استقرار مجدد پلیس منکرات درشهرها

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون به محدودیت در پوشش زنان

چند روز قبل نیروی انتظامی ایران کمپین جدیدی را در تهران علیه “بدحجابی” آغاز کرد. مأموران این نیرو در محورهای اصلی پایتخت مستقر شده اند. به زنان، چه راننده چه عابر، در صورتی که “حجاب اجباری مناسب”ی نداشته باشند، تذکر داده می شود.

براساس قوانین اسلامی که از سال ۱۹۷۹ در ایران مطروحه گردیده، زنان مجبورند لباس و مانتوی گشاد به تن کنند و سر و گردن خود را بپوشانند.

طی هفته های اخیر، بسیاری از محافظه کاران مذهبی نسبت به عدم رعایت حجاب توسط برخی زنان در خیابان های پایتخت به انتقاد پرداخته اند. همچنین دو گردهمایی برای انتقاد نسبت به این پدیده طی چند هفته اخیر برگزار شده است.

 

گشت “ارشاد”

رییس جمهور حسن روحانی، شخصیت میانه رو، که قبل از انتخابات ماه ژوئن ۲۰۱۳ وعده آزادی های فرهنگی و اجتماعی بیشتری را در جمهوری اسلامی داد، در ماه اکتبر از نیروی انتظامی خواست که نسبت به مقوله حجاب مدارای بیشتری به خرج دهد.

نیروی انتظامی برای اطمینان یافتن از اینکه زنان به خوبی قوانین مربوط به پوشش اسلامی را رعایت می کنند، بیش از ده ها سال است که با تشکیل گشت “ارشاد” افرادی را که پوشش مناسب ندارند جریمه و حتی دستگیر می کند.

چند روز پیش فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که در اکثریت موارد، به زنان “بد حجاب” صرفاً تذکر شفاهی داده می شود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سردار اسماعیل احمدی مقدم، نوشته است: “چهار تا پنج درصد از این زنان به مراکز انتظامی برده می شوند و پرونده تنها نیم درصد از آنان به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.” او گفت که در سال گذشته [۱۳۹۲]، تعداد ۱۸هزار زن به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین حجاب اسلامی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

منبع: لیبراسیون، ۱۴ ژوئن