ادامه روابط اسراییل و ایران

نویسنده

» گزارش لاکروا:

گروه عوفر، که یکی از بنیانگذاران آن به نام سمی عوفر، ثروتمندترین مرد اسراییل، روز جمعه درگذشت، منشأ یک رسوایی بزرگ در مورد روابط بازرگانی با ایران شد.  علی رغم تکذیب های رسمی، تبادلات میان این  گروه با ایرانی ها بسیار قابل توجه بوده است.

دولت یهود همواره به شکلی خستگی ناپذیر از جامعه بین المللی خواسته است تا ایران را که دشمن اصلی اش محسوب می شود تحریم کند. ولی پول رنگ و بوی دیگری دارد. وزارت خارجه ایالات متحده این شرکت قدرتمند را نسبت به فروش یک کشتی تانکر به کشتیرانی جمهوری اسلامی به ارزش ۶ میلیون یورو در سال ۲۰۱۰ مورد مؤاخذه قرار داده، زیرا این اقدام نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل است که به منظور تحریم فعالیت های هسته ای آن اعمال گردیده. این شرکت در این مورد خاص اظهار اشتباه کرده است.

طی سال ها، روابط گروه اوفر با ایران به مرز ۲۰ میلیون یورو رسیده. این گروه دارنده شرکت دریایی زیم است که شعبه ای به نام “تانکر پاسیفیک” نیز در سنگاپور دارد. تانکر پاسیفیک با داشتن ۴۵ نفت کش، قسمت اعظم نفت کش های حامل نفت خام را که تا نوامبر ۲۰۱۰ در بندرهای ایرانی، ازجمله بندرعباس و جزیره خارک تردد داشتند در کنترل خود دارد.

میر داگان، رییس سابق موساد، به کمک برادران اوفر آمده و در این رابطه اظهار داشته “این گروه با ایران مبادلاتی نداشته و برخلاف قوانین بین المللی نیز عمل نکرده، زیرا هیچ گونه تحریمی در این زمینه علیه ایران اعمال نشده است”.

درحقیقت تحریم های سازمان ملل به نفت پالایش شده مربوط می شوند و نه نفت خام. به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، قانون کاملاً واضح است. او در این رابطه می گوید: “داشتن هرگونه رابطه ای با ایران ممنوع است.” با این حال، هر وزارتخانه ای در عمل به شیوه خود قانون را تفسیر می کند. 

ده ها شرکت مرتبط با وزارت دفاع در مبادله تسلیحاتی با جمهوری اسلامی به ثروت های هنگفتی دست یافته اند. اخیراً نیز آمریکایی ها یک شرکت اسپانیایی را که در تلاش بوده تا هلی کوپترهای اسراییلی به ایران بفروشد مورد فشار قرار داده اند. شرکت های اسراییلی ازطریق شرکت های ثالث مستقر در ترکیه، اردن، دوبی، مصر و چین با جمهوری اسلامی در ارتباط هستند.

دولت یهود به صادرات اجناس دیگر، ازجمله کود، آفت کش، بذر، و ابزارآلات آبیاری نیز مبادرت ورزیده. محموله های پرتقال و سیب نیز تحویل ایران شده اند. سال گذشته در زمان بازدیدهای مخفی، یک گروه از مشاوران و مهندسان اسراییلی برای ساخت کارخانه های بسته بندی مواد غذایی درنظر گرفته شدند.

 

واردات مرمر توسط اسراییل ازطریق ترکیه

در جهت دیگر نیز اسراییل سنگ مرمر استخراج شده از معادن سنگ متعلق به دولت ایران را ازطریق ترکیه وارد خاک خود می کند که البته به این واردات باید بادام هندی و پسته را نیز افزود. این محصولات به همراه فرش و نفت خام مهم ترین منابع درآمد ایران محسوب می شوند.

مجازات گروه اوفر در صورت نقض قوانین اسراییل بسیار ناچیز است. این گروه که یک دولت در دولت محسوب می شود و شاخه های سیاسی متعددی دارد، درواقع یک امپراطوری را مدیریت می کند و برای هزاران خانواده ایجاد شغل کرده و خدماتی را در سطح امنیت ملی به انجام رسانده.

سمی اوفر، رییس و بنیانگذار این گروه، که به عنوان ثروتمندترین مرد اسراییل شناخته می شود، روز جمعه ۳ ژوئن در سن ۸۹ سالگی به دنبال یک بیماری طولانی مدت درگذشت.

منبع: لاکروا، ۵ ژوئن