بازگشت احمدی نژادی ها در سالروز جنبش سبز

نویسنده
فیروزه متین

» وزارت کشور: تشکیلات یکتاغیرقانونی است

در حالی که تاکنون دو تن از یاران اصلی محمود احمدی نژاد به اتهام فساد مالی و اختلاس بازداشت شده اند و زمزمه ها مبنی بر لزوم محاکمه خود وی نیز این روزها بالا گرفته است، گردهمایی اطرافیان و وزرای کابینه های او به بهانه راه اندازی تشکیلاتی با نام یکتا [یاران کارآمدی و تحول ایران] با واکنش وزارت کشور مواجه شد.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، اطرافیان احمدی نژاد در این گردهمایی که خبر برگزاری آن را رسانه های اصولگرا بازتاب داده اند، از موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز به عنوان نمادی از وحدت اصولگرایان دعوت کرده اند.

گفتنی اینکه همکاران محمود احمدی نژاد در سالگرد راهپیمایی میلیونی مردم تهران در اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸، اعلام موجودیت کرده اند.

خبرگزاری فارس، درباره اعلام موجودیت جبهه “یکتا” و اعضای هیات موسس آن می نویسد: “جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» روز دوشنبه ۲۵ خرداد ساعت ۱۶ در مجتمع فرهنگی شهدای هفت‌تیر با محوریت برخی از وزرای دولت نهم و دهم و برخی نمایندگان مجلس اعلام موجودیت کرد.این جبهه با هدف بررسی و گزارش مشکلات کشور به صورت شفاف در موضوعات سیاست خارجی، داخلی، اقتصادی،فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به مسئولان تشکیل شده است”.

فارس اسامی موسسان این جبهه را اینچنین اعلام کرده است: “۱- حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، ۲- فریدون عباسی دوانی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، ۳- محمدمهدی زاهدی وزیر علوم و تحقیقات دولت نهم، ۴- کامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات دولت دهم، ۵- سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، ۶- محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم، ۷- مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهد دولت دهم، ۸- محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، ۹- مصطفی محمدنجار وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور دولت دهم، ۱۰­- لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم، ۱۱­- علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم، ۱۲- ابراهیم عزیزی معاون توسعه و برنامه ریزی دولت نهم، ۱۳- اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم”.

براساس همین گزارش فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره ارتباط این مجمع با احمدی‌نژاد گفته: “این مجمع به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و ساز و کار خودش را دارد”.

گفتنی است دبیری این جبهه تا تشکیل جلسه و مشخص شدن شورای مرکزی برعهده حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پروش دولت دهم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، موحدی کرمانی،دبیرکل جامعه روحانیت مبارز اصلی ترین چهره سیاسی اصولگرایی بوده که در همایش این گروه شرکت کرده و از آنها خواسته است در انتخابات پیش روی مجلس شرکت کنند.

در همین باره، محمدمهدی زاهدی از اعضای هیأت مؤسس جبهه یکتا گفته است: “این تشکل یک تشکل اصولگراست و سعی می‌کند با جریان اصولگرایی کشور هماهنگ باشد. ما هنوز صحبتی با شورای همگرایی اصولگرایان و جلسات سه‌جانبه مؤتلفه، پایداری و ایثارگران نداشتیم و درحال حاضر در حال سازماندهی تشکل‌ هستیم. ما با همه صحبت خواهیم کرد”.

او افزوده است: “با توجه به تاکید آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مبنی بر اینکه این جریان در انتخابات حضور داشته باشد، ما نیز حتما این را در دستور کار قرار خواهیم داد. جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) یک جبهه گفتمانی است که سعی دارد بین نیروهای ارزشی، متدین و انقلابی در سراسر کشور هماهنگی و انسجام انجام شود و هدف این تشکل نیز تبیین گفتمان امام و رهبری است”.

مسعود زریبافان یکی از اعضای هیات مؤسس جبهه یکتا و متهم پرونده اختلاس در بنیاد شهید نیز گفته: “جبهه یکتا برای انتخابات ایجاد نشده است و برای کار گفتمانی و عملیاتی کردن گفتمان انقلاب، امام و رهبری تشکیل شده است. جبهه یکتا باید به انتخابات، کارهای سیاسی و اجرایی کشور کمک کند نه اینکه در انتخابات فقط بخواهد لیست بدهد. تشکل یکتا در انتخابات به جریان‌های ارزشی کشور کمک می‌کند و لیست نمی‌دهد. ما با تمام جریان‌های اصولگرایی آشنا و دوست هستیم و اعتقاد داریم که باید همگرایی بین همه وجود داشته باشد.ما قصد دادن لیست در انتخابات را نداریم و اگر کسی بخواهد از این جبهه کاندیدا شود، می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد؛ ولی اگر بخواهیم در بحث انتخابات کمک کنیم تلاش می‌کنیم که همسو، هم جهت و هم گرا با اصولگرایان حرکت کنیم و انشاءالله ساز جداگانه‌ای نزنیم. ما از پیوستن هر یک از مدیران در رده‌های مختلف به جبهه یکتا استقبال می‌کنیم.”

راه اندازی این تشکیلات اصولگرا در حالیست که وزارت کشور تشکیل این حزب را غیر قانونی دانسته است.

 حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور گفته است: “تشکل سیاسی به نام «یکتا» از کمیسیون ماده احزاب هیچگونه مجوزی درخواست نکرده است بنابراین هرگونه فعالیت آنها خلاف قانون است و باید پاسخگو باشند. هرگونه فعالیت سیاسی افراد در غالب حزب، گروه و تشکل و با هر عنوان و نامی باید با دریافت مجوز باشد؛ از این رو تحرکاتی که این روزها با عنوان یکتا انجام شده خلاف قانون است و آنها باید پاسخگو باشند”.

در همین حال، سایت میانه روی فرارو، راه اندازی این تشکیلات را با هدف احیای محمود احمدی نژاد ارزیابی کرده و به نقل از حشمت اله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس نوشته است: “احمدی‌نژاد هم مانند روسای جمهور اسبق ایران به سمت سازوکاری رفته است که در صحنه سیاست کشور کماکان حضورداشته باشد. او بعد از یک دوره سکوت اکنون در آستانه انتخابات مجلس شروع به فعالیت کرده و تیم سیاسی او نیز فعال خواهند بود. این امر فی‌نفسه خوب است که به سمت ساختار سازی سیاسی حرکت کنند اما واقعیت این است که آن‌ها هم مانند جریان‌های سیاسی حول‌وحوش روسای جمهور گذشته شخص محور هستند… در جامعه‌ای که مردم دچار مشکلات معیشتی باشند و دولت‌ها ساختاری عمل نکنند، زمینه پوپولیسم فراهم است و برخی چهره‌های سیاسی نیز روی آن حساب می‌کنند. روحانی نیز در برخی جاها همین‌طور عمل کرده است. روشن است که نکات ضعف دولت همان چیزی است که رقبای آن بخصوص تیم احمدی‌نژاد از آن استفاده می‌کنند. درواقع احمدی‌نژاد یا هر کس دیگری که با تکیه‌بر این ضعف‌ها شعارهای پوپولیستی بدهد؛ رقیب جدی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آتی است”.