صادرات نفت ایران در معرض خطر

نویسنده

» مقاله کرونیکل درباره پیامد پیوستن ژاپن به تحریم

شرکت مالی ژاپنی نومورا اینترناشنال گزارش کرد تحریم های ژاپن علیه ایران ممکن است سبب کاهش صادرات نفت خام این دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در خاورمیانه (پس از عربستان سعودی) شود. 

بزرگترین شرکت تأمین سرمایه ژاپن اعلام کرد: “تحریم های اخیر ژاپن علیه ایران می تواند صادرات نفت این کشور را به زیر 1.5 میلیون بشکه در مقایسه با 2 میلیون بشکه در روز در حال حاضر کاهش دهد. این رویداد اثر منفی بر تأمین نفت در جهان گذاشته و به افزایش بهای نفت منجر خواهد شد.”

ژاپن در سوم سپتامبر اعلام کرد سرمایه گذاری های جدید نفتی و گازی در ایران را به حالت تعلیق در می آورد و در راستای تازه ترین دور تحریم ها علیه این کشور، دارایی 88 نهاد و 24 شخصیت را مسدود خواهد کرد.

ایران به دلیل امتناع از توقف غنی سازی اورانیوم تا سرحد خلوص تسلیحاتی، مشمول تحریم های سازمان ملل متحد و ایالات متحده شده است. تحریم های مازاد آمریکا علیه ایران و شرکت های فعال در این کشور، باعث توقف سرمایه گذاری شرکت های داچ شل، توتال فرانسه، اِنی اسپا ایتالیا و استت اویل و آ- اِس- آ نروژ در ایران شده است.

نومورا در آخر سپتامبر طی اولین یادداشتی که در خصوص این موضوع منتشر کرد، آورده است: “ما پیش بینی می کنیم قابلیت تولید نفت از سال 2010 تا 2015 تا  15 درصد کاهش یابد. این درحالی است که پیش از وضع تحریم ها انتظار می رفت تولید ایران با 35 درصد رشد همراه شود. ضمناً بعید به نظر می رسد تولید گاز ایران نیز مطابق برنامه پیش برود و این کشور را مجبور می کند تمامی طرح های مربوط به تولید گاز طبیعی مایع را کنار بگذارد.”

نومورا برآورد می کند تولید نفت خام ایران از 5.3 میلیون بشکه در روز در دوره پیش از تحریم ها به 3.5 میلیون بشکه تا سال 2015 کاهش یابد. این رقم حتی کمتر از تولید فعلی ایران، یعنی 3.93 بشکه در روز، خواهد بود.

شرکت اینپکس که در سال 2004 مجوز حضور در حوزه نفتی ایران را بدست آورد، سهام خود را از 75 درصد در اکتبر 2006 به 10 درصد کاهش داده است و علت آن هم تا حدودی به برنامه هسته ای ایران مربوط می شود. وزارت بازرگانی ژاپن صاحب 18.9 درصد از سهام شرکت اینپکس است.

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 4 اکتبر