ادامه بازداشت ها در تهران؛ از محمد نوری زاد تا پدر سعید زینالی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» جزئیات و آخرین وضعیت دستگیر شدگان

درحالی که بازداشت شدگان روز شنبه در مقابل زندان اوین همچنان زندانی هستند، روز گذشته و با ادامه دستگیری ها، محمد نوری زاد در منزل شخصی اش و داوود نعمتی و زرتشت احمدی راغل در مقابل ساختمان دنا در خیابان گاندی تهران بازداشت شدند.

تعدادی از فعالین مدنی و سیاسی به اتفاق تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی روزهای دوشنبه در مقابل ساختمان دنا و روزهای شنبه در مقابل زندان اوین تحصن می کنند. بازداشت های روز شنبه و همچنین دیروز مربوط به این تحصن هاست. روز شنبه هاشم زینالی پدر سعید زینالی، سیمین عیوض زاده مادر امید علی شناس، محسن شجاع فعال مدنی، رضا ملک مامور سابق وزارت اطلاعات و همچنین زندانی سیاسی سابق و لیلا غفاری و شروین یمنی از حامیان محمدعلی طاهری بازداشت شدند. آنها در بند قرنطینه زندان اوین و زندان قرچک ورامین زندانی هستند، مادر امید علی شناس همچون فرزند زندانی اش دست به اعتصاب غذا زده و در حالیکه همه بازداشت شدگان با خانواده های خود تماس گرفته اند اما از پدر سعید زینالی هیچ خبری در دست نیست.

بازداشت شدگان دیروز هم وضعیت نامشخصی دارند و هنوز مشخص نیست به کدام زندان و با چه اتهامی منتقل شده اند.

تحصن مقابل ساختمان دنا در خیابان گاندی و همچنین مقابل زندان اوین پس از پایان تحصن نسرین ستوده در مقابل دفتر کانون وکلا آغاز شد. نسرین ستوده در اعتراض به حکم محرومیت ۳ ساله اش از وکالت دست به تحصن زده بود. با پایان تحصن او که از سوی برخی از فعالان مدنی و سیاسی هم همراهی می شد، محمد نوری زاد، مستندساز و فعال سیاسی و محمد ملکی، فعال سیاسی و اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، در مقابل ساختمان دنا دست به تحصن زدند. دکتر ملکی به روز گفته بود که در اعتراض به ممنوع الخروجی اش دست به تحصن زده؛ او همچنین خواستار بازگرداندن اموالی است که از خانه شخصی اش توسط نیروهای امنیتی برده شده. به مرور تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی و همچنین خانواده های زندانیان سیاسی و همچنین شاگردان و حامیان محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه هم که به اعدام محکوم شده به این تحصن پیوستند.

آتیلا علی شناس، پدر امید علی شناس که فرزندش در بند ۸ زندان اوین و در اعتراض به بازداشت مادرش در اعتصاب غذا به سر می برد به روز می گوید که همسرش هم از لحظه ورود به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده است.

او می گوید که در برگه چاپی زندان، اتهام همسرش را “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در حمایت از سرکرده عرفان حلقه” نوشته اند. او توضیح می دهد: “هیچ ربطی به عرفان حلقه ندارد ولی درست یا غلط ما به فال نیک گرفتیم که اگر اتهام این است وقتی قاضی به پرونده رسیدگی می کند بلافاصله معلوم می شود که این اتهام در مورد ایشان بی مورد است”.

آقای علی شناس دلیل تحصن همسرش در مقابل زندان اوین را این چنین توضیح می دهد: “دلیل اصلی که سیمین جلو اوین می رفت این است که از پارسال، حداقل از آبان ماه پارسال ما قید وثیقه داشتیم که تا دادگاه با صد میلیون آزاد شود.ما وثیقه را هم بردیم و تحویل دادیم ولی رد کردند و هیچ وقت هم توضیح ندادند به چه دلیل. هرجا هم مراجعه کردیم، دادسرا و دادگاه انقلاب و… همه گفتند غیرقانونی است، باید آزاد کنند چون قرار وثیقه صادر شده و باید آزاد شود. برای پی گیری هم دادسرا و دادگاه انقلاب و تجدیدنظر به هم پاس می دهند. ما از قاضی مقیسه هم شکایت کرده ایم اما به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم. به جناب آقای روحانی نامه نوشتیم، به دفتر رهبری نامه نوشتیم، هیچ کسی جوابی نداد. در نتیجه سیمین گفت من خودم می روم، هر بلایی سرم بیاید می روم تا پسرم را آزاد کنند”.

امید علی شناس، فعال مدنی است که به ۱۰ سال زندان محکوم شده و به گفته پدرش دادگاه تجدیدنظر تاکنون حکم نهایی او را ابلاغ نکرده است.

آتیلا علی شناس که فرزندش در بند ۸ زندان اوین و همسرش در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذا به سر می برند نگران وضعیت سلامتی آنها است: “خیلی نگران وضعیت سیمین هستیم که از لحظه ورود به زندان قرچک اعتصاب غذا کرده. مشکل فشار خون قابل توجهی دارد، اگر قرص مرتب نخورد. ضربان قلب اش نامنظم است. الان هم که اعتصاب کرده قابل پیش بینی نیست که چه مشکلی پیش بیاید. ما واقعا نگران هستیم. از طرفی امید هم در بند ۸ اوین اعتصاب کرده. به ما که فقط می گوید حالم خوب است نگران نباشید ولی به هرحال در اعتصاب است و اعلام کرده تا مادرم را آزاد نکنید ادامه می دهم. دیروز عصر هم درگیری به وجود آمده، امید رفته بود افسر نگهبانی و سوال کرده بود که مادرم را چکار کردید کجا بردید و به چه اتهامی گرفتید. افسر نگهبان، خزائی نامی، برخورد توهین آمیز می کند و امید هم تذکر می دهد. افسر نگهبان حمله فیزیکی می کند و درگیری به وجود می آید یک سری می آیند جدا کنند. لحظه ای که جدا می کردند افسر نگهبان تهدید می کند که اگر راست می گویی بیا هواخوری ببینم چه می گویی”.

او در عین حال خبر می دهد که از سوی دادسرای اوین از خانواده های بازداشت شدگان خواسته شده روز شنبه نماینده ای برای مذاکره و صحبت معرفی کنند؛ مساله ای که اکرم نقابی، مادر سعید زینالی هم تایید می کند: “گفته بودند چهارشنبه بیایید، امروز رفتیم گفتند بیخود نیایید بروید، شنبه همه بیایید یک نماینده معرفی کنید تا صحبت کنیم. هیچ خبری هم از وضعیت پدر سعید به من ندادند. ما هیچ خبری نداریم و هیچ تماسی نگرفته. بقیه زنگ زده و خبر داده اند که کجا هستند و… اما پدر سعید هیچ تماسی نگرفته”.

خانم نقابی روز شنبه به روز گفته بود که همسرش را در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

سعید زینالی ۲۳ تیرماه ۷۸ و تنها ۵ روز پس از واقعه کوی دانشگاه تهران، در منزل شخصی اش بازداشت شد. از آن تاریخ تاکنون، جز یک تماس تلفنی کوتاه، هیچ خبری از این فارغ التحصیل کامپیوتر دانشگاه تهران در دست نیست.

خانواده سعید زینالی طی ۱۶ سال گذشته از طریق نهادهای مختلف پی گیر سرنوشت فرزندشان بوده اما تاکنون پاسخ درستی دریافت نکرده اند.

مادرش می گوید که دو ماه پیش فردی از بیت رهبری با آنها تماس گرفته و: “رفتیم آدم خوب و خوش برخوردی بود. آنجا به ما قول داده بودند پی گیری کنند، گفتند به ما وقت بدهید و اینور اونور نروید، ببینیم به کجا می رسیم. دو ماه است خبری نشده دیروز به من زنگ زدند که ما خواهش کردیم اینور آنور نروید درست می شود،نگران نباشید. فهمیده بودند که پدر سعید را گرفته اند. گفتند ما پی گیری میکنیم ببینیم به کجا می رسیم، اگر به جایی رسیدیم به شما خبر می دهیم”.