ارتش سوریه قابلیت کنترل شرایط را ندارد

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور:

سواداد الصحلی

به گزارش شبه نظامیان و مسؤولان عراقی، بسیاری از شیعیان این کشور که نسبت به سران مذهبی جمهوری اسلامی اعلام وفاداری کرده اند، در کنار نیروهای بشاراسد علیه مخالفان سوری درحال مبارزه اند. این نبردها به طور غیرمستقیم جهان شیعه و سنی را در برابر یکدیگر قرار داده.

ازنظر عراقی هایی که خود را از طرفداران علی خامنه ای می دانند، شورش علیه بشاراسد در سوریه که اکثریت آن را سنی ها تشکیل می دهند، تهدیدی برای نفوذ شیعیان در منطقه است.

به همین دلیل آنها دفاع از بشاراسد و اطرافیانش را که برخاسته از اقلیت شیعه علویون در سوریه هستند، وظیفه خود می دانند.

در میان این افراد پیکارجویان سابق جنبش مسلح جیش المهدی نیز دیده می شوند. رهبر این جنبش، مقتدی صدر، از اعضای سازمان بدر است که با ایران و جنبش های “عصائب اهل الحق” و “گردان های حزب الله عراق” ارتباط نزدیک دارد و پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ علیه نیروهای آمریکایی مبارزات بسیاری کرده است.

به گفته مسؤولان سیاسی شیعه، این پیکارجویان برای رفتن به سوریه هنوز موافقت رسمی رؤسای جنبش های خود یا دولت عراق را که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهند به دست نیاورده اند.

برخی از آنها، به ویژه مبارزان قدیمی جیش المهدی، قبل از آغاز شورش ها در سوریه حضور داشته اند. این افراد پس از فروپاشی سازمان خود توسط نیروهای عراقی در سال ۲۰۰۷ به سوریه رفته اند. ولی برخی دیگر که مطیع اختیارات مذهبی علی خامنه ای هستند، اخیراً از مرز عبور کرده اند.

 

“جبهه مشخصی وجود ندارد”

یکی از اعضای سابق جیش المهدی که در سوریه است و خود را “ابو هاجر” معرفی می کند در تماس تلفنی ماهواره ای می گوید: “ما در اینجا گروه ابوالفضل عباس را تشکیل دادیم که متشکل از ۵۰۰ نفر عراقی، سوری و دیگر ملیت هاست.”

این عراقی که قبل از آغاز شورش ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ به این کشور پناهنده شده، در ادامه می گوید: “زمانی که مبارزات در منطقه ما آغاز شد، به همراه ارتش سوریه وارد عملیات نظامی شدیم تا مناطقی را که توسط شورشیان گرفته شده بود پاکسازی کنیم.”

یکی دیگر از مبارزان سابق جیش المهدی به نام “ابومجاهد” اخیراً از سوریه به نجف رفته تا خانواده خود را ملاقات کند. او می گوید که “گروهش وظیفه مراقبت از آرامگاه حضرت زینب و مناطق شیعه نشین اطراف دمشق را برعهده دارد”.

او می افزاید که گروهش گاهی به شورشیان ارتش آزاد سوریه، به ویژه در زمان هایی که احتمال داده می شود آنها درحال آماده سازی خود برای حمله به آرامگاه زینب یا منازل روحانیون شیعه اند، حمله می کند.

او در ادامه می گوید: “ما دارای یک جبهه مشخص نیستیم، ولی هر از گاهی عملیاتی را به همراه ارتش علیه مقرهای ارتش آزاد سوریه انجام می دهیم.”

شورشیان سوری که ازسوی امیرنشینان حوزه خلیج فارس مورد حمایت اند، مبارزان شیعه را با شبه نظامیان حکومت اسد یکی می دانند. برخی از این مبارزان شیعه توسط شورشیان دستگیر یا کشته شده اند.

در منطقه “امین” که یکی از مناطق شیعه نشین بغداد است، تصویری بزرگ از یکی از مبارزان جیش المهدی به دیوار چسبانده و زیر آن نوشته شده: “شهید”. ساکنین این منطقه تأیید می کنند که این شخص در سوریه کشته شده است.

شورشیان سوری در ماه سپتامبر ویدئویی را در یوتیوب قرار دادند که مرد جوانی به نام “احمد المخوصی” را نشان می داد. او با صورت متورم اعتراف کرد که یکی از مبارزان جیش المهدی است.

شیعیان عراقی تأیید کرده اند که “او به همراه آنها وظیفه دفاع از اطراف آرامگاه حضرت زینب را برعهده داشته و سپس توسط ارتش آزاد سوریه دستگیر، شکنجه و کشته شده است”.

 

کارشناسان حزب الله لبنان

رهبران چندین جنبش مسلح عراقی که ازسوی رویترز مورد سؤال قرار گرفته اند، همگی براین نکته تأکید داشته اند که هیچ مبارزی را به سوریه اعزام نکرده اند.

یکی از مسؤولان سازمان بدر که نخواست نام خود را فاش کند دراین خصوص گفت: “ما هیچ کس را به سوریه نفرستاده ایم […] برخی از افراد جنگیدن در سوریه را برای خود واجب دانسته اند و شاید آنها بدون هماهنگی با رؤسایشان به سوریه رفته باشند.”

فعالان و مسؤولان سیاسی عراقی به رویترز اظهار داشتند که به نظر می رسد مبارزانی که به سوریه رفته اند ایرانی نیستند، بلکه از افراد حزب الله لبنان اند که متحد حکومت تهران است و کارشناسانی را به سوریه اعزام کرده تا مبارزان را آموزش دهند.

 ابومجاهد می گوید: “ایران بواسطه حزب الله در آنجا عمل می کند. درجه داران و پیکارجویان حزب الله لبنان افراد غیرنظامی را آموزش می دهند تا توان خود را برای مبارزات افزایش دهند.”

یکی از مسؤولان سیاسی نزدیک به جنبش های مسلحانه می گوید: “جمهوری اسلامی یکی از مسؤولان سازمان بدر را برای کنترل گروه های پیکارجوی عراقی تعیین کرده تا فعالیت های آنها را با دولت دمشق هماهنگ کند.”

ابومجاهد همچنین می افزاید: “به نظر نمی رسد که ارتش سوریه قابلیت کنترل شرایط را داشته باشد. آنها هر روز می آیند و حدود یکی دو ساعت برای آزادسازی مناطقی که به دست شورشیان افتاده تلاش می کنند و سپس می گذارند ما خودمان شرایط را به همراه ساکنان شیعه این مناطق به دست بگیریم و آن را مدیریت کنیم.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۶ اکتبر