امام جمعه اصفهان: اسیدپاش ها سرنخی از خود به جا نگذاشته اند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با حجت السلام رهبر و نمایندگان اصفهان

هنوز از وضعیت آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا خبری منتشر نشده که روز گذشته زهرا محمدی و صنم فارسی، دو خبرنگار دیگر این خبرگزاری دولتی هم در اصفهان بازداشت شدند. آنها در حالی به دلیل اطلاع رسانی درباره اسیدپاشی ها و اعتراضات مردم اصفهان بازداشت شده اند که عاملان اسیدپاشی همچنان آزاد هستند و حجت الاسلام رهبر، امام جمعه اصفهان، در مصاحبه با “روز”می گوید اسیدپاشان تاکنون سرنخی از خود برجای نگذاشته اند.

همزمان و در همین ارتباط رفته ام سراغ نمایندگان استان اصفهان در مجلس و از آنها درباره انگیزه اسیدپاشان و علل ناتوانی مسئولان قضایی و امنیتی در شناسایی و بازداشت اسیدپاشان سئوال کرده ام. محمد فیروزی و سکینه عمرانی که اعضای فراکسیون رهروان ولایت هستند در مصاحبه با “روز” اظهارات متفاوت و ضد و نقیضی مطرح می کنند. آقای فیروزی می گوید انگیزه اسیدپاشان شخصی است و خانم عمرانی اسیدپاشان را با عوامل بیگانه مرتبط می داند و در عین حال مدعی است که اسیدپاشان از سوی مسئولان شناسایی شده اند و سرنخ هایی به دست آمده است. از طرف دیگر کمیل کاوه، مسئول انصار حزب الله اصفهان در پاسخ به این سئوال که موضع انصارحزب الله در قبال این اسیدپاشی ها چیست و آیا تلاشی برای شناسایی مجرمان کرده اند یا خیر، می گوید “جوابش مشخص است”، او اما حاضر به صحبت بیشتر نیست.

 گزارش خبرنگاران “روز” در اصفهان اما حاکی از کاهش تردد زنان در سطح شهرست و اینکه در همین حال دو موتوسوار که کاسکت های سیاه بر سر داشته اند به اتوبوس شهرک علمی تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان حمله کرده اند. به گفته آنان در عین حال که همه مردم اسیدپاشی ها را محکوم می کنند اما در مواجهه با دختر یا زن زیبایی که ممکن است آرایشی هم نداشته باشد، گهگاه این جمله شنیده می شود که: همین کارها را می کنید که روی تان اسید می پاشند. یعنی درست است که عوامل هنوز شناسایی نشده اند و انگیزه به طور دقیق مشخص نیست اما مردم معتقدند این اسیدپاشی ها به بحث امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دارد و هر چقدر هم مسئولان تکذیب کنند ذهنیت مردم چنین است.

حجت الاسلام محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان اما در مصاحبه با “روز” می گوید که اگر پس از شناسایی و بازداشت عوامل اسیدپاشی ها مشخص شود که آنها به اسم امربه معروف و نهی از منکر یا بحث حجاب دست به چنین کاری زده اند اشد مجازات درباره آنها اجرا خواهد شد چون هیچ کجای دین اجازه داده نشده که افرادی تحت این عناوین با مردم چنین کنند.

 

حاج آقا تاکنون عوامل اسیدپاشی ها شناسایی و بازداشت نشده اند اما در مقابل خبرنگاران و عکاسان و کسانی که به این اسیدپاشی ها اعتراض دارند بازداشت شده اند. شما به عنوان امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه چه فکر می کنید و چه اقداماتی در راستای دستگیری عوامل اسیدپاشی ها انجام داده اید؟

 اولا بنده امام جمعه موقت اصفهان هستم. امام جمعه اصلی اصفهان آیت الله طباطبایی است. البته بنده ۳۰ سال است که موقت هستم، از همان اوایل بودم. مثل خود تهران که امام جمعه موقت دارد و رویه است. من در تهران ساکن هستم و دو دوره هم مجلس شورای اسلامی بودم. می دانم منظور شما چیست توضیح می دهم. عرض شود که در اصفهان اتفاقی افتاده است که هنوز هم معلوم نیست عوامل آن چه کسانی هستند. من اعتقادی دارم که به شما عرض می کنم. اولا معلوم نیست چه کسانی این کار را کرده اند، ثانیا یک روحانی، امام جمعه یا غیر امام جمعه، یا فرد مسلمان معمولی این عمل وحشیانه و این جنایت را تایید نمی کند. همه برخورد کردند، رد کردند و خواهان مجازات مرتکبین شدند. این جنایت غیرانسانی و این عمل وحشیانه اصلا ربطی به بچه مسلمان ها ندارد و به هر حال اتفاقی است که افتاده. دستگاه قضایی که پی گیر است. مسئولین استان، از استاندار و امام جمعه گرفته تا پلیس و امنیت و.. پی گیر هستند. از تهران رئیس جمهور هیاتی فرستاد، رئیس قوه قضائیه معاون اول اش، یعنی آقای اژه ای را فرستاد. همه هم محکوم می کنند هم پی گیر هستند برای روشن کردن اینکه اصلا ریشه واقعی چی بوده. آنچه لازم است من عرض کنم، بخصوص که از نقطه دوردستی تلفن می کنید چون تبلیغات و جوسازی علیه امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و امثال اینها تبلیغات و جوسازی زیاد است، این است که به طور قطعی عرض می کنم که این اتفاق ربطی به امر به معروف و بچه های متدین ما ندارد. در اصفهان ما اصلا بدحجابی کم داریم، بی حجابی که اصلا نیست، در تهران و ایران اصولا اینطوری است. در خود اصفهان مردم اکثرا صدی نود و نه چادر را از سرشان زمین نمی گذارند. اینکه در اصفهان چنین اتفاقی پشت سر هم بیفتد کاملا مشکوک است. خانم من به شما می گویم چرا این را می گویم. اینکه ظرف یک هفته در سه چهار نقطه زنانی را هدف قرار دهند با اسیدپاشی، که اصلا خیلی شان بدحجاب نبودند، از خانواده های متدین بودند، اینکه جو می سازند که علیه بدحجابی و در راستای امر به معروف است و.. از اساس وجود ندارد بخصوص در اصفهان که ما شرایط اش را می دانیم.

 

اگر بحث امر به معروف و نهی از منکر نیست، فکر می کنید مساله چیست؟چرا چنین اتفاقاتی در اصفهان رخ داده؟

من فکر می کنم یک حرکت هدایت شده و سناریوی طراحی شده از طرف بیگانگان است؛ همان هایی که داعش را درست می کنند برای اینکه آبروی اسلام را ببرند. تروریسم را درست می کنند. همان کسانی که دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند. بنده با قاطعیت آنچه را که برداشت ام است می گویم، بعد از ۳۰ سال - ۴۰ سال کار سیاسی و علمی و فرهنگی و رسانه، تشخیص من این است که یک حرکت هدایت شده ساماندهی شده از طرف دشمنان ایران و دشمنان اسلام است. همان کسانی که نمی خواهند امنیت در کشور ما باشد و مردم آرام باشند. از راه جنگ نتوانستند، از راه تعرض به مرزها نتوانستند. قدرت نمایی ایران را در عرصه های جهانی، در سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم می بینند، پیشرفت های ما را می بینند، حالا آرامش کشور ما را هدف قرار داده اند و به وسیله این چند اتفاقی که افتاده ـ حالا ممکن است فردا هم حرکتی باشد، من نمیدانم. من این حرکت ها را از جانب آنها میدانم. حالا ببینیم پی گیریهای دستگاه قضا به کجا می رسد تا مساله را برای مردم روشن کنند.

 

هنوز عوامل این ماجرا شناسایی و بازداشت نشده اند وانگیزه آنها همچنان نامعلوم است. شما چطور با قاطعیت مساله امر به معروف را نفی می کنید و در عین حال می گویید سناریوی طراحی شده از سوی بیگانگان بوده؟

علت اش را عرض می کنم؛ اولا که چرا در اصفهان؟ اصفهان که شهر بی بند و باری نیست. شهری مذهبی است. دوم اینکه اصفهان را انتخاب می کنند چون شهر توریستی است و خارجی ها می آیند و برمی گردند. این استنباط بنده است. چه کسانی دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند؟ چه کسانی ۳۵ سال است علیه این ملت… فضایی درست می کنندکه شرایط را ناامن نشان دهند و دین و انقلاب و نظام، دین و حجاب را مورد تعرض قرار دهند. اگر راست می گویند و از حقوق بشر حرف می زنند، تروریست ها و داعشی ها ۷ هزار زن را در عراق از ایزدی ها بردند و هر کدام را به صد دلار فروختند. ۵ هزار نفر از مردانشان را کشتند. چرا برای ما و مردم ما دلسوزی می کنند آنجا صدای شان بلند نیست؟ می خواهم بگویم اگر واقعا مساله حقوق بشر است چرا دنیا روی این ها صحبت نمی کند. حالا یک اتفاقی در کشور ما افتاده و پی گیری هم می شود.

 

در صورت شناسایی و بازداشت عوامل اسیدپاشی اگر مشخص شود که انگیزه آنها همین مساله امر به معروف و نهی از منکر و بحث حجاب بوده چطور؟ آیا این مساله را اعلام خواهید کرد که مردم در جریان قرار بگیرند؟

اگر چنین باشد قطعا به اشد مجازات خواهند رسید. ما در اسلام قصاص داریم. این را می گویند مفسد فی الارض و به حکم قانون، حکم اش اعدام است. اگر ثابت شود که کسی به اسم دین و امر به معروف و حجاب این کار را کرده مفسد است، جنایتکار است و غلط کرده که اسم دین را می برد. ما در دین چنین چیزی نداریم. دین کجا گفته به اسم امر به معروف چنین کنید. به هر حال روشن می شود. اگر از این طرف احیانا باشد مجازات شرعی بدون تبعیض و بدون رحم باید در موردشان اجرا شود.

 

اگر بگویند یا مشخص شود تحت تاثیر سخنان شما که گفته بودید امر به معروف باید از تذکر لسانی فراتر برود قرار گرفته اند چی؟ یا سایر ائمه جماعات و تریبون هایی که بحث امر به معروف و نهی ازمنکر را فراتر از تذکر لسانی مجاز دانسته اند.

من هیچ وقت نگفته ام که فراتر از تذکر لسانی اقدام شود. بالاخره این کشور قانون دارد، نیروی انتظامی است قوه قضائیه است که برخوردهای قانونی را انجام می دهند و کسی حق ندارد به اسم دین و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر چنین جنایاتی انجام دهد. امر به معروف و نهی از منکر یک امر مشفقانه و ناصحانه است و بیشتر از این نیست.

 

حاج آقا سئوال این است که چطور تاکنون شناسایی نشده اند؟

بالاخره کسی که چنین جنایتی می کند راههای فرار و گریز و فرار از قانون و مجازات را بلد است، بالاخره خودش را مخفی می کند. سرنخی نمی گذارد جایی و تا این لحظه که نگذشته. خیلی وقت ها اتفاقاتی در دنیا می افتد که مجرم می رود لباسش را عوض می کند، شهرش را عوض می کند و.. این چیزها هست ولی ما معتقدیم بالاخره جنایت بی پاسخ نمی ماند و خدای متعال بالاخره اینها را به دام مجازات خواهد انداخت، هر کسی که باشند.

 

ولی در مقابل عکاس و خبرنگاران خبرگزاری ایسنا بازداشت شده اند و..

من خبری از این موضوع ندارم و چون خبر ندارم اظهارنظر نمی کنم، الان از شما شنیدم.

 

ببینید اسیدپاشان آزادند، اما عکاس خبرگزاری ایسنا و دو خبرنگار دیگر این خبرگزاری بازداشت شده اند چون از تجمع مردم اصفهان عکس گرفته یا خبر نوشته اند. کسانی که در همین خبرگزاری که خبرگزاری رسمی است و در چارچوب خط قرمز های داخل کشور فعالیت می کند. سئوال این است که چرا رسانه ها مورد تهدید قرار گرفته اند و چرا روزنامه نگاران؟

 شما در خارج از کشور خبرهای ایران را دارید، اینجا فضای نوشتن خیلی باز است. ایسنا خبرگزاری زیرنظر جهاددانشگاهی است و من تحقیق می کنم و پی گیری می کنم ببینم مساله چی بوده. واقعا در حق ملت بزرگ ما ظلم نشود در حق هیچ فرد ایرانی ظلم نشود. واقعیات گفته شود تحریف نکنند و به هیچ کسی ظلم نکنند.

 

فردی گوشه ای حرکتی کرد و فرار کرد!

محمد فیروزی، عضو فراکسیون رهروان ولایت و یکی از نمایندگان استان اصفهان اما معتقد است که اسیدپاشی های اخیر اصفهان کار آدم های مریضی بوده که به دلیل خصومت های شخصی دست به چنین کاری زده اند: این اتفاق اصلا بحث زنجیره ای نبوده یک آدم های مریضی بودند که چنین حرکتی را انجام دادند و طبیعتا سیستم قضایی و امنیتی پی گیر این مساله هستند و با عاملان چنین عمل شنیعی برخورد خواهند کرد. افرادی که روی این مسیرها کار می کنند ممکن است خصومت های شخصی داشته باشند و مسائل اجتماعی و انتساب هایی که برخی می دهند نیست.

او اضافه می کند : شان و منزلت آمران به معروف و ناهیان از منکر قطعا بالاتر از این است که بخواهند چنین اعمال شنیعی انجام دهند. کسانی که در این مسیر قرار دارند چون آگاه به مسائل شرعی و دینی هستند قطعا با اخلاق حسنه و رفتارهای نیکویی با این مسائل برخورد می کنند. تقریبا می شود گفت کسانی که چنین کردند دنبال امر به معروف و نهی از منکر نبودند و خصومت های شخصی و نگرانی های درونی خودشان باعث چنین حرکاتی شده.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که هنوز عاملان بازداشت نشده اند چطور با این قاطعیت بحث امر به معروف و نهی از منکر را رد می کنید و اگر مشخص شود برخلاف نظر شما به همین مساله ارتباط داشته چطور؟ می گوید: انگیزه شخصی که چنین کاری را انجام داده بایستی زمانی که بازجویی می کنند بپرسند. ما طبیعتا نمی توانیم بگوییم انگیزه ایشان چی بوده ولی انگیزه افرادی که در این مسیر آمدند و بعد سیاهکاری هایی چنین کردند طبیعتا می خواستند یکسری مسیر و فضای امر به معروف و نهای از منکر را غبارآلود کنند. مسلما با آگاهی ای که جامعه ایران دارد و مسلط به امور دینی هستند این سیاه نمایی ها تاثیری در روحیه مردم ندارد.

از نماینده استان اصفهان در مجلس سئوال می کنم که چطور دستگاههای امنیتی و قضایی تاکنون نتوانسته اند عوامل اسیدپاشی ها را شناسایی کنند؟ او می گوید: با این شدت و حدتی که مطرح می کنند قطعا اینطور نیست. من خودم اصفهانی هستم و می دانم اینقدر که فضاسازی شده اینطور نبوده. یک فردی آمده در گوشه ای حرکتی انجام داده رفته و در مسیرهایی بوده که دوربین و امکاناتی نبوده که شناسایی کنند. یک فردی حرکتی در اصفهان کرده، فرار کرده و مخفی شده در جاهایی که داشته و طبیعتا پی گیری و پیدا کردن چنین فردی شرایط و سختی های خاص خودش را دارد. مطمئنا با پی گیری های مردمی و کمک های مردمی که در اصفهان اتفاق می افتد شناسایی خواهد شد و به اشد مجازات هم خواهد رسید.

او میگوید که مجمع نمایندگان اصفهان این مساله را بررسی و پی گیری می کند: سیستم های قضایی، دولت و حتی خود قوه مقننه و رئیس مجلس هم با پی گیری هایی که مجمع نمایندگان استان داشتند دستور داده اند به کمیسیون امنیت ملی مجلس که رسیدگی ویژه ای در این مساله داشته باشند ومجمع نمایندگان از حق وحقوق شهروندی مردم اصفهان، دفاع می کند وپی گیر است تا عوامل متخلف به مجازات خود برسند و نگرانی هایی که مردم دارند برطرف شود.

 

شناسایی شدند سرنخ داریم

سکینه عمرانی، دیگر نماینده استان اصفهان در مجلس که عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان است اما در پاسخ به این سوال که اسیدپاشان آزاد هستند و معترضان به اسیدپاشی و خبرنگاران و عکاسان بازداشت می شوند این چه پیامی دارد؟نظام جمهوری اسلامی را بهترین نظام در دنیا میداند و برخلاف امام جمعه اصفهان که گفته تاکنون سرنخی از عوامل اسیدپاشی نیست و سرنخی نگذاشته اند می گوید: قطعا سرنخ هایی به دست آمده و عوامل شناسایی شده اند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت که در عین حال عضو فراکسیون زنان مجلس هم است درمصاحبه با “روز” می گوید: به هر حال نظر قطعی را قوه قضائیه خواهد داد که به چه دلیل است و اینطور نیست که تا حالا شناسایی نشده اند سرنخ هایی به دست آورده اند و آنها را به اشد مجازات خواهند رساند. این یک واقعیت جامعه ما است اما درباره سواستفاده هایی که سایت های خارجی می کنند باید به جرات بگویم که اصلا این جور موارد تحت هیچ شرایطی به هیچ حزب و گروهی نمی چسبد و اگر هم ما بخواهیم کسی را مقصر بدانیم افرادی هستند که می خواهند سواستفاده کنند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران. در صورتی که در واقع می خواهند یک بدبینی ساختگی و تبلیغاتی غربی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورند در حالیکه بهترین نظامی که در جهان وجود دارد، نظام جمهوری اسلامی ایران است. اینها حساسیت های کورکورانه و حسادت هایی است که نسبت به این نظام دارند و تمام قدرت و قوای شان را انجام می دهند و جمع می کنند تا بتوانند علیه این نظام سواستفاده های تبلیغاتی شان را انجام دهند.

او می افزاید: با گزارش های احمقانه ای که افرادی مثل احمد شهید تنظیم می کنند بدون اینکه واقعیت های جامعه ایران را بشناسند سواستفاده هایی است که می خواهند بکنند در حالیکه افرادی که در جامعه ایران زندگی می کننداینها را مغرضانه می دانند. واقعیت جامعه ایران غیر از تبلیغات سو ماهواره ای است. هیچ کشوری مثل ایران نیست، در هیچ کدام از کشورهای جهان محال است بتوانند این همه فشار که استکبار علیه ما وجود می آورد وجود داشته باشد اما نظام ما با اعتقادی که مردم به آن دارند و ولایت فقیه نکته مهم اتکای مردم بعد از خدای بزرگ و سپری که توانسته این نظام مقدس را حفظ کند در سایه داشتن نعمت های الهی توانسته مقابل هجوم این همه استکبار و.. مقاومت کند و روزی می رسد که نکته اتکای تمام جهان جمهوری اسلامی باشد و پوزه دشمنان را به خاک بمالد.

از سکینه عمرانی سئوال می کنم که منظورتان از این حرف ها قضیه امر به معروف و نهی از منکر است که گفته می شود عامل اسیدپاشی ها این مساله بوده؟ او پاسخ می دهد: بله دقیقا اینها سواستفاده است. انجام این گونه حرکات توسط هیچ انسانی فرقی نمی کند چه اسلام چه غیر از دین اسلام یعنی اقلیت هایی که در ایران زندگی می کنند و.. این کار را محکوم می کنند. این پسندیده هیچ انسانی نیست و قوه قضائیه براساس قانون مجازات اسلامی با این افراد، با هر نیتی که باشند برخورد شایسته را خواهد کرد.

این نماینده استان اصفهان در مجلس در پاسخ به این سئوال که عوامل شناسایی نشده اند چطور می گویید امر به معروف نیست و مسئولین مختلف هم می گویند که کار بیگانگان است؟ می گوید: به کسی نسبت داده نشده چون هنوز شناسایی نشده اند ولی سرنخ هایی قطعا به دست آورده اند. اما صحبتی که افراد و مسئولین می کنند می گویند سواستفاده هایی که در این جریان ها می افتد به دلیل سواستفاده های ماهواره ای است و در راستای ایران هراسی و اسلام هراسی که الحمدالله تا بحال نتوانسته اند موفق باشند. در جهان هم مردم عقل شان را نمی سپرند به عده قلیل ماهواره گردان. کسانی که به ایران سفر داشتند گفته اند که کشوری امن است برخلاف دروغگویی صاحبان ماهواره ها و صاحبان استکبار.

او سپس در پاسخ به این سئوال که چرا با رسانه هایی که اطلاع رسانی کرده اند یا می کنند برخورد می شود و عکاس و خبرنگاران ایسنا بازداشت شده اند یا معترضان به اسیدپاشی و در این میان اسیدپاشان آزاد هستند می گوید:عاملان اسیدپاشی ها شناسایی خواهد شد. ولی بهرحال فردی هم که رسالت خبرنگاری برعهده دارد باید واقعیات را انتقال دهد نه اینکه بخواهد فضاسازی خاصی در راستای ماهواره ها و دشمنان نظام داشته باشد. این نشان می دهد که قوه قضائیه در راستای تکالیفی که دارد باید به وظایف اش عمل کند و دفاع از کیان و حفظ نظام جمهوری اسلامی وظیفه هر فرد مسلمان و ایرانی است.

سکینه عمرانی بیش از این مصاحبه را ادامه نمی دهد و تلفن را قطع می کند. اما آنچه از صحبت های مسئولین ریز و درشت و ائمه جماعات و نمایندگان مجلس بر می آید این است که آنها به صورتی هماهنگ ارتباط اسیدپاشی ها با مساله امر به معروف و نهی از منکر را تحت هر شرایطی تکذیب و مساله را به عوامل بیگانه مرتبط می کنند در حالی که هنوز عوامل این اسیدپاشی ها شناسایی و بازداشت نشده اند.

 

گزارش خبرنگاران روز از وضعیت شهر اصفهان

ناتوانی دستگاههای امنیتی و قضایی در شناسایی و بازداشت عوامل اسیدپاشی ها در اصفهان جوی از ناامنی و تردید را در بین مردم این شهر به وجود آورده است. یکی از خبرنگاران “روز” در اصفهان از سطح شهر گزارش می دهد که تردد زنان با خودروهای شخصی شان در سطح شهر خیلی کمتر شده و شیشه خودروی شخصی زنان کاملا بالا است. همچنین حضور زنانی که کودکان و بچه های شان را با ماشین شخصی به مدرسه می رساندند یا از مدرسه برمی داشتند به طور محسوسی کم شده. مردم می گویند بچه ها دیگر با سرویس مدرسه رفت و آمد می کنند یا پدر یا یکی از اعضای مرد خانواده آنها را همراهی می کند.

دیگر خبرنگار “روز” از یک حادثه اسیدپاشی به یک اتوبوس خبر میدهد و می گوید: هفته گذشته یک اتوبوس که از شهرک علمی تحقیقاتی متعلق به دانشگاه صنعتی اصفهان حرکت کرده بوده از سوی دو موتوسوار که سرنشینان آن کاسکت های سیاه داشته اند مورد حمله قرار گرفته و موتورسواران از دو سو مایعی را روی اتوبوس ریخته اند اما به دلیل اینکه شیشه های اتوبوس بالا بوده به کسی آسیبی نرسیده. مسافران اتوبوس هم ابتدا فکر کرده اند آب است اما وقتی پیاده شده اند دیده اند که بدنه اتوبوس به شدت آسیب دیده. این مساله و عدم شناسایی عاملان از سوی دستگاههای مربوطه هم باعث ایجاد جو بدی شده. هرچند الان مردم به نسبت یک هفته قبل کمتر در این مورد حرف می زنند، به نوعی انگار فضاسازی های حکومتی مردم را ترسانده. کلا فضا از یک سو امنیتی شده و از سوی دیگر مردم اصلا احساس امنیت نمی کنند. حتی خیلی از پسران جوان و مردهایی که توی خیابان می آیند وقتی موتور سواری نزدیک می شود بی اختیار خودشان را به گوشه ای می کشند. یعنی این ترس و رعب از اسیدپاشان فقط در میان زنان نیست و به مردان هم تسری پیدا کرده.

این خبرنگار “روز” می افزاید: در سطح شهر هم دو نوع دیدگاه دوگانه وجود دارد. در عین حال که همه مردم اسیدپاشی ها را محکوم می کنند اما در مواجهه با یک دختر یا زن زیبا که ممکن است ارایشی هم نداشته باشد یا در مواجهه با زنی که آرایش کرده کم نمی شنویم که همین کارها را می کنید که روی تان اسید می پاشند. یعنی درست است که عوامل هنوز شناسایی نشده اند و انگیزه به طور دقیق مشخص نیست اما مردم معتقدند این اسیدپاشی ها به بحث امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دارد. هر چقدر هم مسئولان تکذیب کنند ذهنیت مردم چنین است.