هیچ نقضی در تحریم ها صورت نگرفته

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از افزایش صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران به آسیا در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با همین زمان در سال گذشته در حدود ۲۵ درصد افزایش نشان می دهد. دلیل این افزایش در کاهش سخت گیری کشورهای غربی نسبت به تحریم های وضع شده علیه ایران قابل توضیح است.

آن طور که از شواهد امر پیداست، تأخیر به وجود آمده در روند مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه شش کشور تأثیری بر این افزایش نداشته. آخرین مهلت مذاکرات بین المللی که در ابتدا برای تاریخ ۲۰ ژوئیه مقرر شده بود، برای چهار ماه دیگر تمدید شد تا شاید بتوان در این مدت به یک توافق جامع بر سر پرونده هسته ای، که به شدت بر روابط میان ایران و غرب سایه افکنده، دست یافت.

چین، هندوستان و کره جنوبی، به عنوان اصلی ترین واردکنندگان نفت ایران، در شش ماهه اول سال جاری به طور روزانه در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از نفت خام ایران را خریداری کرده اند. براساس آمارهای گمرکی و دفاتر ثبت نقل و انتقالات بندری، این میزان در شش ماهه اول سال گذشته به طور روزانه در حدود ۹۶۱ هزار و ۲۳۶ بشکه بوده است.

تنها در مورد چین، به عنوان اولین واردکننده نفت ایران، شاهد یک افزایش ۵۰ درصدی هستیم؛ خریدهای انجام شده توسط هندوستان نیز در حدود یک سوم افزایش داشته است.

جیمز دیویس، مشاور شرکت “فاکتس گلوبال انرژی”، دراین خصوص می گوید: “ما در رابطه با نفت خام ایران بیشتر روی افزایش آن حساب کرده ایم تا کاهش آن؛ البته این منوط به آن شرط است که دو طرف به طور کامل در مذاکرات شکست نخورند.”

این کارشناس براین عقیده است که چنین افزایشی باعث بالا رفتن میزان تولید نفت خام ایران در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۵ خواهد شد.

براساس توافق مقدماتی منعقد شده در ژنو در ماه نوامبر سال گذشته، صادرات نفت خام ایران نمی بایست از مرز یک میلیون بشکه در روز فراتر می رفت.

ولی فراتر رفتن تولید نفت خام ایران باعث واکنش شدید ازسوی واشنگتن نشده، چرا که به عقیده آنان، افزایش صادرات “مایع های هیدروکربنی” [مخلوطی از هیدروکربن های سبک] معمولاً به لحاظ آماری در صادرات نفتی لحاظ نمی شود و به همین دلیل در چارچوب تحریم ها نمی گنجد.

منبع: لوریان لوژور، ۳۱ ژوئیه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran