چین شد. در عین حال باراک اوباما هم پیشنهاد گفتگو با ایران را از مدتی قبل، مطرح کرده است. توپی که در این مسابقه فوتبال شوت می شود ممکن است گل شود و دیواری را که سال ها بین ایران و آمریکا قرار گرفته است خراب کند و یک واقعه سمبولیک شکل بگیرد: بازگشت یک هیئت آمریکایی به ایران برای اولین بار از سال 1980، سالی که روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا قطع شد. دو تیم فوتبال قبلا در جام جهانی 98 قرانسه با هم بازی کرده اند و ایران با نتیجه 2 بر 1 پیروز شد. همچنین در سال 2000 در کالیفرنیا یک بازی دوستانه بدون تماشاچی برگزار کردند که نتیجه آن یک بر یک مساوی شد. اما دو تیم هرگز در ایران در مقابل هم قرار نگرفته اند.

 

کسی نمی داند که آیا این بار توپ فوتبال می تواند وارد دروازه عدم تفاهم دو کشور بشود. عدم تفاهمی که به نظر می رسد حتی با تلاش های رئیس جمهور آمریکا از بین نرفته است. روز گذشته محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور ایران که در آستانه انتخابات روز 12 ژوئن برای برنده شدن تلاش می کند، اظهار داشت که به برنامه های اتمی اش ادامه می دهد و دیگر باب گفتگو با گروه 1+5 که شامل آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه، روسیه و آلمان بسته شده است. او دقیقا خطاب به آمریکا که در انتظار لحنی آرام تر از سوی ایران است گفت:« آنهایی که هزاران کلاهک هسته ای دارند چرا قصد دارند برنامه های اتمی صلح آمیز سایر کشورها را متوقف کنند؟» و در پایان رئیس جمهور تندرو ایران پیشنهاد اوباما برای گفتگو را زیر سووال برد:« ایران می خواهد بداند که این تغییر لحن اعلام شده واقعی است یا فقط یک حرف است».

 

در عین حال به نظر می رسد که احمدی نژاد در آرزوی برنامه تلویزیونی است که در سرتاسر جهان پخش شود. او گفته است  آماده مناظره با پرزیدنت اوباما است و به گفته آژانس خبری فارس نیوز آماده رفتن به نیویورک برای حل کردن مشکلات جهان و مدیریت مسائل امنیتی است که بشریت را تهدید می کند. بعلاوه  او عدم دیدار فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا را هم به گردن آمریکا انداخت و ضمن گفتن این نکته که روابط ایران و ایتالیا خوب است، افزود:« می دانیم که برخی از کشورهای اروپایی تحت فشار کشورهای دیگر هستند اما ما زیاد نگران این موضوع نیستیم».

 

منبع: ایل جورناله 26 مه